OHO Live TV Suomi

Joka päivä jotain uutta

Kuva: pexels.com

Näin pidät huolta kainaloistasi

Kehopositiivisuus ja wellness-intoilu ovat lisänneet tietoisuutta vartaloon liittyvistä asioista ja rohkaisseet meitä suhtautumaan terveemmin omaan kehoomme. Erityisesti tänä vuonna itsestä huolehtimiseen on panostettu aivan uudella tavalla. Yksi kehon osa-alue, joka tuppaa unohtumaan keskustelusta, on kainalot.

Kainaloista puhumiseen liittyy jostain syystä paljon ujostelua. Kainalokarvoitus on asia, josta moni haluaisi vaieta ja siitä käytävä keskustelu jakaa voimakkaasti mielipiteitä. Ja vaikka hikoilu on varsin tarpeellinen kehon toiminto, sitäkin häpeillään.

– Hikoilun fysiologia on ihmiselle elintärkeä kehon turvallisen ja terveen lämpötilan ylläpitämiseksi, muistuttaa ihotautilääkäri Alicia Zalka Vogue UK:n haastattelussa.

Joku hikoilee enemmän ja joku toinen vähemmän, mutta aivan jokainen hikoilee. Vaikka hikoileminen on elimistön tasapainon kannalta tarpeellista, poikii se usein harmillisia sivuvaikutuksia, kuten ikäviä tuoksuja. On kuitenkin yleinen harhaluulo, että hiki haisisi, sillä hiki itsessään ei haise. Haju syntyy, kun hiki pääsee kosketuksiin iholla olevien bakteerien kanssa. Koska jokaisen oma bakteerikanta on yksilöllinen, myös haju on yksilöllinen.

Luonnollista kehoa ei missään nimessä tarvitse häpeillä, mutta kainaloiden hoitoa ei kannata myöskään laiminlyödä muun kauneudenhoidon lomassa. Kainaloiden puhtaudesta huolehtiminen auttaa edistää ihon hyvinvointia ja auttaa pitämään bakteerikannan tasapainossa.

Vogue UK listasi viisi asiaa, jotka kainaloiden hoidossa kannattaa muistaa.

1. Puhdista päivittäin

Koska kainalo on taivealue, sen iho jää usein piiloon virtaavalta ilmalta ja kainaloihin kertyy helposti kosteutta. Siksi tietyt bakteerit ja hiivat viihtyvät erityisen hyvin juuri kainaloissa.

– Oikeaoppinen puhdistus on tärkeää ei-toivotun kosteuden vähentämiseksi ja mikrobiomin luonnollisen tasapainon säilyttämiseksi, tohtori Zalka huomauttaa.

Hän suosittelee kainaloiden pesemistä kerran päivässä puhdistusaineilla, jotka eivät järkytä ihon pH-tasapainoa. Hyvin urheilulliset tai fyysisesti vaativaa työtä tekevät ihmiset saattavat joutua pesemään kainalot useammin.

2. Kuori säännöllisesti

Aivan kuten kasvot, myös kainaloiden iho kaipaa säännöllistä huolenpitoa. Puhdistamisen lisäksi kainalot tulisi kuoria säännöllisesti tukkeutuneiden huokosten ja näppylöiden ehkäisemiseksi. Koska kainaloiden iho on usein herkkä, liian rajut tuotteet saattavat kuitenkin ärsyttää sitä. Kemiallinen kuorinta esimerkiksi AHA- tai BHA-happoja sisältävällä tuotteella on hellävaraisempi vaihtoehto kuin mekaaninen kuorinta.

3. Jos ajat karvat, tee se varovasti

On yksilön päätös, haluaako kainaloiden karvoitukseen kajota. Mikäli karvat haluaa poistaa, kannattaa se tehdä mahdollisimman hellävaraisesti. Tohtori Zalka vertaa karvojen ajelemista hiihtämiseen.

– Jos sitä ei tehdä tasaisella alustalla, kumpareet tekevät kyydistä kuoppaista. Tavoitteena on päästä liukumaan tasaisesti.

Sheivausvaahto tai -geeli ennaltaehkäisee punoituksen ja näppyjen syntymistä. Sisäänpäin kasvaneilta ihokarvoilta kannattaa suojautua valmistelemalla iho edellisenä iltana. Kuori ja kosteuta iho hyvissä ajoin ennen karvojen ajelemista.

– Se tekee seuraavan päivän kokemuksesta kitkattomamman, tohtori Zalka lupaa.

Höylä on myös tärkeä vaihtaa riittävän usein, vähintään kerran kahdessa viikossa.

– Se on kallista, mutta pitää ongelmat loitolla, tohtori Zalka toteaa.

4. Kosteuta säännöllisesti

Ihosi kaipaa kosteutusta, eivätkä kainalot ole poikkeus. Kainaloiden ihoa ei kuitenkaan tarvitse yleensä kosteuttaa niin usein kuin vaikkapa kasvoja. Ihon tarpeen mukaan kerta tai kaksi viikossa yleensä riittää. Tohtori Zalka suosittelee kainaloiden tai vartalon hoitoon tarkoitettua kosteusvoidetta, jonka pH-arvo on mahdollisimman lähellä ihon omaa pH:ta.

5. Kuluta deodoranttia valveutuneesti

Deodorantteja ja antiperspirantteja on moneen lähtöön. Jos valtava valikoima hämmentää, tohtori Zalka neuvoo kuuntelemaan oman kehon tarpeita.

– Jos deodoranttisi aiheuttaa ärsytystä, tai jättää iholle tai vaatteisiin näkyviä jäämiä, pistä se vaihtoon, hän sanoo.

Tohtori Zalka itse suosii “puhdasta ja yksinkertaista” deodoranttia, joka ei sisällä turhia tuoksuja ja kemikaaleja.

– Aivan kuten elintarvikkeiden kohdalla, etsi tuotteita joissa on mahdollisimman vähän kemikaaleja.

Mieti myös, tarvitsetko todella antiperspiranttia.

– Joillekin alumiinia sisältävä antiperspirantti on hengenpelastaja, mutta yleisesti ottaen emme tarvitse päivittäiseen kainaloiden hoitoon valtavaa alumiinikuormaa. Hajuja voidaan ehkäistä estämättä hikeä, tohtori Zalka muistuttaa.

Lähde: Vogue UK