OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Kuva: Instagram / hudabeauty

Huda Kattan vaatii avoimuutta kosmetiikkamainontaan: ihonhoitotuotteita myydään meikatuilla malleilla

Huda Beauty -yrityksen perustaja Huda Kattan on kutsunut kosmetiikka-alan toimijat liittymään kanssaan taisteluun epärealistisia kauneusstandardeja vastaan. Kattan on ilmoittanut henkilökohtaisesti sitoutuvansa siihen, ettei @hudabeauty-Instagram-tilin kuvissa käytetä suodattimia. Hän toivoo päätöksen edistävän avoimuutta ja hälventävän joitakin kosmetiikkaan liittyviä harhaluuloja.

Päätös on merkittävä ottaen huomioon, että Huda Beautylla on pelkästään Instagramissa lähes 48 miljoonaa seuraajaa. Kattan tukee myös Britannian mainontaa säätelevän viraston, Advertising Standards Authorityn (ASA) päätöstä siitä, että vaikuttajien ja brändien pitäisi eritellä julkisesti mainoksissa mahdollisesti käytetyt suodattimet.

– Minä menisin vieläkin pidemmälle. Näen ihonhoitotuotteiden mainoskampanjoita, joissa käytetään meikkiä, ja se saa minut raivon partaalle. Kaikilla sosiaalisen median alustoilla pitäisi olla vastuuvapauslauseke, jossa kysytään, onko kuvaa muokattu, Kattan selittää Glamour-lehdessä.

Hänestä somevaikuttajien tulisi niin ikään kertoa, ovatko he ottaneet Botoxia tai täyteaineita. Kattan itse on puhunut julkisuudessa avoimesti toimenpiteistä, joita hänelle on tehty. Hän kokee, että mainonta kaipaisi huomattavasti nykyisiä selkeämpää sääntelyä, jotta mainosten epärealistinen ja saavuttamatton estetiikka eivät johtaisi kuluttajia harhaan.

Peiliin katsomisen paikka

Kattan ei itsekään ole aina ollut avoimuuden mallioppilas. Hän myöntää olleensa pitkään “osa ongelmaa”.

– Olin jo jonkin aikaa tuntenut, että käsittelen valokuviani liikaa. Yritin puuttua aiheeseen vuonna 2018, kun julkaisin kuvan ja GIF:in, jotka paljastivat, miltä näytin ennen ja jälkeen kuvankäsittelyn. Se sai kuitenkin huonon vastaanoton. Sain paljon negatiivisia kommentteja ja kritiikkiä siitä, etten näyttänytkään täydelliseltä, Kattan harmittelee Glamourille.

Kuva: Instagram / hudabeauty

Hän uskoo, että #MeToo-liike on muuttanut tapaa, jolla katsomme naisia ja suhtaudumme ulkonäköasioihin. Hän toivookin, että aika olisi vihdoin kypsä muutokselle.

– Kauneusteollisuuteen tarvitaan todellisuudentuntua, hän toteaa.

Itse Kattan alkoi aktiivisesti ajaa asiaa, kun hän lanseerasi oman ihonhoitomerkkinsä. Silloin hän tajusi, että hänen oli toimittava sanojensa mukaisesti. Hänet valokuvattiin mainoskampanjaan ilman meikkiä.

– Tunsin oloni erittäin haavoittuvaksi, mutta se kokemus muutti minua pysyvästi.

Väärät arvot vallassa

Kattan on itse meikin fani, mutta tietää sen olevan kaksiteräinen miekka.

– Meikki saa sinut tuntemaan olosi upeaksi, mutta se myös peittää sen, kuka olet. Se on kuin suojapanssari, hän toteaa.

Kattan muistuttaa, että kosmetiikkateollisuudessa mennään ensisijaisesti voittojen perässä. Naisten itsetunto on arvojärjestyksessä huomattavasti alempana.

– Haastattelen paljon markkinointialan ihmisiä. Kun kysyn heiltä muiden yritysten tuotekehitysstrategiaa, vastaus järkyttää minua. He sanovat: “Ensin mietimme, miten paljon rahaa haluamme ansaita ja seuraavaksi mietimme, mitkä tuotteet tuottavat meille tuon summan.” Siinä on jotakin vialla. Ensin tulisi miettiä, mitä naiset todella haluavat, ei pelkästään rahaa, Kattan järkeilee.

Hän toivoo asiaan pikaista muutosta.

– Tämän on loputtava nyt. Meidän on demokratisoitava kauneus. Meillä jokaisella tulisi olla omat kauneusihanteemme. Meidän kaikkien oltava vastuullisia ja aitoja. Olen äiti ja olen huolissani tyttärestäni ja siitä kosmetiikkateollisuudesta, jota luomme hänen tulevaisuuteensa. Jos emme ala puhua asioista, myymme sataprosenttisia valheita ja hevonpaskaa.

Lähde: Glamour, Instagram