OHO Live TV Suomi

Joka päivä jotain uutta

Kolmas sija nosti Mikko Heikkilän kuninkuusluokan SM-pisteissä kolmanneksi

ASV:n tukema Mikko Heikkilä ajoi kolmatta kertaa urallaan rallin SM-sarjan kuninkuusluokassa palkintosijoille. Heikkilän sijoitus Kouvolan SM-rallissa lauantaina oli kolmas ja kolmas on myös sijoitus SM1-luokan pisteissä ennen Seinäjoella syyskuun viimeisenä viikonloppuna ajettavaa kauden viimeistä osakilpailua.

Rallin SM-sarja teki lauantaina paluun puolen vuoden mittaiselta kilpailutauolta, kun kauden neljäs ja samalla toiseksi viimeinen osakilpailu ajettiin Kouvolassa. TGS Worldwide -tiimin Skoda Fabia Rally2 Evo -autolla kilpaillut Mikko Heikkilä, 28, nousi kilpailun toisella erikoiskokeella SM1-luokassa toiselle sijalle, eikä asemastaan luopunut seuraavien neljän erikoiskokeen aikana.

Kun karavaani suuntasi kilpailun viimeiselle erikoiskokeelle, oli kärjessä paahtanut Emil Lindholm repäissyt Heikkilään nähden jo 19,3 sekunnin eron, kun taas Heikkilän takana Teemu Asunmaa oli vain 0,2 sekunnin päässä nurmijärveläisestä. Viimeisellä erikoiskokeella Asunmaa ja Heikkilä olivat täysin omaa luokkaansa ja kun Asunmaa vei kaksintaistelun nimiinsä kahdella sekunnin kymmenyksellä, päätyi kakkossijasta taistellut kaksikko kokonaisajan osalta täsmälleen samaan aikaan.

Sääntöjen mukaan ratkaisun tälläiseen tilanteeseen tuo ensimmäisen erikoiskokeen tulos ja kun Asunmaa oli siellä ollut Heikkilää nopeampi, putosi Heikkilä kolmanneksi. Viimeisen erikoiskokeen maalissa Heikkilän pettymys oli suuri.

– Ottihan se päähän aivan älyttömästi! Harmitti tottakai, koska halusin olla tässä kilpailussa tuloksissa niin korkealla kuin mahdollista ja toinen sija oli mahdollinen. Nyt se jäi todella pienestä kiinni, Heikkilä harmitteli.

Heikkilä on nyt osallistunut yhteensä kuuteen SM-ralliin SM1-luokassa ja niistä puolet eli kolme on päättynyt palkintosijoitukseen. Ennen viimeistä erikoiskoetta, erikoiskokeilla numerot viisi ja kuusi, Heikkilä hävisi Asunmaalle yhteensä neljä sekuntia.

– Kun aamupäivän pätkät ajettiin toiseen kertaan, niin kahdella ensimmäisellä olin liian varovainen. Tie oli mennyt hieman puhki ja muta nousi pintaan. Sitten koitin keskittyä viimeiseen pätkään hyvin ja ajoin sen niin kovaa kuin vain pystyin. Tuon kovempaa en pysty ajamaan. Se tuli kyllä hyvin, mutta jostain tappiota tuli se 0,2 sekuntia. Vaikka harmittaa tulos, niin oli hauskaa ajaa Teemun kanssa kilpaa. Se oli niin tasaväkistä, Heikkilä kertasi kilpailun kulkua.

Heikkilän mitalihaavetta ajatellen nyt kolmannesta sijasta saavutetut 15 SM-pistettä nostivat hänet SM1-luokan pisteissä kolmanneksi. Sijoilla 3.-8. olevat kuljettajat mahtuvat 11 pisteen sisään ennen Seinäjoen finaalia.

– Tottakai, hyvät pisteet ja edelleen se mitalihaave on olemassa. Tietysti se kakkossija olisi hieman helpottanut tilannetta, mutta turha sitä on jäädä enempää murehtimaan. Nyt täytyy vain alkaa keskittymään Seinäjoen koitokseen ja yrittää siellä pitää haastajat takana, Heikkilä korosti.

Henri Arpiaisen loukkaannuttua Latvian EM-rallissa hypyn alastulossa, hyppäsi Kouvolan SM-rallissa Heikkilän kartanlukijaksi Topi Luhtinen.

– Täytyy antaa kartturille kehut siitä, että näin nopealla aikataululla kun täytyi vaihto tehdä, niin hän sopeutui tosi hyvin minun nuottiin. Topi hoiti hommat todella hyvin, kiitos siitä! Meillä ei ollut mitään tilanteita päivän aikana, ei käynyt vahinkoja ja ei pyöritty missään, niin siinä mielessä ihan kohtuu puhdas ajo, Heikkilä kehui.

Rallin SM-sarjan kauden viides ja samalla viimeinen osakilpailu ajetaan Seinäjoella 25.-26. syyskuuta.

Kouvolan SM-rallin SM1-luokan lopputulokset

1) Emil Lindholm (Skoda) 48.13,8
2) Teemu Asunmaa (Skoda) + 5,3
3) Mikko Heikkilä (Skoda) + 5,3
4) Juha Salo (Skoda) + 13,5
5) Juuso Metsälä (Skoda) + 2.47,8
6) Esa Ruotsalainen (Skoda) + 3.10,9

SM1-luokan pistetilanne 4/5 osakilpailua

1) Emil Lindholm (NHD) 95
2) Teemu Asunmaa (AlavUA) 88
3) Mikko Heikkilä (MäntsMK) 37
4) Juuso Metsälä (KeurUA) 37
5) Esa Ruotsalainen (SaarUA) 36
6) Eerik Pietarinen (SiAK) 35
7) Juha Salo (KaUA) 27
8) Jukka Kasi (LaihUA) 26

Teksti: Jari Hotti, Mikko Heikkilä Racingin tiedottaja