OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Kuva: Tommi Hallman tiedotekuva

Digitaalisen rallicrossin MM-sarja käynnistyy, Tommi Hallmanin tavoitteena mestaruus

Viime vuonna digitaalisen rallicrossin MM-sarjassa kolmanneksi sijoittunut Tommi Hallman lähtee tänään keskiviikkona käynnistyvään historian neljänteen MM-kauteen kovin tavoittein.

Historian neljäs digitaalisen rallicrossin MM-sarja käynnistyy tänään Daytonan radalla Yhdysvalloissa ajettavalla osakilpailulla. Viime vuonna MM-sarjan loppupisteissä kolmanneksi sijoittunut Tommi Hallman, 21, lähtee alkavaan kauteen kovin tavoittein.

– Ainoa tavoite tälle kaudelle on mestaruus ja siitä taistellaan viimeiseen asti. Tosi kova itseluottamus ja hyvä fiilis on lähteä tämän kauden kahinoihin, kuopiolainen korostaa.

Yhteensä kauden aikana ajetaan yhdeksän osakilpailua viikon välein ja ne ovat ohjelmassa aina keskiviikko-iltaisin Suomen aikaa. iRacing -pelillä käytävän MM-sarjan radat ovat laserskannattuja, joka takaa sen, että radat ovat äärimmäisen huipputarkkoja mallinnuksia oikeista kilparadoista. Yhdysvalloissa sijaitsevien ratojen lisäksi mukana on myös kolme rataa Euroopasta: Brands Hatch Englannissa, Barcelona Espanjassa, sekä Hell Norjassa.

Ensimmäisen kerran digitaalisen rallicrossin MM-sarjaa ajettiin vuonna 2018 ja Hallman puolestaan osallistui tähän sarjaan ensimmäisen kerran vuonna 2019. Tuloksena oli kymmenes sija, vaikka heti debyyttikilpailu kolmannen sijan toikin.

– Pääsin karsinnoista viimeisenä kuljettajana mukaan. Silloin ajoin vielä aika huonoilla laitteilla ja muutenkin se oli vielä harjoittelua. Viime vuonna sain Jussi Pinomäeltä käyttööni SET Racing Simulator -simulaattorin, niin se tietysti helpotti ja auttoi, koska hommasta tuli todenmukaisempaa, kun laitteet oli viimeisen päälle, Hallman kehuu.

Viime vuonna Hallman voitti yhdeksästä osakilpailusta kaksi ja kirjautti aika-ajoista eniten ykkössijoja. Mestaruus jäi lopulta neljäntoista ja MM-hopea yhdentoista pisteen päähän.

– Kauteen mahtui monenlaista hässäkkää, oli muutama kolari ja yhdessä kilpailussa nettiongelma pudotti pois linjoilta. Olin juuri ehtinyt ajamaan aika-ajojen pohja-ajan, kun nettiyhteys katkesi. Siitä kilpailusta tuli melkein nollatulos ja siinä oikeastaan meni loputkin mahdollisuudet mestaruuteen, Hallman muistelee viime vuotta, johon saavutusten osalta mahtui myös digitaalisen rallicrossin Suomen mestaruus.

“Siinä pystyy tekemään isojakin eroja”

Hallman on ehtinyt jo tänä vuonna juhlia yhtä mestaruutta, kun siellä oikean elämän rallicrossissa arvostettu ja kovatasoinen Pohjoismaiden mestaruussarja RallyX Nordic todisti historiansa ensimmäistä suomalaismestaria, Hallmanin voitettua Supercar Lites -luokan mestaruuden heti debyyttikaudellaan. Hallman voitti kauden aikana neljä osakilpailua, sijoittui kerran toiseksi ja kaksi kertaa kolmanneksi.

– Nämä tukevat hyvin toisiaan, oikea rallicross ja simulaattori. Kun oikeassa elämässä ajo on parantunut ja tänä vuonna tekeminen omalta osaltani oli ylivoimaisesti parempaa kuin koskaan, niin samalla on huomannut, että simulaattorillakin ajaminen on mennyt eteenpäin. Nyt ollaan huomattavasti nopeampia, kuin mitä viime vuonna oltiin, Hallman taustoittaa.

Digitaalisessa rallicrossin MM-sarjassa on mukana 28 kuljettajaa ja heistä peräti yhdeksän Suomesta. Hallmanin lisäksi MM-sarjan historiassa mitaleille ovat suomalaisista myös yltäneet maailmanmestaruden vuonna 2019 voittanut Sami-Matti Trogen, sekä MM-hopeaa 2018 ja MM-pronssia 2019 saavuttanut Joni Heikkinen. Hallman kilpailee suomalaisessa SET Esports -tiimissä Subarulla, tiimikaverinaan Jonne Ollikainen.

– Se mikä simulaattorissa on äärimmäisen tärkeää, on auton säätäminen. Kun käytännössä pystyt harjoittelemaan rajattomasti, niin voit hioa auton säätöjä ja käydä läpi kaikki mahdolliset asiat moneen kertaan. Siinä pystyy tekemään isojakin eroja. Ja kun harjoitella voit rajattomasti, niin kuljettajat kärjessä ovat tasoltaan aika samaa luokkaa. Säädöissä pitääkin kaikki olla aivan viimeiseen asti hiottu, siinä ei ainakaan saa tasoitusta antaa, Hallman kuvailee.

Aivan kuten oikean elämän rallicrossissa, niin myös simulaattorilla kilpailtaessa kuljettajilla on käytössään radiomies eli “spotteri”. Hallmanilla tätä tehtävää hoitaa rallicrossin MM-sarjasta tutun Andreas Bakkerudin kisainsinöörinä usean vuoden ajan toiminut Joe Naughton. Entä miten sitten digitaalisen autourheilun kilpailuun valmistaudutaan? Tässä Hallmanin kilpailupäivän rutiinit.

– Kilpailupäivänä käyn ajamassa muutaman kierroksen, sekä lisäksi ulkona hieman lenkillä, niin pysyy mieli virkeänä, kun kilpailu ajetaan kuitenkin myöhään illalla. Tunti, puolitoista ennen varsinaisen kilpailun alkua ajan vielä valmistelevaa treeniä. Fyysisesti simulaattorilla kilpaileminen ei ole rankkaa, mutta mentaalipuolella se on haastavampaa, kuin mitä oikealla autolla kilpaileminen, Hallman arvioi.

Digitaalisen rallicrossin MM-sarjassa palkintorahoja on jaossa yhteensä 25 000 dollaria, josta mestari kuittaa 10 000 dollaria.

Lähde: Tommi Hallmanin tiedotus