OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Formel 1 - Mercedes-AMG Petronas Motorsport, Großer Preis von Russland 2020. Valtteri Bottas Formula One - Mercedes-AMG Petronas Motorsport, Russian GP 2020. Valtteri Bottas

Vihdoin se alkaa! – Näistä asetelmista lähdetään kohti viikonloppuna alkavaa F1-kautta

Formula 1 -fanien pitkä piina päättyy tulevana viikonloppuna, kun Sakhirin radalla Bahrainissa käynnistyy F1-kausi 2021.

Tulevan viikonlopun näyttämöllä ajettiin vajaa kaksi viikkoa sitten ennätyksellisen lyhyet, vain kolme päivää kestäneet talvitestit, joiden perusteella luvassa saattaa olla jännittävin MM-taisto moneen vuoteen. 

Mestaruus ei tänä vuonna vain yhden miehen kauppa?

Viime kaudella valmistajien MM-sarjassa toiseksi sijoittunut Red Bull oli testeissä todella vahva ja monet toivovatkin heidän haastavan F1-sarjaa viime vuodet hallinneen Mercedeksen tosissaan. Red Bull -tallin Max Verstappen kellottikin testien viimeisenä päivänä koko talvitestien nopeimman kierrosajan. 

Siinä missä energiajuomajäteillä näytti auto toimivan hyvin, oli hallitsevalla mestaritalli Mercedeksellä silminnähden ongelmia autonsa ajettavuuden kanssa. Onkin todella mielenkiintoista nähdä, painiiko saksalaistalli oikeasti vakavien ongelmien kanssa, vai lyövätkö he jälleen kerran heti kauden avauskilpailussa muille luun kurkkuun. 

Talvitestien perusteella voisi olettaa kärkiasetelmien olevan Mercedes vs Red Bull. Mercedeksen kuljettajina toimivat jo kahdeksatta mestaruuttaan metsästävä Lewis Hamilton sekä viidennen kautensa saksalaistallin puikoissa aloittava Suomen Valtteri Bottas. Red Bullin autoja kyydittää jo edellä mainittu Max Verstappen ja Racing Pointilta itävaltalaistiimiin siirtynyt Sergio Perez.

Mestaruustaistelu tullaan siis todennäköisesti ajamaan Mercedeksen ja Red Bullin välillä, mutta samaan aikaan näyttäisi myös siltä, että keskikasti olisi saanut kärkeä kiinni. 

Kiihtyykö McLarenin tahti entisestään?

Yksi alkavan kauden mielenkiintoisimmista talleista tulee olemaan McLaren. Viime kaudella upeasti valmistajien MM-pisteissä kolmanneksi noussut brittitalli saa täksi kaudeksi taakseen sarjan parhaat voimanlähteet. McLarenia vauhdittivat edelliset kolme kautta Renault´n moottorit. Heidän nousukäyränsä kohti kärkeä onkin kaksi edellistä kautta ollut todella jyrkkä, ja talvitestienkin perusteella heiltä on lupa odottaa loistavia suorituksia. Kuljettajakokoonpano on myös erittäin vahva, kun heidän autojaan kyydittävät Daniel Ricciardo ja Lando Norris.

Keskikasti on äärettömän tasainen

Keskikastin herruudesta tullaan käymään tänä vuonna todella kova taistelu. Viime kaudella sijat 3-5 saavuttaneet McLaren, Racing Point ja Renault olivat kaikki 21 pisteen sisällä toisistaan kauden päättyessä. Racing Point tunnetaan tällä kaudella nimellä Aston Martin ja he ovat kauden alkuun lähdettäessä pienoinen kysymysmerkki vähäisten testikierrosten takia. Uskottavuutta heidän projektiinsa tuo nelinkertaisen maailmanmestarin Sebastian Vettelin kiinnittäminen tiimiin monivuotisella sopimuksella. Talvitestien perusteella kuumaan keskikastin taistoon voi odottaa liittyvän myös AlphaTauri-tallin autot. Heidän toinen kuljettajansa, Yuki Tsunoda ajoi testien viimeisenä päivänä koko testirupeaman toiseksi nopeimman ajan. Pressiveto tai ei, se selviää jo tulevana viikonloppuna!

Tokeneeko Ferrari katastrofaalisesta viime kaudestaan?

Maranellon jättiläinen, Scuderia Ferrari konttasi viime kaudella historiallisen huonosti. Valmistajien MM-pisteiden kuudes tila oli italialaisten surkein suoritus sitten kauden 1980. Suurin syy heikkoon menestykseen oli heidän viime kauden voimanlähteensä, joka oli pahasti alitehoinen. Tästä kärsivät myös Ferrarin asiakastallit Haas ja Alfa Romeo. 

Italiasta on kuitenkin ennen tätä kautta kuultu pelkästään positiivisia uutisia, liittyen heidän uuteen moottoriinsa, joten Maranellon korskean orin on syytä odottaa laukkaavan ainakin tuohon keskikastin taistoon mukaan, ellei jopa korkeammallekin. Ferrarin kolmipäiväinen testirupeamakin oli kaikin puolin positiivinen, sillä he saivat kerättyä kaikista talleista kolmanneksi eniten kierroksia, eikä vauhtikaan ollut järin heikkoa. Punaisia paholaisia käskyttävät tällä kaudella erittäin nopea Charles Leclerc ja McLarenilta Maranelloon loikannut Carlos Sainz.

Saako häntäpää puolestaan keskikastin kiinni?

Siinä missä sarjan keskikastin oletetaan saaneen kärkeä kiinni, sopii ainakin viime kaudella valmistajien MM-pisteissä kahdeksanneksi jääneen Alfa Romeon ottaneen edellä meneviä kilpailijoitaan kiinni. Sveitsiläistallilla oli todella onnistuneet talvitestit, saaden kasaan kaikista talleista eniten kierroksia yhdessä AlphaTaurin kanssa. 422 kierrosta kolmen päivän aikana ilman ongelmia on kunnioitettava suoritus, eikä vauhtikaan ollut heikoimmasta päästä. Ylempänä mainittiinkin jo Ferrarin moottoreiden viime kauden alitehoisuudesta ja sen puolen ollessa jälleen tällä kaudella kunnossa, nähdään myös Alfa Romeo useammin pistetaistelussa mukana. Alfa Romeon kuljettajina jatkavat edelleen Suomen Kimi Räikkönen ja saapasmaan kasvatti Antonio Giovinazzi.

Amerikkalaistalli Haas lähtee täysin uusien tuulien puhaltaessa tulevaan kauteen. Kuljettajinaan heillä on tulokaskaksikko Nikita Mazepin, sekä legendaarisen Michael Schumacherin poika, Mick Schumacher. Haas on ehtinyt jo ilmoittaa, että tämä kausi menee heiltä käytännössä kuskikaksikon kokemuksen kerryttäessä, sillä he panostavat jo runsaasti kaudella 2022 käyttöönotettaviin sääntömuutoksiin. Toki heilläkin on kehitystä varmasti viime kaudesta tapahtunut, mutta tiimi tulee olemaan ainakin kauden alkaessa todellinen kysymysmerkki.

Jälleen kerran viimeisimpänä, mutta ei missään nimessä vähäisimpänä nostetaan esiin legendaarinen Williams-talli. Vaikka Williamsin perhe viime kauden aikana luopuikin omistajuudestaan tallissa, ovat uudet omistajat sitoutuneita pitämään tuon ikonisen nimen F1-sarjassa. Viime kaudella nähtiin jo lupauksia herättävää vauhtia joissakin kisoissa, vaikka pisteet jäivätkin epäonnen ja kuljettajien ajovirheiden seurauksena saavuttamatta. Heidän osaltaan ei voi kuin toivoa tuon kehityskäyrän pysyvän samanlaisena. Williams oli talvitestien kuudenneksi nopein tiimi, vaikka heidän toinen kuljettajansa George Russell totesi, ettei he yrittäneet ajaa kunnon aikakierroksia. Haasin ohella Williams on myös pienoinen mysteeri Haasin ohella, vaikkakin ennakkokaavailuissa Williams asetetaankin amerikkalaistallin edelle. Williamsin toisena kuljettajana toimii toisen kautensa sarjassa aloittava Nicholas Latifi.

Suomalaiset F1-ässät

F1-sarjassa sinivalkoista väriä edustavat tälläkin kaudella Valtteri Bottas ja Kimi Räikkönen. Heistä ensimmäisenä mainittu metsästää kuumeisesti ensimmäistä mestaruuttaan, mutta haaste pysyy jälleen kerran yhtä kovana kuin ennenkin. Tallikaverina ajaa historian menestynein kuljettaja, Lewis Hamilton, joka metsästää jo siis ennätyksellistä kahdeksatta maailmanmestaruuttaan. 

Kimi Räikkösen pitkä ja kunniakas ura on vääjäämättä tulossa tiensä päähän, ja tällä kaudella nähdään suurella todennäköisyydellä “Jäämiehen” viimeinen tanssi F1-sarjassa. 41-vuotias suomalainen on F1-sarjan vanhin kuljettaja, ja vain toivoa sopii, että Alfa Romeo saa autoonsa sellaisen vauhdin päälle, jolla mestari pääsee poistumaan näyttämöiltä tulevan kauden päätteeksi ansaitsemallaan tavalla. Toisaalta, koskaan ei tiedä mitä tapahtuu, sillä monet luulivat jo viime kauden jäävän Räikkösen viimeiseksi. One more year? Se jää nähtäväksi.

Edessä saattaa olla jännittävin F1-kausi moneen vuoteen ja seurattavaa siis riittää. F1-kauden kaikki tallit ja kuljettavat näet tästä!

Uusi kausi polkaistaan käyntiin siis jo huomenna perjantaina, kun Sakhirin radalla Bahrainissa käynnistyy ensimmäiset vapaat harjoitukset klo 13:30 Suomen aikaa.

Bahrainin GP-viikonlopun aikataulu:

Pe:

  • 1. Vapaat harjoitukset klo 13:30
  • 2. Vapaat harjoitukset klo 18:00

La:

  • 3. Vapaat Harjoitukset klo 14:00
  • Aika-ajot klo 17:00

Su:

  • Kilpailu klo 18:00