OHO Live TV Suomi

Joka päivä jotain uutta

Kuva: pexels.com

Voiko stressi olla hyväksi? Näin löydät ihanan eustressin

Stressin haittavaikutuksista puhutaan paljon, mutta harva tietää, että stressiä on kahta eri tyyppiä. Niin sanottu eustressi on hyvänlaatuista stressiä, joka on kokijalleen hyödyllistä ja jopa nautinnollista. Esimerkiksi uusien tavoitteiden asettaminen ja niitä kohti pyrkiminen vaikkapa työpaikalla tai salilla voivat aiheuttaa eustressiä, jota ihminen ei koe ahdistavana. Ilman hyvänlaatuista stressiä moni tavoite olisi jäänyt saavuttamatta ja moni keksintö keksimättä. Eustressi motivoi meitä ja se on välttämätöntä ihmisen henkisen kasvun ja kehityksen kannalta.

Siinä missä perinteinen stressi, distressi, aiheuttaa negatiivisia tuntemuksia, eustressi palkitsee onnellisuuden, innostuksen ja täyttymyksen tunteilla. Mutta voiko ihminen hallita sitä, kumpaa stressin muotoa hän kokee? Poosh listasi hyödyllisiä työkaluja, jotka auttavat torjumaan negatiivista stressiä ja vahvistamaan positiivisia tuntemuksia.

Rakenna “muuri” stressiä vastaan

Kuvittele mielessäsi muuri, joka pitää ahdistavat ajatukset ulkona, kunnes olet valmis käsittelemään niitä hallittavalla tavalla, yksi kerrallaan. Tämä voi auttaa sinua säilyttämään hallinnan tunteen stressaavassa tilanteessa.

Panosta positiivisuuteen

Positiivisuudella on valtava merkitys hyvinvointiisi. Sen lisäksi, että pyrit itse pysyttelemään positiivisena, kannattaa myös viettää aikaa positiivisten ihmisten seurassa. Jatkuvasti negatiivisten ihmisten seura myrkyttää helposti omankin mielen.

Älä takerru pikkuasioihin

Ahdistumme usein asioista, joihin emme voi vaikuttaa. On tärkeää ymmärtää, että et voi hallita kaikkea ympärilläsi, mutta voit hallita sitä, miten reagoit asioihin. Älä siis turhaan vaivaa mieltäsi pikkuasioilla, joilla ei ole seuraavana päivänä enää mitään merkitystä.

Harjoita mindfulnessia

Mindfulness on tärkeä taito henkisen hyvinvoinnin kannalta. Harjoittele tietoista läsnäoloa, sillä kun keskityt nykyhetkeen, et ehdi murehtimaan tulevasta. Mindfulness on parasta stressinhallintaa.

Hyödynnä palkitsemisjärjestelmää

Aseta itsellesi deadline, johon mennessä hoidat sinua stressaavan asian. Kun olet saanut asian hoidetuksi, palkitse itsesi. Palkitsemisjärjestelmän käyttö rohkaisee ja motivoi sinua hoitamaan ikävämmätkin asiat pois päiväjärjestyksestä.

Stressaaminen on ajattelutapa

Stressaamisesta tulee helposti tapa. Elämä on kuitenkin täynnä valintoja, joten yritä muistaa, että sinulla on voima muuttaa ahdistusta aiheuttavat asiat positiivisiksi.

Harjoita kiitollisuutta

Kun keskitymme negatiivisiin asioihin, tulemme helposti unohtaneeksi kaiken hyvän, mitä elämässämme on. Siksi tietoinen kiitollisuus on tärkeää. Harjoita kiitollisuutta joka päivä ja nauti sen mukanaan tuomista onnellisuuden tunteista.

Lähde: Poosh