Tämä sedan oli Mercedes-Benzin itsevarma lausunto urheiluluokasta executive-luokassa: Mercedes-Benz E 50 AMG kantaesitettiin syksyllä 1995 kansainvälisessä autonäyttelyssä (IAA) Frankfurt am Mainissa (14.-24. Syyskuuta 1995). 25 vuotta sitten 255 kW:n (347 hv) suuritehoinen ajoneuvo havainnollisti tuotemerkin filosofiaa luoda AMG tarkoituksellisesti urheiluautoksi.
Asiantuntijoiden vastaus oli erittäin myönteinen: Sveitsiläinen “Automobil Revue” kommentoi painoksessa 52/1996, että E 50 AMG:llä oli ”eksklusiivinen ja kiistatta urheilullinen luonne”. Kaupallinen aikakauslehti “mot” innostui painoksessa 12/1996 AMG:n puhdistamasta M 119 V8 -moottorista 4973 kuutiosenttimetrin työtilavuudesta: “Kone antaa E-luokalle 100 km / h nopeuden 6,0 sekunnissa ja loistava hienostuneisuus, antaa voimakkaan V8-kappaleen kaikki sävyt. ” Lopuksi pohjoisamerikkalaisessa Road & Track -lehdessä heinäkuussa 1996 julkaistussa lehdessä viitataan legendaariseen Mercedes-Benz 500 E -malliin, sillä se toimii myös M 119:n 5 litran versiona: “Mutta jos todella laitat jalkasi alas kaasupolkimelle (se on sovitettu sulavaan käynnistykseen, ei pään kääntämiseen), 500 E:n henki tulee esiin ja muuttaa neliovisen sedanin raketiksi.”
E 50 AMG luotiin Affalterbachissa tehokkaan Mercedes-Benz E 420:n pohjalta. Uusi ajoneuvo oli tähti tässä Mercedes-Benzin ja AMG:n yhdessä kehittämien korkean suorituskyvyn autojen historiassa. Aikaisemmin, vuodesta 1993, C 36 AMG oli ollut 202-mallisarjassa C-luokka sekä 124-mallisarjassa E 60 AMG sedan ja E 36 AMG -malli coupena ja farmarina. E 50 AMG löysi jo erityispaikkansa 210-mallisarjan joukossa selkeällä suunnittelullaan. Sivupaneeli ja modifioitu taka-esiliina integroidulla kaksoispoistoputkella edistivät myös optimoitua aerodynamiikkaa.
Omistatko vastaavanlaisen Mersun? Laita viestiä ja kuvia vinkki@ohotv.fi!
Jatka lukemista
Kesän makuelämyksiä.
Hoitovaihtoehdot urheilijoille polvikipujen voittamiseksi
Säästä sähköä