OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Mercedeksen ylivoima turruttaa jo katsojan – Häkkinen peräänkuuluttaa rajoituksista luopumista

Formula 1- sarjassa Mercedes on hallinnut kisoja jo usean vuoden ajan. Ferrari on käynyt välillä lähellä hätyyttelemässä, mutta mestari on tullut viimeisten viiden vuoden aikana Mercedekseltä eikä muutosta ole näköpiirissä tällä kaudellakaan.

Mercedeksen Lewis Hamilton johtaa MM-sarjaa 36 pisteen erolla tallikaveriinsa Valtteri Bottakseen. Ferrarin Sebastian Vettel on kolmantena ja hänen eronsa Bottakseen on kasvanut peräti 40 pisteeseen. Saksalaistallin ylivoima on aiheuttanut parran pärinää siitä, että Formula 1- sirkuksesta on tullut tylsä ja voittaja etukäteen tiedossa.

Kilpailun muuttumattomuuteen osana syytä on sarjan säännöt, jotka rajoittavat niin kehitystyötä kuin myös autojen suorituskykyä kilpailun aikana. Rajoituksia kilpailussa on huomattavasti enemmän kuin ennen eikä autoista saada kaikkea tehoa irti.

– Minun mielestäni Formula ykkösissä pitäisi ajaa kaasu pohjassa lähdöstä maaliin ilman rengasrajoitteita, bensan säästelyä tai muita rajoituksia. Kuljettajat pitää saada kisaamaan kovaa startista ruutulipulle asti. Muille tiimeille pitäisi jotenkin antaa mahdollisuus löytää tarvittava suorituskyky nopeammin, jotta he pystyvät haastamaan Mercedeksen, Formula Ykkösten kaksinkertainen maailmanmestari Mika Häkkinen toteaa blogissaan.

Valtteri Bottas ajaa F1-sarjan ylivoimaisinta autoa. Kuvat: Niko Miettinen

Ranskassa Paul Ricardin radalla ajetussa kilpailussa Lewis Hamilton ajeli taas ylivoimaiseen voittoonsa, Bottaksen tullessa toiseksi. Loppua kohden Ferrarin Charles Leclarc sai annettua hieman painetta, mutta silti suomalainen sai pidettyä monacolaisnuorukaisen takanaan.

– Mercedestä ei silti voi kritisoida täydellisestä työstä. Talli on voittanut kaikki kahdeksan osakilpailua, Valtteri Bottas kaksi ja Lewis Hamilton kuusi. Auto toimii selvästi hyvin, ja kuskikaksikko on hyvä yhdistelmä, Häkkinen tuumasi.

– Ranskan harjoituksissa ja aika-ajoissa Valtteri näytti taas erittäin vahvalta, mutta loppujen lopuksi paalupaikan vei Hamilton, joka sai Paul Ricardin radan pitkillä suorilla vetoapua Valtterilta. Joka toinen viikonloppu Mercedes vaihtelee kuljettajien ajojärjestystä ja nyt oli Lewisin vuoro. Sekin on osoitus tallin tasapainosta.

Seuraavaksi Formula 1- sirkus suuntaa Itävaltaan, jossa ajetaan kauden yhdeksäs grand prix. Hamilton lähtee kilpailuun suurena ennakkosuosikkina yhdessä Bottaksen kanssa. Haastajaa kaksikolle tuskin löytyy tulevanakaan viikonloppuna. Harjoitukset ajetaan perjantaina 28. kesäkuuta, aika-ajot lauantaina 29. kesäkuuta ja itse kilpailu sunnuntaina 30. kesäkuuta.