OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Kauneustuotteiden verkkokauppa huikeassa kasvussa korona-aikana: huhtikuussa kasvua 48 prosenttia

Vaikka suomalaiset ovat viettäneet viime kuukausina enemmän aikaa kotioloissa, kauneudenhoitotuotteiden verkkokauppa on selkeässä kasvussa. Klarnan tilastojen perusteella suomalaisten kauneustuotteiden nettishoppailu on kasvanut helmikuusta huhtikuuhun huimat 48 prosenttia. Suhteellisesti eniten kauneustuotteita ostetaan verkosta Pohjanmaalla, ja eniten ostoksia tehdään keskiviikkoisin ja kahdeksalta illalla.

Ikäryhmittäin tarkasteltuna 18–35-vuotiaiden tekemät kauneusostokset ovat lisääntyneet korona-aikana. Vastaavasti yli 36-vuotiaiden osuus tehdyistä ostoista väheni muutamilla prosenttiyksiköillä.

”Kauneustuotteiden nettishoppailun kasvavaa määrää selittää varmasti osittain se, että erilaiset kampaamo- ja kauneudenhoitokäynnit ovat nyt jääneet väliin ja kotona oleskellessa on aikaa kokeilla uusia tuotteita”, kertoo Klarnan Suomen markkinointijohtaja Jannica Nyman.

Siinä missä helmikuussa tehtiin kauneustuotteiden nettiostoksia pääosin iltaisin, huhtikuussa aamulla kello 10 on noussut toiseksi suosituimmaksi ostostentekotunniksi. Eniten ostoksia tehdään kuitenkin iltakahdeksalta. Aktiivisimmat ostopäivät ovat vuorostaan keskittyneet jo pitkään keskiviikolle ja sunnuntaille, ja tähän koronakuukaudet eivät ole aiheuttaneet muutosta.

“Meille sunnuntait ja maanantait ovat olleet viime kuukausina suosituimpia päiviä verkkokaupassamme. Tuotekategorioista etenkin saippuaa on myyty paljon: muutos vuoden 2019 huhtikuun ja tämän vuoden huhtikuun välillä on ollut huomattava saippuan myynnissä. Myös käsidesi ja käsivoiteet ovat kasvattaneet suosiotaan verkkokaupassamme viime aikoina”, kertoo Ann-Sofie Strand, kotimaisen Dermosil-kosmetiikkabrändin markkinointijohtaja.

Suomalaiset ostavat kauneustuotteita yhä mieluiten mobiililaitteella, vaikka helmikuun jälkeen tietokoneella shoppailu onkin kasvattanut osuuttaan muutamalla prosenttiyksiköllä (+3,7 %).

Kauneustuotteiden verkkokauppa käy kuumimpana Pohjanmaalla

Maantieteellisesti tarkasteltuna Pohjanmaalla ostetaan selvästi keskivertoa enemmän kauneustuotteita verkosta. Myös Lapissa, Pirkanmaalla, Keski-Pohjanmaalla ja Varsinais-Suomessa kauneustuotteiden verkkokauppa käy kuumana. Selvästi alle suomalaisen keskiarvon jäävät puolestaan Ahvenanmaa ja Uusimaa.

”Uudellamaalla on ostettu keskimäärin huomattavasti vähemmän kauneustuotteita verkosta keskivertosuomalaiseen verrattuna. Tämä saattaa johtua esimerkiksi siitä, että pääkaupunkiseudulla on ollut myös korona-aikana paljon liikkeitä ja ostoskeskuksia auki, minkä ansiosta kauneustuotteita on voinut ostaa myös suoraan kivijalasta”, Nyman pohtii.