Tänä vuonna Blossa on saanut inspiraationsa vuosikertaglögiin Marrakechista Marokosta. Siellä sijaitsee kahviloiden ympäröimä toriaukio Djemaa el-Fna, jossa tarjoillaan perinteistä makeaa marokkolaista minttuteetä. Tämän vuoden glögi maistuu raikkaalta mintulta ja vihreältä teeltä, joihin on yhdistetty perinteisiä glögimausteita.
Vuosikerta-Blossaan etsitään inspiraatiota joka vuosi uusista paikoista eri puolilta maailmaa. Marrakechissa sijaitsee maailmanperintökohde Djemaa el-Fna, Tarinankertojien tori, joka on ollut yksi Blossa 20 -glögin innoittajista. Torin kahviloissa valmistetaan marokkolaista vihreää teetä, joka on maustettu tuoreilla mintunlehdillä.
”Paikallinen tee valmistetaan suorastaan seremoniallisin menoin: sitä haudutetaan kaikessa rauhassa ja nautitaan lämpimänä hyvässä seurassa. Teessä onkin monia yhtäläisyyksiä glögiin, joka myös valmistetaan huolella ajan kanssa ja jota nautitaan yhdessä läheisten kanssa. Vihreän teen kitkeryys yhdistyy glögin makeuteen tuoden juomaan miellyttävän loppusilauksen. Minttu taas antaa valtavasti raikkautta, mikä tasapainottaa makeutta”, kertoo Blossan Chief Blender Åsa Orsvärn.
Tämän vuoden pullon design on saanut innoituksensa marokkolaisista kaakeleista, jotka koristavat seiniä ja lattioita ympäri Marrakechia. Vihreän sininen väri vie ajatukset lähellä siintävään ja viilentävään mereen. Vuosiluvun 20 tyyli muistuttaa kalligrafiaa ja mattapintaiset messinkimäiset värit ovat saaneet innoituksensa toribasaareilla yleisistä messinkitarjottimista. Pullon on suunnitellut Scandinavian Design Group, joka on suunnitellut kaikki Blossan makumatka-vuosikertapullot vuodesta 2011 lähtien.
Åsa Orsvärnin vinkit parhaaseen Blossa 20 ‑elämykseen
- Glögi kannattaa koristella tuoreilla mintunlehdillä.
- Lisää juhlavuutta saa yhdistämällä glögin kuivaan kuohuviiniin, kuten samppanjaan, cavaan, crémantiin tai proseccoon.
- Glögin voi nauttia sekä lämpimänä että kylmänä.
Blossa 20 Myntathé, 14,99 euroa (750 ml), on saatavilla Alkon valikoimassa 28. syyskuuta alkaen.
Blossan vuosikertaglögit
Blossa on tehnyt vuodesta 2003 lähtien joka vuosi uuden maun ennen talvisesonkia. Vuoteen 2010 saakka Blossan innoitus löytyi joulusta sekä pohjoisen talvesta ja mauista, kuten puolukasta, sahramista ja talviomenoista. Pullolla on uusi ainutkertainen ulkoasu joka vuosi, mikä on kasvattanut myös keräilijöiden kiinnostusta vuosikertaglögiä kohtaan. Vuodesta 2011 lähtien Blossa on kääntänyt katseensa maailmalle etsiessään innoitusta vuosikertaglögeihinsä. Perinteisiin glögimausteisiin on sekoitettu uusia ja jännittäviä makuja maailman eri kolkista. Aiempina vuosina Blossa on tarjonnut makumatkoja muun muassa Intiaan, Japaniin, Italiaan ja Havaijille.
Jatka lukemista
Eihän vakava nollapäivähaavoittuvuus jäänyt sinulta huomaamatta?
Melankolian sulatusuuni – Violet Sin julkaisee uutta musiikkia
Beyond the Sun – Death’s-Head And The Space Allusion on julkaissut toisen singlen myöhemmin tänä vuonna julkaistavalta kakkosalbumiltaan