OHO Live TV Suomi

Joka päivä jotain uutta

Porschen uusi GTS-malli on kaikkien aikojen urheilullisin Macan

Kompakti SUV tarjoaa 380 hevosvoimaa, madalletun alustan ja näyttävän ulkomuodon

Porschen uusi GTS-malli on kaikkien aikojen urheilullisin Macan

Stuttgart. Porsche täydentää Macan-mallistoaan urheilullisella Macan GTS ‑versiolla.  Luonteikkaassa uutuusmallissa on tehokas moottori, dynaamiseen ajoon suunniteltu alusta ja entistäkin kattavampi varustelu. Macan GTS:n 2,9-litrainen V6-kaksoisturbomoottori kehittää tehoa 380 hv (280 kW) – 20 hevosvoimaa (15 kW) enemmän kuin aikaisempi malli. Uudistetulla PDK-kaksoiskytkinvaihteistolla ja Sport Chrono ‑lisävarustepaketilla varustettuna Macan GTS kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa vain 4,7 sekunnissa – kolme sekunnin kymmenystä ripeämmin kuin aikaisemmin – ja saavuttaa 261 km/h:n huippunopeuden.

Porschen kompaktien katumaasturien malliperheen uusin tulokas ansaitsee mallinimensä GTS-määritteen dynaamisten ajo-ominaisuuksiensa ansiosta. Uutuusmallissa on varta vasten säädetty Porsche Active Suspension Management (PASM) ‑aktiivijousitus, ja alustaa on madallettu 15 mm paremman sivuttaisdynamiikan saavuttamiseksi. Lisävarusteena on saatavissa mukautuva ilmajousitus, joka madaltaa ajokorkeutta vielä 10 millimetriä lisää. Kun tähän lisätään 20-tuumaiset RS Spyder Design -vanteet ja reilun kokoiset valurautajarrulevyt (360 x 36 mm edessä ja 330 x 22 mm takana), uusi Macan GTS tekee urheilullisilla ajo-ominaisuuksillaan lähtemättömän vaikutuksen. Tarvittaessa vauhti hidastuu vieläkin tehokkaammin lisävarusteena saatavien volframikarbidipinnoitettujen PSCB (Porsche Surface Coated Brake) -jarrujen tai hiilikuitukeraamisten PCCB (Porsche Ceramic Composite Brake) ‑jarrujen ansiosta.

Vakiovarusteluun kuuluvan sporttipakosarjan muhkeat äänet alleviivaavat uuden Macan GTS:n tuottamaa ajonautintoa. 2,9-litraisen V6-kaksoisturbomoottorin molemmat ahtimet on sijoitettu sylinteririvien V-muodon sisään. Moottori tarjoaa poikkeuksellisen välittömän vasteen ja peräti 520 Nm:n (+ 20 Nm:n) maksimiväännön, joka on käytettävissä laajalla 1750–5000 kierroksen alueella. Uusi Macan GTS kuluttaa polttoainetta keskimäärin 11,5-11,81) litraa sadalla kilometrillä WLTP-mittaustavan mukaan mitattuna.

Yksilöllinen muotoilu ja paljon mustia yksityiskohtia

Uuden Macan GTS:n ulkoasu korostaa mallin urheilullisuutta. Vakiovarusteluun kuuluva Sport Design ‑paketti pitää sisällään uusia keulan ja perän muotoiluelementtejä sekä näyttävät kylkilistat. Mustaksi maalatut etupuskuri ja etusäleikkö ovat Porschen kaikille GTS-malleille tunnusomaisia piirteitä. Dynaamisella PDLS-valojärjestelmällä varustetut LED-ajovalot ja perän kolmiulotteiselta näyttävä LED-valonauha on tummennettu. Ajovalot ovat saatavissa lisävarusteena myös mustina ja PDLS Plus ‑järjestelmällä varustettuina. Macan GTS:n suorituskykyä uhkuvaa yleisilmettä korostavat myös 15 mm matalampi alusta, satiinikiiltoiset mustat 20” RS Spyder Design ‑vanteet, punaiset jarrusatulat ja mustat kylkilistat. Musta on hallitseva sävy myös auton takana muun muassa diffuusorin ja vakiovarusteluun kuuluvan sporttisen kaksoispakoputken mustan viimeistelyn ansiosta.

Erityiset GTS-urheiluistuimet ja premium-tason materiaalit

Macan GTS:n urheilullisen ja elegantin luonteen aistii vahvasti myös auton sisällä istuinten keskiosien, kyynärnojien ja ovipaneelien Alcantara®-verhoilun sekä harjattujen alumiinipintojen ansiosta. Vakiovarusteluun kuuluvat myös pehmeällä nahalla verhoiltu ja vaihtosiivekkeillä varustettu sporttinen monitoimiohjauspyörä sekä erityisesti GTS-versiota varten suunnitellut kahdeksaan suuntaan säädettävät urheiluistuimet, joiden muhkeat sivupehmusteet antavat erinomaisen tuen dynaamisessa kaarreajossa. Monipuoliset personointivaihtoehdot pitävät sisällään muun muassa Carmine Red- tai Crayon-sävyisen GTS-nahkaverhoilun, Alcantara®-yksityiskohtia, BOSE® Surround Sound ‑äänijärjestelmän sekä uuden induktiivisen älypuhelimen latausalustan. Macan GTS:n turvallisuutta ja mukavuutta on mahdollista parantaa entisestään monipuolisilla lisävarusteilla, joihin kuuluvat muun muassa ruuhka-avustimeen yhdistetty mukautuva vakionopeudensäädin, peruutuskameralla ja Surround View ‑näkymällä varustettu pysäköintiavustinjärjestelmä, lämmitetty tuulilasi ja sisäilman laatua parantava ionisaattori.