OHO Live TV Suomi

Joka päivä jotain uutta

Kuva: pexels.com

Yhdeksän rentouttavaa #selfcaresunday -ideaa, jotka auttavat sinua latautumaan maanantaihin

Oletko viikon päätteeksi aivan loppu? Alatko jo sunnuntaina murehtia, mitä tuleva viikko tuo tullessaan? Viikonloppuna onkin tärkeää varata aikaa palautumiselle ja rentoutumiselle. Vaikka omasta hyvinvoinnista on toki hyvä huolehtia jokaisena viikonpäivänä, sunnuntai on perinteisesti pyhitetty levolle. Ei siis ihme että #selfcaresunday on noussut ilmiöksi sosiaalisessa mediassa. Paitsi että itsensä hoitaminen on panostus omaan henkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin, se auttaa myös lievittämään maanantaihin liittyvää ahdistusta.

Stylist listasi yhdeksän self care -ideaa, jotka auttavat sinua latautumaan alkavaan työviikkoon.

1. Vaihda päälle mukavat vaatteet

Mukaviin vaatteisiin vaihtaminen on viesti aivoille ja keholle, että nyt vaihdetaan vapaalle. Kun haluat rentoutua, pue yllesi kaikkein mukavimmat vapaa-ajan vaatteesi, joissa sinun on hyvä olla.

2. Huolehdi ihostasi

Sosiaalisessa mediassa self care tarkoittaa yleensä ihonhoitoa. Arkena ihonhoito sujuu aamuin illoin autopilotilla, mutta sunnuntai on täydellinen tilaisuus varata siihen tavallista enemmän aikaa. Hemmottele itseäsi kasvohieronnalla tai syvähoitavalla naamiolla.

3. Kirjoita tehtävälista tulevaa viikkoa varten

Jos huomaat stressaavasi etukäteen tulevasta viikosta, kirjoita kaikki mielessäsi pyörivät tehtävät muistiin. Vaikka muistilista ei ehkä kuulosta perinteiseltä self care -tempulta, se vapauttaa mielesi työasioista ja auttaa palauttamaan hallinnan tunteen.

4. Luovu laitteista

Aikana, jolloin käytämme laitteitamme enemmän kuin koskaan, on erittäin tärkeää muistaa rajoittaa ruutuaikaa. Viikonloppu on oiva hetki hidastaa tahtia ja keskittyä muihin asioihin. Annat paljon kaivattua lepoa sekä silmillesi että aivoillesi. Rentoutuminenkin on paljon helpompaa, kun työhön liittyvät sähköpostit eivät hypähtele näytöllesi minuutin välein.

5. Lue matkoista

Lukeminen rentouttaa aina. Tänä vuonna, kun moni meistä on välttänyt lomamatkustamista, voi matkaoppaiden ja ulkomaille sijoittuvien romaanien lukeminen tarjota helpotusta kaukokaipuuseen.

6. Kokeile jotain uutta

Uuden harrastuksen kokeileminen piristää mieltä. Tutkimukset ovat myös osoittaneet, että uuden oppiminen parantaa henkistä hyvinvointiasi lisäämällä itseluottamusta sekä tuomalla päivään mielekkyyttä ja merkityksellisyyttä.

7. Harrasta kevyttä liikuntaa

Olemme kaikki tietoisia liikunnan terveysvaikutuksista. Sunnuntaina ei kuitenkaan tarvitse suorittaa HIIT-treeniä hampaat irvessä; kevyet ja palauttavat harjoitukset, kuten jooga tai kävelylenkki luonnon helmassa auttavat rentouttamaan sekä kehoa että mieltä

8. Siivoa

Okei, tämä ei ehkä ole self care -vinkkien mieluisimmasta päästä, mutta kodin siistiminen auttaa zen-mielentilan saavuttamisessa. Siisti elinympäristö tekee rentoutumisesta helpompaa ja uusi viikkokin lähtee paremmin alkuun, kun et joudu heti maanantaiaamuna kohtaamaan kaaoksessa olevaa keittiötä ja pyykkivuoria kylppärissä.

9. Harjoita kiitollisuutta

Kun tuleva viikko stressaa ja ahdistaa, on helppo ajautua negatiiviseen mielentilaan. Torju ikäviä tuntemuksia palaamalla menneeseen viikkoon ja pohtimalla kaikkia niitä hyviä hetkiä, joista olet kiitollinen. Paitsi että kiitollisuuden harjoittaminen on tehokas tapa muokata omaa ajatteluaan positiivisempaan suuntaan, se myös tutkitusti kohottaa mielialaa.

Lähde: Stylist