Mikko Heikkilä on sijoittunut WRC3-luokassa toiseksi WRC Secto Automotive Rally Finlandissa. Podium-sijoitus on Heikkilälle kauden kolmas WRC3-luokassa. Heikkilä suuntaa katseet jo kauden neljättä MM-ralliaan, Kataloniassa ajettavaa Espanjan MM-rallia kohti.
Mikko Heikkilä, 29, kartanlukijansa Topi Luhtisen, 26, kanssa, ovat sijoittuneet toiseksi WRC Secto Automotive Rally Finlandin WRC3-luokassa. Jyväskylässä ajettu rallin MM-sarjan osakilpailu on Heikkilän uran kolmas, sekä samalla uran kolmas podium-sijoitus MM-rallista. Yhdeksästätoista erikoiskokeesta Heikkilä voitti kolme.
– Hyvä kisa meiltä, ennen kisaa asetetut tavoitteet saavutettiin. Yksi rengasrikko kärsittiin, mutta ajettiin muutama hyvä pätkäaika, saavutettiin tavoitesijoitus ja nostettiin Virosta vauhtia. Kehittymistä on vielä, mutta suunta on oikea, Heikkilä toteaa tiedotteeessaan.
Rallin avauspäivänä perjantaina Heikkilä oli ensimmäisellä lenkillä Harjun kaupunkierikoiskokeella viides, Ässämäki 1:llä kolmas ja ajoin uransa ensimmäisen pohja-ajan WRC3-luokassa erikoiskokeelle kolme – Sahloinen-Moksi 1. Päivähuoltoon tultaessa Heikkilä oli WRC3-luokassa toisena. Perjantai-illan toisella lenkillä Heikkilä ajoi viidenneksi, kolmanneksi sekä toiseksi nopeimmat ajat pysyen yötauolle tultaessa WRC3-luokan toisella sijalla.
– Hyvät fiilikset, kokonaisuutena ollaan aika lailla siellä missä ajateltiinkin. Ollaan päästy päivä kohtuu virheettömästi läpi, ja ajettiin pohja-aikakin. Voidaan käydä hyvillä mielin nukkumaan, nollata yötauolla ja huomenna jatkaa uuteen päivään.
Lauantain Heikkilä aloitti kolmanneksi nopeimmalla ajalla avauserikoiskokeella kiristäen tahtia aamun toisella ollen toiseksi nopein. Aamun kolmannella erikoiskokeella, Arvaja 1:llä Heikkilä kärsi rengasrikon ollen kahdeksanneksi nopein ja häviten 25,2 sekuntia pohjista tiputtaen Heikkilän luokkansa kolmanneksi. Tästä sisuuntuneena Heikkilä kuitenkin kellotti 2,9 sekunnin pohja-ajan erikoiskokeelle 10 – Patajoki 1 ollen kaikista Rally2-luokan autoista nopein. Samalla Heikkilä otti takaisin toisen sijansa WRC3:ssa huoltotauolle tultaessa.
– Vaihtelevat tunnelmat aamun pätkien jälkeen. Kakaristolla jäätiin vähäsen, vaikka tuntui että tuli hyvin. Päijälä tuli todella hyvin. Arvajalla ajoin kiveen, joka puhkaisi renkaan, vaikka ennen erikoiskoetta puhuttiin Topin kanssa ettei leikata ja ajetaan tarkasti. Patajoella, joka on yksi rallin vaikeimmista pätkistä, oltiin nopein Rally2-auto ja siihen ollaan tyytyväisiä, Asunmaa sanoo.
Lauantain toisella lenkillä Heikkilä oli avauserikoiskokeella 11 neljänneksi nopein, ja ajoi päivän toiset luokkapohjat erikoiskokeelle 12. Metsäerikoiskokeista toiseksi viimeisellä Heikkilä oli kolmas ja viimeisellä, syysillan pimeydessä ajetussa Patajoki 2:ssa Heikkilä oli toiseksi nopein. Päivän päättäneellä Harjun kaupunkierikoiskokeella Heikkilä oli seitsemäs.
– Ei mitään ilotulitusta, mutta varmasti läpi ja renkaat pysyivät tällä kertaa ehjinä. Virheet olivat lähinnä liiallista varomista. Kakaristo-Hassilla tie oli yllättävän huonossa kunnossa muihin erikoiskokeisiin verrattuna, ja oli yksi tilanne täydestä kyydistä kun pohjapanssari osui uraan joka vei ulos linjalta. Ihan luokan kärkivauhtiin ei ehditä, mutta tähänkin tulokseen saa ajaa aika kovaa, hän lisää.
Rallin päätöspäivänä sunnuntaina ajettiin kaksi erikoiskoetta kahteen kertaan. Ensimmäisellä ajokerralla Heikkilä oli molemmilla erikoiskokeilla Laukaa 1 ja Ruuhimäki 1 toiseksi nopein. Erikoiskokeet ajettiin vielä toiseen kertaan ja Heikkilä oli varmistellen ajaen kolmanneksi nopeimman ajan Laukaa 2:lle. Rallin päättäneellä Power Stagella Heikkilä oli viidenneksi nopein varmistaen WRC3-luokan toisen sijan.
– Ajettiin varovaisesti viimeiset kaksi erikoiskoetta. Tiet olivat jo vähän rajussakunnossa, mutta mitään draamaa ei tänään ollut. Ei olisi ollut hyötyä ajaa tämän kovempaa, vaan ajeltiin niin sanotusti terveisiä.
Jyväskylän MM-ralli oli Heikkilän vuoden kolmas MM-ralli neljästä ja samalla kauden kolmas podium-sijoitus MM-rallista. Edessä on vielä asfalttidebyytti Espanjan Kataloniassa. Ilman yhteistyökumppaneiden laajaa ei tukea neljän MM-sarjan ohjelma eikä Jyväskylän perinteinen MM-ralli olisi toteutunut.
– Älyttömän isot kiitokset tiimille, autossa ei ollut yhtään ongelmaa ja kaikki pelasi hienosti. Lisäksi suuret kiitokset yhteistyökumppaneille ja tukijoille että päästiin tänne ajamaan, tästä on hyvä lähteä Espanjaa kohti. Odotan asfaltilla ajamista, tavoitteena on päällysteen opettelu ja nousujohteisuus omassa ajossa.
Lähde: Mikko Heikkilä Racing -tiedotus
Jatka lukemista
Kesän makuelämyksiä.
Hoitovaihtoehdot urheilijoille polvikipujen voittamiseksi
Säästä sähköä