OHO Live TV Suomi

Joka päivä jotain uutta

Kuva: pexels.com

Iho-ongelmat kuriin syömällä – Vältä ruokia, jotka saavat finnit kukkimaan

Olemme kaikki varmasti kuulleet, että suklaan syöminen aiheuttaa finnejä. Asia ei ole niin yksioikoinen, sillä esimerkiksi laadukas tumma suklaa ei ole pahaksi iholle, mutta jalostettu sokeri ja jotkut rasvat saavat ihon helposti kukkimaan. Tosiasia on, että ruokavalio näkyy myös ihon kunnossa ja monet ruoat voivat aiheuttaa tai pahentaa aknea ja muita iho-ongelmia.

Omista lempiruoista ei tarvitse kokonaan luopua, mutta ongelmia aiheuttavien ruoka-aineiden määrään on syytä kiinnittää huomiota. Monille niistä löytyy myös ihoystävällisempiä vaihtoehtoja kuriin. Poosh listasi keittiön neljä yleistä finnien aiheuttajaa.

Nauti maitotuotteita kohtuudella

Riippumatta siitä, kärsiikö laktoosi-intoleranssista, maitotuotteet ovat monesti huono kaveri iholle. Maidon ja aknen välinen yhteys on monelle tuttu. Maito sisältää maitosokeria, joka vaikuttaa kehon insuliintitasoihin. Se stimuloi mieshormoni androgeenin tuotantoa. Androgeeni säätelee ihon rasvoittumista ja voi aiheuttaa talirauhasen liikatoimintaa, mikä näkyy finneinä iholla.

Jos iho tuntuu reagoivan maitotuotteisiin, ei hätää, sillä lehmänmaidolle löytyy nykyään lukuisia korvikkeita. Erilaiset kaura-, pähkinä- ja kookosmaidot sopivat erinomaisesti paitsi nautittavaksi sellaisenaan, myös ruoanlaittoon ja leivontaan. Ne eivät sisällä laktoosia, joten myös aknen kanssa kamppaileva voi nauttia niitä hyvällä omallatunnolla.

Valitse oikeat pähkinät

Pähinät ovat terveellisiä ja niiden sisältämät rasvat tekevät hyvää koko keholle. Joillekin kuitenkin maapähkinät voivat aiheuttaa näppylöitä. Pooshin artikkelin mukaan maapähkinät voivat maidon tavoin kohottaa androgeenin määrää kehossa, mikä voi ilmetä ihon oireiluna. Aknesta kärsivien saattaa olla myös hyödyllistä välttää maapähkinöitä niiden sisältämien lektiinien vuoksi. Sen sijaan esimerkiksi mantelit harvoin aiheuttavat iho-oireita.

Kuva: pexels.com

Skippaa valkoiset jauhot ja sokeri

Se, että valkoiset jauhot ja sokeri ovat pahaksi keholle, lienee kaikille selvää. Valkoinen leipä ja paljon sokeria sisältävät herkut ovat ravintoköyhiä ruokia, mutta ne myös sisältävät runsaasti nopeasti verensokeria kohottavia hiilihydraatteja. Niin sanotut korkean glykeemisen indeksin ruoat on puolestaan yhdistetty akneen.

Suosi täysjyvätuotteita ja luonnollisia sokerinkorvikkeita, jotka eivät aiheuta verensokerin jyrkkää nousua. Täysjyväviljatuotteet sisältävät myös enemmän ravinteita kuin pitkälle prosessoitu valkoinen jauho.

Rajoita huonoja rasvoja

Rasvoilla on eroa. Ihmiset eivät aina tiedä millaista rasvaa he tulevat päivän mittaan nauttineeksi, sillä erilaiset välipalat, einekset, leivonnaiset ja ravintola-annokset sisältävät paljon piilorasvaa. Edes mainostermit kuten vähärasvainen, terveellinen, tai vegaani, eivät ole tae hyvistä ravintoarvoista. Tyydyttyneiden rasvojen osuus ruokavaliossa olisi syytä pitää kurissa, sillä ne voivat käynnistää kehossa matala-asteisen tulehduksen. Tulehdus voi itsessään aiheuttaa näppyjä, sekä pahentaa jo olemassa olevia iho-ongelmia.

Paitsi että anti-inflammatorinen ruokavalio edistäää ihmisen terveyttä muutoinkin, se tekee hyvää myös iholle. Kiinnitä siis huomiota siihen, millaisia rasvoja ruokavaliosi sisältää. Suosi kotona kokatessa hyviä rasvoja, kuten oliivi- ja avokadoöljyä.

Lähde: Poosh, Terveempi.fi