OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Kuva: unsplash.com

The Body Shopin tutkimuksen mukaan naiset ovat “itserakkauskriisissä”: 4 hyödyllistä askelta kohti itsehyväksymistä

Huolestuttavan suuri joukko naisia kamppailee jatkuvasti oman kehonkuvansa kanssa. The Body Shopin tuoreen raportin mukaan naiset ympäri maailmaa ovat “itserakkauskriisissä”; joka toinen nainen myöntää kokevansa enemmän negatiivisia kuin positiivisia tunteita itseään kohtaan. Peräti 60 prosenttia kyselyyn osallistuneista naisista haluaisi osata kunnioittaa itseään enemmän.

Aktivisti, näyttelijä ja The Body Shopin Self Love Movement -kampanjan kasvo Jameela Jamil toivoo enemmän keskustelua “mahdottomista kauneusstandardeista”, joita naiset kohtaavat päivittäin.

– Niin kauan kuin olemme hiljaa kärsiviä yksilöitä, syytämme itseämme ja luulemme olevamme asian kanssa yksin. Mutta kun naiset kokoontuvat yhteen, kuten The Body Shopin tutkimus on tehnyt… huomaamme, että meistä kaikista tuntuu samalta. Tämä on tärkeää, koska se kannustaa meitä tajuamaan, että meitä kaikkia ajetaan samaan itseinhon mustaan aukkoon, Jamil selittää Vogue UK:n haastattelussa.

Raportissa korostetaan, että erityisesti nuoremmat naiset ja muut sosiaalisen median suurkuluttajat kärsivät alhaisesta itsetunnosta ja vertaavat itseään muihin. Tilastojen valossa on selvää, että kyseessä on laaja mielenterveyskriisi, johon täytyy puuttua. Jamil jakaa haastattelussa neljä vinkkiä, joihin hän itse nojaa henkisen hyvinvointinsa hoivaamisessa.

Kuva: Instagram / thebodyshop

Estä, mykistä, poista ja toista.

– Hankkiudu eroon kaikesta sellaisesta aikajanallasi, mikä aiheuttaa sinulle pahan olon. Me hallitsemme sisältöä. Voimme rakentaa sellaisen aikajanan, joka opettaa tai inspiroi sen sijaan, että se saa meidät tuntemaan olomme kamalaksi, oli kyse sitten elämästämme, itsestämme tai ihmissuhteistamme. On tärkeää suhtautua ajatuksella siihen, mitä näemme, Jamil toteaa.

Hän itse kertoo seuraavansa sosiaalisessa mediassa aktivisteja, taiteilijoita, kirjailijoita ja koomikoita.

Käytä rahasi järkevästi.

– Entä jos ottaisit kaiken sen rahan, jonka olet käyttänyt ulkonäkösi “korjaamiseen” ja sijoittaisit summan terapiaan. Meitä ei ikinä rohkaista työstämään itseämme sisältä päin, ainoastaan ulkopintaa. Meille kerrotaan, että olemme onnellisia sitten, kun yllämme tähän vaikeasti saavutettavaan kauneusstadardiin, joka tosin muuttuu taas kymmenen vuoden päästä. Meille annetaan jokaisella vuosikymmenellä uusi ihanne, jota kohti pyrkiä. Miehille ei, Jamil huomauttaa.

Tavoittele kehoneutraaliutta.

Kehopositiivisuudesta puhutaan paljon, mutta kaikille oman kehon rakastaminen ei tunnu tällä hetkellä mahdolliselta.

– Minusta kehoneutraalius on hyvä, realistinen tavoite ja uskon myös seuraajieni pitävän sitä hyödyllisenä. The Body Shopin kampanja ei todellakaan pyri toksiseen positiivisuuteen, jossa sinut pakotetaan rakastamaan itseäsi. Kampanja haluaa vain kannustaa meitä tuntemaan itsemme vähemmän yksinäisiksi, tunnistamaan tiellämme olevat esteet ja liittymään tälle asteittain etenevälle polulle kohti itsemme rakastamista, Jamil sanoo.

Neutraalin asenteen tarkoituksena on poistaa kehopositiivisiin tavoitteisiin liittyvät paineet ja odotukset.

Älä kärsi yksin.

Tärkeintä on tunnistaa, ettemme ole yksin ongelmiemme kanssa.

– Sisäisellä kiusaajallasi on enemmän valtaa, kun olet yksin, koska kukaan ei ole haastamassa sitä. On todella tärkeää puhua niistä kauheista asioista, joita sanot itsellesi jonkun tukea antavan ja tunneälykkään henkilön kanssa. On hyvä kuulla se ääneen. Huomaat, miten olet puhunut itsellesi. Tajuat: “Jos joku puhuisi rakastamalleni ihmiselle tällä tavoin, hakkaisin hänet,” Jamil muistuttaa.

Lähde: Vogue UK, Instagram