OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Mikko Heikkilä ja Henri Arpiainen viime vuoden Arctic Lapland Rallyssa. Kuva: Hannu Rainamo

Mikko Heikkilä latautuneena SM-kauden avaavaan Arctic Lapland Rallyyn

SM-Rallikauden avaava Arctic Lapland Rally ajetaan tulevana viikonloppuna. Mikko Heikkilän tavoitteena klassikkokilpailussa on haastaa SM1-luokan terävin kärki.

Mikko Heikkilä, 28, kartanlukijansa Topi Luhtisen, 26, kanssa lähtevät SM-rallikauden 2021 ensimmäiseen osakilpailuun Arctic Lapland Rallyyn tavoitteenaan SM1-luokan kärjen haastaminen. Toista täyttä kauttaan SM1-luokassa uudella Skoda Fabia Rally2 Evo-autolla ajava Heikkilä odottaa innolla “Tunturi-rallin” nopeita erikoiskokeita. Arctic Lapland Rally on Suomessa ajettavista kilpailuista arvostetuin, jonka yleiskilpailun voi R5-luokan autolla voittaa, ja kilpailu on kansainvälisesti merkittävä. Kolmanteen Arctic Lapland Rallyynsä osallistuva Heikkilä huokuu positiivisuutta.

-Vähintäänkin yhtä hyvällä fiiliksellä tänä vuonna kuin vuosi sitten. On hienoa, että homma jatkuu ja iso kiitos siitä kaikille. Mukava lähteä Tunturiin kun on hyvät testit alla. Ajoimme erilaisia teitä ja saimme uutta autoa mieleiseksi. Toivottavasti mies on yhtä hyvässä iskussa kuin auto. Hieno ralli on edessä, Heikkilä myhäilee.

Uuteen autoon totuttautuminen on sujunut hyvin, ja Heikkilä onkin tyytyväinen päivitetyn kaluston tuomaan suorituskykyyn.

-Uusi Evo istuu hyvin käteen. Pieniä eroja on uuden ja vanhan välillä, ja uusi tuntuu nopeammalta. Saatiin testeissä säädettyä auto mieleisemmäksi, ja auto tuntuu todella hyvältä tällä hetkellä. Mukava lähteä ralliin.

Tavoitteekseen Heikkilä asettaa varman, SM-sarjapisteet maksimoivan ajon. Kolmanteen Tunturiinsa osallistuva Heikkilä pyrkii entistä lähemmäs kovatasoisen SM1-luokan kärkeä.

-Tottakai tavoitteet ovat korkealla. Haluaisin olla lähempänä kärkeä, mieluiten ihan kärjessä kiinni ja ajaa voitosta mikäli mahdollista. Toki korotetut SM-pisteet pitää pitää mielessä ettei liian kovaa ajeta. Varman päälle mennään.

SM1-luokan kotimaisen kärjen lisäksi kilpailuun osallistuvat maailmalla WRC2-luokassa kilpailevat Ole Christian Veiby sekä Oliver Solberg.

-Veiby ja Solberg tuovat ennestään kovatasoiseen luokkaan lisää kilpailua, mikä on hyvä juttu. Varmasti menevät molemmat maailmanpojat kovaa, pitää katsoa miten meidän kyyti riittää. Lähtökohtaisesti pyrin olemaan kärjessä olemaan jos rahkeet riittävät, mutta jos eroa kertyy niin ei pidä hävetä. SM-sarjan taso itsessäänkin on todella korkea ja SM-kärkimiehetkin menevät todella kovaa. Kaluston puolesta pitäisi olla hyvät mahdollisuudet, Heikkilä analysoi.

Perinteikkään Tunturi-rallin arktiset olosuhteet muodostavat ainutlaatuiset puitteet kilpailulle. Tänä vuonna lunta on jonkin verran edellisvuotta vähemmän, mutta sääolosuhteet voivat vielä muuttua nuotituksen ja perjantain ensimmäisen erikoiskokeen välillä.

-Lunta ei tällä hetkellä ole hirveästi ja penkat ovat matalia, joten ei voida paljon nojata niihin, etteivät ne imaise mukanaan. Lunta on näillä näkymin tulossa lisää, mutta vielä ei ole tietoa siitä, kuinka paljon. Olisi tietysti kiva, jos kilpailun aikana ei tulisi lunta, jolloin näkyvyys muodostuu ongelmalliseksi ja tielle kertyy lunta. Mutta kävi kummin päin tahansa, niin minulle käy.

Arctic Lapland Rally ajetaan poikkeuksellisesti yleisöltä suljettuna koronarajoitusten vuoksi. Erikoiskokeita ajetaan yhteensä seitsemän, joista kolme perjantaina ja neljä lauantaina. Alkuperäisestä kymmenestä erikoiskokeesta kolme on peruttu. Erikoiskoekilometrejä kertyy yhteensä 216,4. Kilpailu käynnistyy perjantaina kello 12.00 Mäntyvaara raviradalta, ja ensimmäinen erikoiskoe alkaa kello 12.43.

Arctic Lapland Rallyn aikataulu:

Perjantai 15.1.                                 84,86 km

12:00 – Lähtö, Mäntyvaaran ravirata

12:43 – EK 2 Aittajärvi / Europcar – 23,55 km

16:49 – EK 3 Kaihuavaara – 27,93 km

18:12 –  EK 4 Jyrhämäjärvi  – 33,38 km

20:22 – Parc Ferme 1 Sampokeskus

Lauantai 16.1.                                 131,58 km

07:00 – Lähtö, Sampokeskus

09:33 – EK 6 Siikakämä / Hanaa – 42,64 km

13:44 – EK 8 Heinunkierto – 24,95 km

15.07 – EK 9 Sarriojärvi – 32,48 km

16:40 – EK 10 Ristilampi / Pohjanhovi – 31,51 km

18:20 – Podium, Mäntyvaaran ravirata