OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Muuttaako joulupukki Seinäjoelle?

Tämä saattaa olla alkavan joulusesongin erikoisin tempaus: avaruuden pääkaupungiksi julistautunut Seinäjoki käynnistää kampanjan, jonka tarkoituksena on saada joulupukki muuttamaan kaupunkiin – ainakin joulunodotuksen ajaksi.

Seinäjoella on luvattu, että avaruuden pääkaupungissa on tilaa kaikelle hyvälle, joten tilaa on tietysti myös joulupukille. Kaupunginjohtaja Jorma Rasinmäen viranomaispäätöksellä kaupunki onkin jo lähestynyt joulupukkia ja ehdottanut, että pukki valmistautuisi tänä vuonna jouluun Seinäjoella.

Lähes 600 kauppaa ja poroparkki

Joulupukin toimintojen siirtäminen avaruuden pääkaupunkiin olisi monestakin syystä järkevää ja käytännöllistä. – Keskeinen sijainti ja erittäin monipuoliset ostosmahdollisuudet ovat vahvuuksiamme. Seinäjoki on kokoonsa nähden kaupan jättiläinen – alueella on lähes 600 kauppaa, toteaa kaupungin kehitysyhtiön Into Seinäjoen markkinointipäällikkö Sanna Männikkö.

– Lisäksi joulupukkia varten räätälöityjä poroparkkeja on varattu merkittävimpien kauppakeskusten pihoille, ja myös kaupunginjohtaja luovuttaa oman parkkipaikkansa pukin käyttöön. Syötävää riittää takuuvarmasti kaikille tontuille, koska Seinäjoella tuotetaan muutama miljoona kiloa joulukinkkua. Kaupungissa toimii myös maailman ainoa potkukelkkatehdas, Männikkö jatkaa.  

Pilke silmäkulmassa, mutta silti tosissaan

Seinäjoella on totuttu tekemään asiat isosti ja näyttävästi eikä joulupukin kutsuminen kaupunkiin tee tästä poikkeusta. Ymmärrettävästi tempaus tehdään pilke silmäkulmassa, mutta tavoitteet kampanjalle on asetettu tosissaan. Kutsut joulupukille näkyvät ainakin kaupungin katukuvassa, sosiaalisen median kanavissa sekä verkkomainonnassa. Kampanja toteutetaan Seinäjoen kaupungin ja Into Seinäjoen yhteistyönä.

Joulupukille esitettävän kutsun varsinainen tarkoitus on tietenkin huomion herättäminen. – Jos pystymme palvelemaan joulupukkia, olemme varmasti päteviä palvelemaan kaikkia muitakin joulunviettäjiä. Tavoitteena on siis saada lisää asiakkaita kaupungissa toimiville yrityksille ja vahvistaa Seinäjoen asemaa keskisen Suomen kaupan keskuksena, Männikkö painottaa.

Kiltteys edellä

Viime kesänä Seinäjoella kannustettiin sekä paikallisia asukkaita että tapahtumakävijöitä
hyvinpitelyihin – eli tekemään hyviä ja lempeitä tekoja kanssaihmisille.

– Kesäkampanja onnistui mainiosti ja todisti, että Seinäjoella asuu kilttejä ihmisiä, joten sekin seikka puolsi kutsun lähettämistä joulupukille. Kiltteys ja hyvän tekeminen ovat tärkeässä roolissa myös nyt: osana kampanjaa pyrimme saamaan mahdollisimman monet yritykset ja yksityiset kaupunkilaiset osallistumaan Joulupuu-keräykseen, jossa kerätään joululahjoja eriarvoisessa asemassa oleville lapsille ja nuorille, Männikkö päättää.