OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Kuva: pexels.com

Tässä ovat suomalaisten suosimat automerkit, naiset suosivat käytettyjä autoja

Kamuxin Suomalaiset autokaupoilla 2021 -tutkimumus selvitti, millä automerkeillä suomalaiset ajavat. Yli tuhat vastaajaa kerännyt kyselytutkimus paljasti, että Toyota on yhä eniten käytössä oleva automerkki Suomessa. Tutkimuksesta selvisi myös naisten suosivan auton hankkimista käytettynä.

Vastaajista 14 prosenttia ilmoitti käytössään olevan auton merkiksi Toyotan. Niin Volkswagenin kuin Fordinkin rattiin kertoi tarttuvansa 8 prosenttia tutkimukseen osallistuneista, kun taas vastaava luku Volvolle ja Nissanille oli 7 prosenttia. Nissanilla ja BMW:llä ajavien suomalaisten osuus on vuodessa kasvanut eniten, eli kahdella prosenttiyksiköllä kumpainenkin.

– Toyota on suomalaisten kestosuosikki. Sillä on hyvä maine luotettavana merkkinä, jonka jälleenmyyntiarvo säilyy hyvin. Nissan taas on hyvä esimerkki siitä, mitä tapahtuu, kun pystyy tuomaan markkinoille hinta-laatusuhteeltaan hyviä ajopelejä. Kun kauppa käy uusissa autoissa, niin se näkyy nopeasti myös käytettyjen autojen markkinassa, kertoo Kamuxin aluepäällikkö Janne Ihonen lehdistötiedotteessa.

Naisten kiinnostus käytettyyn autoon nousussa

Tutkimuksesta kävi ilmi, että yli puolet suomalaisista päätyisi erittäin todennäköisesti käytetyn auton tai vaihtoauton hankintaan, mikäli olisi tällä hetkellä hieromassa autokauppoja. Lukema nousi 83 prosenttiin, kun mukaan laskettiin myös melko todennäköisesti -vaihtoehdon valinneet.

Kiinnostavaa on, että erityisesti naisvastaajien kiinnostus käytettyjä autoja ja vaihtoautoja kohtaan on noussut vuodessa viidellä prosenttiyksiköllä.

– Käytetty auto on kiertotaloutta, jossa hyvän tuotteen saa huomattavasti uutta edullisemmin. Tutkimuksissa on näyttänyt siltä, että naisia kiinnostaa vastuullinen kulutus miehiä enemmän, tämä ehkä näkyy nyt myös autokaupassa, Ihonen pohtii.

Suomalaiset autokaupoilla 2021 -tutkimus toteutettiin Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 28.1.–3.2.2021. Kohderyhmänä olivat 18–70-vuotiaat suomalaiset, jotka omistavat ajokortin, joiden taloudessa on auto ja jotka vastaavat autohankinnoista. Tutkimuksen lopulliseen kohderyhmään kuului 1005 vastaajaa, ja painotettuna se on valtakunnallisesti edustava otos sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

Lähde: Kamux