OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Matkailuvinkki: Pidennetty viikonloppu Oslossa

Välillä sitä haluaa pois arjesta, mutta ei liian kauas eikä liian lähellekään. Suomalaisille tällainen sopiva kohde on Oslo, joka on todella kaunis, sekä erityisesti urheilun ystävälle erinomainen viikonlopun kaupunkilomakohde. Vierailin Oslossa keväällä 2019 ja vietin siellä aikaa torstaista maanantaihin. Tässä teille siis pieni lomablogi siitä, mitä minä tein ystäväni kanssa yhden pitkän viikonlopun aikana Oslossa! Mukanani myös hyvä ystäväni Jasmine.

Katso myös uusin Oho, mikä reissu! Teksti jatkuu videon jälkeen.

PÄIVÄ 1 – Tutustumista

Lensin Osloon suoraan Tallinnasta ja nämä suorat lennot niin Helsingistä kuin Tallinnastakin ovat yksiä syitä sille, miksi suosin tällaista matkustamista. On ihanaa, ettei tarvitse tehdä vaihtoja ja hiilijalanjälki pysyy pienempänä, kun välimatkat eivät ole pitkiä.

Oslon lentokenttä on viihtyisä ja sieltä pääsee helposti junalla keskustaan. Keskustan rautatieasema on myös helppo navigoida ja sieltä voi lähteä vaikka heti lounaalle. Lähellä on paljon hyviä lounaspaikkoja, mutta me päätimme kokeilla food court-tyyppistä lounaskohdetta, jonka nimi on Oslo streetfood. Sieltä löytyy makuja ympäri maailmaa.

Lounaan jälkeen lähdimme tutkimaan Osloa. Tutustuimme oopperataloon ja sieltä suuntasimme Aker Bryggen alueelle, joka on osa Oslon ydinkeskustaa. Sieltä löytyy terassiravintoloita, kahviloita ja kauppakeskuskin. Se on kaunis ja siisti kävelykatu, jossa suosittelen ehdottomasti käymään. Kävelykadulta löytyy myös Nobelin Rauhankeskus, eli Nobels Fredssenter, jossa voi vierailla.

Ravintolaruokailu ei ole Oslossa kaikkein edullisinta, vaan itseasiassa melko kallista. Erityisesti alkoholijuomat maksavat huomattavasti enemmän kuin esimerkiksi Suomessa.

Oslo streetfood

PÄIVÄ 2 – Kuntoilua

Norja tunnetaan urheilusta ja urheilu, sekä kuntoilu kuuluukin norjalaiseen arkeen vahvasti. Lähdimmekin toisena matkapäivänäni lenkkeilemään Vettakollenin näköalapaikalle, joka oli kaiken sen vaivan arvoinen.

Vettakollen

Matkailusivustoilla kerrotaan, että tämä lenkkeilyreissu on sopiva kaikenlaisille lenkkeilijöille kokemuksesta huolimatta, mutta olin todella iloinen, että mulla oli päällä kunnon lenkkeilyvaatteet. Siitä oli ollut pitkä aika, kun olen viimeksi kiipeillyt tai noussut näin jyrkkää mäkeä ylös, joten kannattaa varautua kunnon kengillä.

Vettakollenin näköalat olivat kuitenkin omaa luokkaansa. Norjan maisemat ovat henkeäsalpaavia ja ne pääsivät valloilleen täällä mäen päällä. Muista ottaa mukaan vettä ja evästä! Kvikklunsj on norjalaisten pikalounas, oikeasti se on tosin lähempänä suklaaherkkua.

Lenkkeilyn jälkeen kävimme vaihtamassa vaatteet ja lähdimme tutustumaan kasvitieteelliseen puutarhaan. Keväinen sää tarkoitti sitä, että lumet olivat jo sulamassa ja luonto alkoi heräämään henkiin. Puutarhasta löytyi kaunista ulkoaluetta, josta löytyi muun muassa historiaa viikingeistä, sekä tietysti trooppisia sisätiloja.

Perjantaipäivä päätettiin Oslon yöelämässä.

PÄIVÄ 3 – Kaupunkinähtävyyksiä

Oslossa on melko samankaltainen sää kuin Helsingissäkin ja keväällä on odotettavissa sadetta. Sateenvarjo on siis hyvä lisä matkalle. Tutustuimme sateessa kuitenkin muun muassa kuninkaanlinnaan ja muuhun keskusta-alueeseen. Tietysti kävimme kokeilemassa myös kuuluisaa Haralds Vaffel-vohveleita, jotka olivat todellinen makuelämys. Pyydä suositusta siitä, mitä kannattaa ulkomaalaisena kokeilla, sillä enpä olisi muuten ottanut vohvelia juustolla.

Oslon kuninkaallinen linna

PÄIVÄ 4 – Kulttuuria

Oslossa on paljon kulttuuria ja museoita on paljon. Päädyimme tällä kertaa Munch-museoon, joka on siis taiteilijan Edward Munchille omistettu museo. Muun muassa Munchin kuuluisin teos Huuto on normaalisti esillä kyseisessä museossa.

Munch-museo

Munch-museon lähettyvillä sijaitsee myös erinomainen luonnontieteen museo, jota suosittelen lämpimästi.

Oslossa pääsee kulkemaan kätevästi myös sähköpotkulaudoilla, joita käytimme muun muassa kaupunkiin tutustumisessa.

Oslo on todella siisti ja viihtyisä kaupunki, jota suosittelen kaikille. Se on mukavaa vaihtelua arkeen ja vaikka onkin samankaltainen kuin monet Suomen kaupungit, on se kuitenkin tarpeeksi erilainen. Toivottavasti sait tästä jotain ideoita Oslon-matkaa varten ja ei muuta kuin pakkaamaan!

Sähköpotkulaudat Oslossa

Kiinnostuitko Oslosta? Katso hotellit ja hinnat heti tästä!