OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Kuva: pexels.com

Automyyjä paljastaa: Näitä lisävarusteita suomalaiset haluavat nyt – ja mikä jää yhä useammin hankkimatta

Kamuxin Lempäälän Ideaparkin myymäläpäällikkö Arttu Purtanen on huomannut, että koronavuoden aikana ihmiset ovat kaivanneet autoltaan entistä enemmän kotimaan matkailuun soveltuvia ominaisuuksia. Erityisesti ajonaikaiset avustimet, ajovalojen lisäteknologia ja kestosuosikki webasto nousevat esiin asiakkaiden toiveissa. 

Purtasen mukaan käytettyjen autojen kauppaan on heijastunut koronapandemian aikana korostunut kotimaan matkailu. Tämä näkyy myydyissä lisävarusteissa.

– Olen huomannut yleisesti sen, että ihmiset tuntuvat panostavan enemmän itseensä, ja tämän seurauksena he myös tuntuvat kaipaavan yhä enemmän autoonsa varustelua. Nyt on nähtävissä, että erilaiset ajonaikaiset avustimet ovat selkeästi nostaneet arvoaan. Tästä esimerkkinä vaikkapa adaptiivinen vakionopeudensäädin. Totta kai myös suomalaisten suosima webasto on ollut monella asiakkaalla tarpeiden listalla kärjessä, varsinkin kun kuluva talvi on ollut myös etelässä kylmä ja luminen. Se on nostanut polttoainekäyttöisen lisälämmittimen monen toivelistan kärkeen. Lisäksi autojen valot kehittyvät koko ajan, joten myös valojen teknologia kiinnostaa ostajia, hän selittää.

Samalla Purtasen mukaan eräs varuste on hiljalleen menettämässä suosiotaan.

– Navigointijärjestelmä on monelle todella tärkeä, mutta monessa tuoreemmassa autossa alkaa jo olla screen mirror / mirror link -ominaisuuksia, joilla saa älypuhelimen yhdistettyä auton näyttöön.

Asiakkaat yhä tietoisempia lisävarusteiden merkityksestä jälleenmyyntiarvoon

Purtanen on työssään huomannut myös, että asiakkaat tiedostavat jo hyvinkin tarkasti, millaisia lisävarusteita he toivovat ja ymmärtävät niiden vaikutuksen auton arvoon.

– Asiakkaat ovat jatkuvasti tietoisempia lisävarusteista ja varsinkin niiden vaikutuksesta jälleenmyynnin kannalta… Tietysti jokaisella on omat mieltymykset, mitä lisävarusteita kukin arvostaa, hän lisää.

Korona-aikana autojen etämyynti on myös jatkanut jo pandemiaa edeltänyttä noususuhdannettaan. Purtanen kertoo, että lisävarusteet löytävät ostajia myös verkossa.

– Etä- ja verkkomyynnissä lisävarusteet ovat isona osana tuomassa ostajalle fiilistä tuotteesta.

Tulevaisuudessa autokauppias uskoo automatiikkaa edesauttavien lisävarusteiden kysynnän lisääntyvän entisestään.

– Kaikki ajamista avustavat toiminnot tulevat olemaan yhä kysytympiä. Jo aiemmin esiin nostamani adaptiivinen vakionopeudensäädin ja auto pilot -toiminnot kehittyvät kovasti ja ne koko ajan yleistyvät autoissa. Tämä varmasti on kehityksen ja suosion suunta, Purtanen sanoo.

Lähde: Kamux