OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Autolla Eurooppaan – tästä vinkit Wieniin ja Budapestiin

Autolla Eurooppaan matkustaminen on hauska ja kätevä tapa liikkua, jos ei välttämättä tiedä mihin kaikkialle haluaisi mennä ja haluaa nähdä lyhyessä ajassa paljon. Euroopan manner on suuri, mutta monet suurkaupungit sijaitsevat yllättävän lähellä toisiaan.

Katso myös viimeisin Oho, mikä reissu! Teksti jatkuu videon jälkeen.

Ajoimme Varsovasta Wieniin, jonne ajomatka kesti noin kahdeksan tuntia ja matkaa kertyi hieman alle 700 kilometriä. Wien on Itävallan pääkaupunki ja hyvin rikas historialtaan. Tästä syystä se on erittäin hyvä matkakohde niille, jotka pitävät historiasta ja kulttuurista.

PÄIVÄ 1 – Saapuminen

Saavuimme Wieniin illalla ja lähdimme tutustumaan tähän kauniiseen kaupunkiin illaksi. Kaupunki on kesäisin kauniisti valaistu ja hyvin tunnelmallinen. Wienin keskusta on pääosin vanhaa kaupunkia, jonka keskellä löytyy St. Stephen’s Cathedral, eli suomeksi Pyhän Tapanin tuomiokirkko, on todella upea kirkko, josta ei voi noin vaan kävellä ohi. Erityisesti kaupungin iltavalaistus puki kirkkoa täydellisesti.

Keskustasta löytyy paljon kauppoja, jotka eivät myöhään enää ole auki, mutta erityisesti herkkukauppojen ikkunat kutsuivat tulemaan takaisin aukioloaikojen puitteissa. Keskustassa löytyy nähtävää jokaisen nurkan takaa, joten kannattaa varautua kävelemään.

Wien

PÄIVÄ 2 – Schönbrunn

Loma Wienissä ei olisi täydellinen, ellei vieraile Schönbrunnin linnassa. Kyseinen linna sijaitsee hieman vanhan kaupungin ulkopuolella ja kyseessä on keisarillinen linna. Se valmistui vuonna 1638 ja on henkeäsalpaavan kaunis. Linnan ympärillä on runsaasti maata, josta löytyy niin kauniita puutarhoja kuin jopa eläintarhakin. Palaamme siihen kohta.

Linnan pihalla on hälinää paljon, varsinkin kesäisin. Pihan keskiössä on itse linna ja sitä ympäröivät rakennukset, kuten entiset hevostallit. Hevosvaunuja on pihalla edelleen. Linnassa pääsee myös vierailemaan sisällä, yhteensä 45:ssä eri huoneessa. Tässä linnassa on muuten yhteensä yli 1400 huonetta, mutta näissä 45:ssäkin huoneessa menee jo yllättävän pitkä aika. Schönbrunniin kannattaakin lähteä aikaisin aamulla, jotta ehtii näkemään varmasti kaiken sen, mitä linna voi tarjota.

Lippujen hinnat vaihtelevat riippuen siitä, mitä haluaa nähdä. Pienempi, reilun puoli tuntia kestävä linnakierros oli esimerkiksi 16 euroa ja laajempi kierros, joka kesti noin tunnin, maksoi 20 euroa. Lisäksi tarjolla oli erilaisia yhdistelmälippuja, joissa pääsi vierailemaan muissakin linnan alueen nähtävyyksissä, sekä esimerkiksi siellä eläintarhassa. Linnan sisällä ei saanut kuvata ja tästä syystä myöskään meillä ei kuvamateriaalia ole sisältä.

Linnasta kävelimme eläintarhaan, joka on yksi ainutlaatuisimmista eläintarhoista, jossa olen itse käynyt. Kyseinen eläintarha on historiallisesti merkittävä ja se on ollut eläintarhana jo silloin, kun se avattiin vuonna 1752. Eläintarhassa on esimerkiksi pandoja, jääkarhuja ja kirahveja. Koko eläintarhan keskellä on vanha aamiaisravintola, jossa voi edelleenkin nauttia lounaan tai päivällisenkin.

Schönbrunnin palatsi

PÄIVÄ 3 – Budapest

Ajoimme Wienistä Budapestiin, minne matka kesti noin pari tuntia. Vinkkinä, että matkalle jäi Outlet-kylä, McArthur Glen Designer Outlet. Siellä meni helposti se toinen pari tuntia.

Budapestissä yövyimme Airbnb:ssä, joka oli edullinen ja sijainniltaan hyvä, mutta itse asunto ei ollut kovin laadukas. Kuvat olivat ehdottomasti edustavampia, kuin asunto itse. Onneksi kaikki tarvittava kuitenkin löytyi.

Budapestissä ensimmäinen kohteemme oli ravintola ja löysimme paljon hyviä arvosteluja saaneen KönyvBár & Restaurant-nimisen ravintolan. Kyseessä oli todella viihtyisä, melko pieni, mutta todella laadukas ruokapaikka. Nautimme päivällisestämme todella paljon!

Sen jälkeen siirryimme maistamaan paikallisia drinkkejä. Keskustasta löytyy kävelymatkalla useita baareja ja kuppiloita.

PÄIVÄ 4 – Budapestin nähtävyydet

Budapestissä riittää nähtävää. Wienin lailla Budapest on hyvin historiallinen kaupunki täynnä nähtävyyksiä. Me lähdimme heti aamupalan jälkeen kiipeämään Budapestin huipulle – Gellértinvuorelle. Vuoren juureen pääsee kätevästi julkisilla.

Matkaa on ylös melko paljon, joten hyvät kengät ja vesipullo ovat ehdottomia varusteita. Huipulla myydään tietysti ylihintaista juotavaa ja jäätelöä, jota tekee mieli joka tapauksessa, joten käteistä kannattaa varata.

VINKKI: Budapestissa käteinen on kuningas

Näkymät huipulta ovat kuitenkin henkeäsalpaavat. Ne ovat todellakin uskomattoman kauniit. Kamera mukaan!

Budapest

Vuorikiipeilyn jälkeen siirryimme taas tutustumaan keskustaan. Tällä kertaa yritimme etsiä hieman jotain modernimpaa ja paikallista. Keskustasta löytyikin useita ruokavaihtoehtoja. Budapestista löytyy myös toreja, joista löytyy kaikenlaista paikallista herkkua. Ne ovat kuitenkin auki yleensä vain aamuisin ja aamupäivisin.

Budapest tarjoaa aikuisille viihdettä monessa eri muodossa ja Budapestin yöelämässä pääsee näkemään kaupunkia kokonaan uudesta näkökulmasta. Budapestissa käydään kellaribaareissa, jotka sijaitsevat vanhojen talojen kellareissa. Ne eivät ole usein kovin siistejä tai tyylikkäitä, sekä joskus jopa kokonaan laittomia, mutta niissä viihtyy ja paikallisetkin suosivat niitä.

Lisäksi modernien klubien sijaan kannattaa vierailla paikallisessa yökerhossa, joka on esimerkiksi rakennettu vanhaan taloon, joka on vain koristeltu hieman erikoisesti. Niissä on erilaisia teemoja ja eri alueilla soivat erilaiset musiikit. Klubeissa vierailee niin huippu-DJ:tä kuin myös paikallisia aloitteleviakin tiskijukkia.

Yökerhokierroksen jälkeen tulee maistaa paikallista snägäriä – matkaan tarttuu langos, mikä muistuttaa vähän leipää, burgeria ja pitsaa, mutta on todella hyvänmakuinen, sekä tietysti rasvainen.

Ensimmäiset reissun neljä päivää ovat nyt takana ja seuraavaksi suuntaamme Sloveniaan. Ensi viikolla tutustumme Sloveniaan, Itävallan Formula 1-osakilpailuun sekä Berchtesgadeniin!

Kiinnostuitko näistä kohteista? Tarkista majoituspaikkojen saatavuus ja löydä itsellesi sopivin!