OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Suorituskykyiset autot Mercedes-AMG: n historiasta. Oikea etuosa: 210-mallisarja E 50 AMG, joka esiteltiin syyskuussa 1995. Vasen etu ja keski: 300 E 6,0 AMG "The Hammer" (W 124) ja 300 SEL 6,8 AMG (W 109). Takana, vasemmalta oikealle: SL 55 AMG (R 230), 202-mallisarja C 36 AMG ja SL 73 AMG (R 129).

25 vuotta sitten: 210-mallisarjan E 50 AMG korkean suorituskyvyn sedan sai ensi-iltansa

Tämä sedan oli Mercedes-Benzin itsevarma lausunto urheiluluokasta executive-luokassa: Mercedes-Benz E 50 AMG kantaesitettiin syksyllä 1995 kansainvälisessä autonäyttelyssä (IAA) Frankfurt am Mainissa (14.-24. Syyskuuta 1995). 25 vuotta sitten 255 kW:n (347 hv) suuritehoinen ajoneuvo havainnollisti tuotemerkin filosofiaa luoda AMG tarkoituksellisesti urheiluautoksi.

Asiantuntijoiden vastaus oli erittäin myönteinen: Sveitsiläinen “Automobil Revue” kommentoi painoksessa 52/1996, että E 50 AMG:llä oli ”eksklusiivinen ja kiistatta urheilullinen luonne”. Kaupallinen aikakauslehti “mot” innostui painoksessa 12/1996 AMG:n puhdistamasta M 119 V8 -moottorista 4973 kuutiosenttimetrin työtilavuudesta: “Kone antaa E-luokalle 100 km / h nopeuden 6,0 sekunnissa ja loistava hienostuneisuus, antaa voimakkaan V8-kappaleen kaikki sävyt. ” Lopuksi pohjoisamerikkalaisessa Road & Track -lehdessä heinäkuussa 1996 julkaistussa lehdessä viitataan legendaariseen Mercedes-Benz 500 E -malliin, sillä se toimii myös M 119:n 5 litran versiona: “Mutta jos todella laitat jalkasi alas kaasupolkimelle (se on sovitettu sulavaan käynnistykseen, ei pään kääntämiseen), 500 E:n henki tulee esiin ja muuttaa neliovisen sedanin raketiksi.”

Mercedes-Benz 210 -sarja E 50 AMG

E 50 AMG luotiin Affalterbachissa tehokkaan Mercedes-Benz E 420:n pohjalta. Uusi ajoneuvo oli tähti tässä Mercedes-Benzin ja AMG:n yhdessä kehittämien korkean suorituskyvyn autojen historiassa. Aikaisemmin, vuodesta 1993, C 36 AMG oli ollut 202-mallisarjassa C-luokka sekä 124-mallisarjassa E 60 AMG sedan ja E 36 AMG -malli coupena ja farmarina. E 50 AMG löysi jo erityispaikkansa 210-mallisarjan joukossa selkeällä suunnittelullaan. Sivupaneeli ja modifioitu taka-esiliina integroidulla kaksoispoistoputkella edistivät myös optimoitua aerodynamiikkaa.

Omistatko vastaavanlaisen Mersun? Laita viestiä ja kuvia vinkki@ohotv.fi!