OHO Live TV Suomi

Joka päivä jotain uutta

Kuva: pexels.com

Korona sai suomalaiset panostamaan lemmikkeihin – lemmikkieläintuotteiden verkkomyynti kasvoi vuodessa yli 50 prosenttia

Lemmikkieläintuotteiden myynti verkossa kääntyi poikkeusvuoden aikana jyrkkään nousuun, kertoo shoppailupalvelu Klarnan ostoindeksi. Lemmikkien ruokiin, leluihin ja virikkeisiin on panostettu erityisesti Kanta-Hämeessä, Pohjois-Karjalassa ja Lapissa. Musti ja Mirri kertoo, että verkkokaupasta ostetaan tällä hetkellä kissan sätkiviä kalaleluja ja sesonkituotteita kuten koirien talvitossuja ja takkeja. Verkkokaupasta tilataan myös paljon laadukasta ruokaa ja muita painavampia ostoksia.

Lemmikkieläintuotteiden myynti kasvoi verkossa viime vuoden aikana* huimat 56 prosenttia. Kasvu selviää shoppailupalvelu Klarnan myyntidatasta, jonka mukaan myynnin kasvu alkoi Suomessa heti koronapandemian ja siihen liittyvien rajoitusten alkaessa. Esimerkiksi maaliskuussa 2020 lemmikkieläintuotteiden myynti nousi välittömästi 32 prosentilla verrattuna edeltävään kuukauteen.

“Moni on varmasti huomannut lähipiirissään tai sosiaalisessa mediassa lemmikkibuumin, joka alkoi pandemian alussa. Klarnan data vahvistaa, että suomalaiset ovat todella tuoneet koteihinsa tavallista enemmän nelijalkaisia ystäviä viime vuoden aikana ja sijoittaneet niiden hoitoon”, kertoo Klarnan Suomen markkinointijohtaja Jannica Nyman

Suomen ahkerimmat lemmikkieläintuotteiden nettishoppailijat löytyvät Klarnan ostoindeksin** perusteella Kanta-Hämeestä. Keskimäärin he ostivat 21 prosenttia enemmän eläinten hyvinvointiin liittyviä tuotteita kuin keskimääräinen suomalainen. Kanta-Hämettä seuraa Pohjois-Karjala ja Lappi, jossa ostettiin keskimäärin 20 prosenttia yli kansallisen keskiarvon. 

Lemmikkien kissanpäivät ovat viikonloppuisin

Klarnan myyntidata osoittaa, että lemmikkieläintuotteiden ostoaika poikkeaa muista tuotekategorioista, sillä niitä ostetaan useimmiten sunnuntaisin ja varsinkin aamulla kello 810. Data myös paljastaa, että naiset shoppailevat lemmikeille tuotteita kuusi kertaa enemmän kuin miehet. 

”Lemmikit, varsinkin koirat, vaativat huomiota heti aamusta myös viikonloppuisin, mikä voi selittää sunnuntaiaamun suosion shoppailulle.  Esimerkiksi ulkoiluhetki viikonloppuaamuna voi paljastaa uuden virikkeen tai valjaiden tarpeen”, ehdottaa Nyman.

Somehittejä ja sään mukaan pukeutumista

Myös Suomen ja Skandinavian suurimmassa lemmikkieläintarviketjussa verkkokauppatilausten lisääntyminen on huomattu. Mustin ja Mirrin E-commerce Manager Laura Kovero kertoo, että suomalaiset ovat panostaneet kuluneena vuotena erityisesti laadukkaaseen lemmikkiravintoon sekä olosuhteiden mukaisiin lemmikkitarvikkeisiin, kuten lemmikin talvipukeutumiseen. Myös sosiaalisen median trendit vaikuttavat siihen, mitä lemmikille hankitaan.

”Tällä hetkellä suosituimpia tuotteitamme on somessa huippusuosion saavuttanut kissan sätkivä kalalelu sekä koirien söpöt talvitossut ja takit. Myös laadukas lemmikkiruokinta on aina lähellä asiakkaidemme sydämiä”, Kovero kertoo.
 

Vaikka verkkokauppa houkuttelee monia nopean kotiinkuljetuspalvelun ja kontaktittoman asioinnin vuoksi, on yhä yksi tuoteryhmä, jonka vuoksi suomalaiset matkaavat yhä kivijalkamyymälöihin.

”Kivijalkamyymälämme tunnetaan asiantuntevasta ja lemmikkilähtöisestä palvelusta – esimerkiksi vaatteita käydään kuitenkin edelleen sovittamassa mieluusti kivijalkamyymälöissä.”

MaakuntaOstoindeksi (per henkilö) **
Suomi100
Kanta-Häme121
Pohjois-Karjala120
Lappi120
Etelä-Savo113
Pohjois-Savo109
Keski-Suomi109
Kymenlaakso108
Kainuu106
Satakunta104
Uusimaa102
Etelä-Pohjanmaa102
Etelä-Karjala101
Päijät-Häme97
Keski-Pohjanmaa96
Pohjois-Pohjanmaa96
Varsinais-Suomi88
Pirkanmaa86
Pohjanmaa82
Ahvenanmaa5

*Aikajaksolla tammikuu 2020–tammikuu 2021

** Indeksi (100) edustaa keskimääräisen suomalaisen ostoksia vuonna 2020, ja maakuntien vertailuluvut osoittavat, tehdäänkö kyseisessä maakunnassa keskiarvoa enemmän vai vähemmän verkko-ostoksia. 

Shoppailu- ja maksupalvelu Klarna toimii 19 markkinalla ja sitä käytti viime vuonna 90 miljoonaa kuluttajaa. Suomessa Klarna tekee yhteistyötä yli 6 000 verkkokaupan kanssa.