OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Suomalaiset shoppaavat verkossa nyt aiempaa enemmän työajalla

Klarnan ostosindeksin perusteella selviää, että viime viikot ovat muuttaneet suomalaisten ostokäyttäytymistä. Ostosindeksi osoittaa, shoppailevatko ihmiset eri puolella Suomea verkossa enemmän vai vähemmän kuin keskimääräinen suomalainen.

Kuten aiemminkin, sunnuntai on edelleen ylivoimaisesti suosituin päivä shoppailla verkossa, mutta samalla verkko-ostoksia tehdään entistä enemmän pitkin viikkoa ja erot päivien välillä ovat alkaneet tasaantua. Kun taas tarkastellaan shoppailun jakautumista yksittäisen vuorokauden sisällä, verkko-ostosten prosenttiosuus on kasvanut 7–18 välisenä aikana, kun taas muina aikoina osuus on vähentynyt. Eniten ostosten osuus on lisääntynyt 14–15 välillä.

Klarnan aiemman tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat ennenkin shoppailleet työajalla: lähes puolet suomalaisista (46 %) tekee vähintään kerran vuodessa verkko-ostoksia työajalla. Lisäksi joka kymmenes 18–35-vuotias on tehnyt verkko-ostoksia vessassa työajalla.

”Suomalaiset näyttävät siis tekevän ostoksia aiempaa enemmän päivisin nyt, kun töitä tehdään etänä. Monien suomalaisten arjen aikataulut ovat myös muuttuneet lomautusten vuoksi”, pohtii Jannica Nyman, Klarnan markkinointijohtaja Suomessa.

Samanlainen kehityssuunta on havaittavissa myös muissa Pohjoismaissa: verkko-ostoksia tehdään aiempaa enemmän päiväsaikaan. Kuitenkin esimerkiksi ruotsalaiset shoppaavat työpäivän aikana eniten lounastauollaan, kun taas suomalaisten ostosten tekeminen on vilkastunut eniten iltapäivällä.

Maantieteellisesti tarkasteltuna Lapissa, Pohjanmaalla, Kainuussa ja Ahvenanmaalla verkko-ostosten suhteellinen osuus on laskussa, kun taas Pirkanmaan, Uudenmaan ja Pohjois-Savon asukkaat ovat lisänneet osuuttaan. Ruotsissa puolestaan suuriempien kaupunkien osuus verkkokaupassa on laskenut eniten, ja pienempien kaupunkien asukkaat ovat puolestaan lisänneet ostoaktiivisuuttaan.

Yli 36-vuotiaat ja miehet satsaavat nyt suuremman osan verkko-ostoksiin käyttämistään rahoista ruokaostoksiin

Viime viikkojen tilanne näyttää vaikuttavan myös siihen, mihin tuoteryhmiin suomalaiset käyttävät rahansa. Naiset ovat alkaneet kuluttaa yhä suuremman osan verkko-ostoksiin käyttämistään rahoista elektroniikkaan, kun taas miesten keskuudessa päivittäisten ruokaostosten ja lastentarvikkeiden osuus on lisääntynyt eniten.

Ikäryhmistä 18–35-vuotiaat suomalaiset ovat viime viikkoina alkaneet satsata lastentarvikkeisiin, kun taas sekä 36–55-vuotiaat että yli 56-vuotiaat alkaneet kuluttaa yhä suuremman osan verkko-ostoksiin käyttämistään rahoista ruoka- ja juomaostoksiin. Kaikki ikäryhmät ovat myös käyttäneet suhteessa suuremman osuuden verkko-ostoksistaan elektroniikkaan.

”Näyttäisi siltä, että nuoremmat kuluttajat ovat asettaneet etusijalle kotiolojen helpottamisen, kuten lastentarvikkeet ja elektroniikan. Vanhemmat ikäryhmät puolestaan ovat tehneet suhteessa aiempaa enemmän päivittäisiä ruokaostoksia verkossa, mikä selvästi viittaa siihen, että monet testaavat nyt ensimmäistä kertaa ruokaostosten tilaamista kotiin”, jatkaa Nyman.