OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Kuva: pexels.com

Näin pandemia vaikutti suomalaisten tyyliin – suomalaiset miehet ohittivat ruotsalaiset kiinnostuksessa muotiin

Maksupalveluyhtiö Klarna on julkistanut suuren kansainvälisen tutkimuksen, jossa selvitettiin miten pandemia on vaikuttanut pukeutumistrendeihin ja ostokäyttäytymiseen. Suomen tuloksissa nousivat erityisesti esille juhla- ja toimistopukeutuminen, sekä suomalaisten miesten kiinnostus muotia ja tyylillä leikittelyä kohtaan.

Tutkimuksesta käy ilmi, että maailmalla odotetaan jo etätyöajan jälkeistä muotia ja pukeutumismahdollisuuksia. Suomalaisista 58 prosenttia uskoo pukeutuvansa jatkossa juhlavammin kuin ennen pandemiaa, ja 20 prosenttia haluaa testata uusia tyylejä pandemian jälkeen. Klarnan oman ostodatan mukaan kevään 2021 aikana suomalaiset ovat poimineet ostoskoreihinsa erityisesti bleisereitä, aurinkolaseja sekä pellavamekkoja, ja kyselytutkimuksen vastaajat kertovat, että ostoslistan kärjessä on muun muassa kenkiä ja kesävaatteita.

– Kivaan asuun pukeutuminen on piristysruiske mielelle. Tämän takia vaatevalinnat ovat ensimmäinen askel kohti normaalimpaa elämää. Uskon, että alamme priorisoida asun vaikutusta omaan mielialaan sen sijaan, että miettisimme miltä näytämme muiden silmissä, kertoo Klarnan muotijohtaja Emilia de Poret yrityksen tiedotteessa.

Kyselytutkimuksesta selviää, että pandemian aikana suomalaisten luottoasuihin kuuluivat verkkarit ja ulkoiluvaatteet. Nyt toimisto- ja juhlapukeutuminen on tekemässä paluuta, mutta mukavuudesta ei tingitä jatkossakaan: joka neljäs suomalaisista (26 prosenttia) kertoo aikovansa jatkossa käyttää mukavampia vaatteita toimistolla.

Suomalaiset miehet ohittivat ruotsalaiset kiinnostuksessa muotiin

Erityisen kiinnostuneita muodista ja pukeutumisesta pandemian jälkeen ovat suomalaiset miehet. Heistä 72 prosenttia oli jokseenkin tai hyvin kiinnostuneita muodista, kun naapurimaassa vastaava luku oli yllättäen vain 67 prosenttia. Suomalaiset miehet olivat myös melkein kaksi kertaa kiinnostuneempia jatkossa leikittelemään värien ja kuvioiden kanssa kuin suomalaiset naiset.

– Usein on vertailtu suomalaisten ja ruotsalaisten tyylitajua, mutta nyt näyttää siltä, että ruotsalaiset miehet saavat suomalaisista kovan haastajan, naurahtaa Klarnan Suomen markkinointijohtaja Jannica Nyman.

Tutkimus toteutettiin yhteistyössä tutkimusyhtiö Dynatan kanssa toukokuussa 2021. Siihen vastasi 15 930 kuluttajaa maailmanlaajuisesti ja 1090 suomalaista ikähaitarilla 18-45. Klarnan ostoindeksi pohjautuu eri vaatekategorioiden myyntimääriin ja indeksiluku (100) heijastaa kaikkien vaatekategorioiden kokonaismyyntiä vuoden 2020 alussa. Data perustuu Klarnan kautta tehtyihin verkko-ostoksiin Suomessa tammikuun 2020 ja toukokuun 2021 välisenä aikana.

Lähde: Klarna