OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Kuva: Instagram / susiecaveofficial

The Vampire’s Wife-suunnittelija paljastaa tyylinsä salat

Susie Cave on muoti-ikoni ja suunnittelija, jonka vaatemerkki The Vampire’s Wife on pukenut julkkiksia punaisille matoille jo vuosia. Viimeistään nyt brändi on noussut koko maailman tietoisuuteen, sillä se on lyönyt hynttyyt yhteen vaatejätti H&M:n kanssa. The Vampire’s Wife x H&M-kokoelma tulee myyntiin myöhemmin lokakuussa.

Goottivaikutteisista pitsi- ja samettiluomuksistaan tunnettu The Vampire’s Wife ja sen takana vaikuttava nainen ovat toimineet esikuvana monelle, jopa huippumalli Kate Mossille. On selvää, että Caven tyylitaju on vailla vertaansa. Onneksi Vogue Paris pyysi naista jakamaan muotivinkkinsä.

Mallista suunnittelijaksi

Ennen muotisuunnittelijan uraa Cave tutustui muotimaailmaan mallina. Vaatteita hän on rakastanut jo pienestä pitäen.

– Ajatus omien vaatteiden tekemiseen tuli isoäidiltäni ja olen tehnyt niin koko elämäni. Jätin koulun kesken ja minusta tuli malli 15-vuotiaana. Olin silloin hyvin nuori, hyvin naiivi, mutta periksiantamattoman itsenäinen, Cave kertoo lehdessä.

Muotiuran myötä hänelle kehittyi yhä parempi ymmärrys pukeutumisesta.

– Kun olet ollut muotialalla niinkin kauan kuin minä, opit, mikä näyttää hyvältä naisen päällä. Monet modernit vaatteet tuntuvat suorastaan vastustavan käsitystäni naisellisuudesta ja naisellisista muodoista. The Vampire’s Wife omaksuu naisellisuuden käsitteen varauksetta ja ilman syyllisyyttä.

The Vampire’s Wife syntyikin juuri siksi, ettei Cave löytänyt markkinoilta vaatteita, joita hän olisi itse halunnut käyttää.

– Aloin itse ommella vaatteita ja pikku hiljaa myös ystäväni pyysivät minua tekemään heille vaatteita ja siitä The Vampire’s Wife sai alkunsa. Tämä on ollut melkoista pyöritystä, mutta todella jännittävää, hän hehkuttaa.

View this post on Instagram

THE VAMPIRES WIVES ??? @caspersejersenstudio

A post shared by THE VAMPIRE’S WIFE (@thevampireswife) on

Brändin nimen takana on Caven aviomies, laulaja Nick Cave.

– Me molemmat ajattelimme, että nimi The Vampire’s Wife on leikkisä, kumouksellinen, seksikäs ja mieleenpainuva, Susie sanoo.

Innoitusta menneisyydestä

Kuten sanottu, nykyajan muoti ei aina onnistunut puhuttelemaan Cavea. Naisen oman vaatemerkin innoitus löytyykin menneistä vuosikymmenistä.

– Sydämeni elää menneisyydessä, tai vähintäänkin se hakee historian kadonneita hetkiä nykypäivään ja tekee niistä moderneja. Katson taidetta, vanhoja elokuvia, kuuntelen levyjä, kerään vanhoja valokuvia, luen historiasta kertovia kirjoja, käyn museoissa ja istun muistelemassa menneitä. Joskus kuulee sanottavan, että on elettävä tässä hetkessä, mutta meidän muistomme antavat nykyhetkelle sen merkityksen ja muodon, hän selittää.

Caven oma tyyli on ajaton. Hänen pitkät pitsimekkonsa ovat kuin suoraan pukudraamasta. Ennen kaikkea hänen tyylinsä on huomiota herättävä. Cave myöntää, ettei hillitty pukeutuminen ole hänen juttunsa.

– Olen aina ylipukeutunut. Minusta on virhe ajatella, että pukeudutaan joko oikein tai väärin. Minä pukeudun aina väärin, ylipukeudun tai pukeudun epäasiallisesti. Erotun joukosta. Olen se, jota kaikki tuijottavat, kun kävelen huoneeseen. Niin ei käy, jos noudattaa sääntöjä. Minusta muodissa kuuluu rikkoa sääntöjä. Se on hauskaa, hän toteaa.

Neuvoja vaatekaappiin

Cave on itse kiistaton muoti-ikoni, mutta se ei tarkoita, etteikö hän itse ihailisi muiden naisten tyyliä.

– No, Isabelle Adjani on kaikkien naisten nainen. Minusta hän on maailman kaunein nainen ja upea näyttelijä. Palaan usein hänen elokuviinsa ja valokuviinsa sisäistääkseni hänen henkensä. Hän oli idolini nuorena tyttönä ja hän on henkioppaani yhä tänä päivänä.

Tyyli on yksilöllinen, mutta Caven mukaan on tiettyjä perusasioita, joita jokaisen naisen vaatekaapista tulisi löytyä.

– Yksi sydäntäsi lähellä oleva esine, joka merkitsee sinulle jotain erityistä, esimerkiksi sormus, hän sanoo.

Cave muistuttaa, että ajan henkeen kuuluva kasvomaski pitäisi myös löytyä joka ikisestä vaatekaapista.

– Ja rakastaja, hän lisää.

Lähde: Vogue Paris, Instagram