OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Kuva: Instagram / drewbarrymore

Miksi on yhä niin shokeeraavaa, kun julkkikset eivät piilota ryppyjään?

Kiistaton totuus on, että me kaikki vanhenemme. Ja huolimatta heidän megakalliista ihonhoitotuotteistaan, myös julkkikset vanhenevat. Jostain syystä on kuitenkin edelleen shokeeraavaa, kun julkkisnaiset antavat ikänsä näkyä.

Kun And Just Like That sai ensi-iltansa HBO Max -suoratoistopalvelussa, Sinkkuelämää-sarjan naiset palasivat ruutuun vuosien tauon jälkeen. Cynthia Nixon oli harmaantunut ja Sarah Jessica Parkerille oli siunaantunut uusia ryppyjä. Osalle yleisöstä se oli vaikea pala nieltäväksi. Samoin, kun Charlien enkelit -elokuvien parivaljakko Drew Barrymore ja Cameron Diaz julkaisivat itsestään käsittelemättömän selfien, monelle tuli yllätyksenä, etteivät naiset ole turvautuneet Botoxiin.

Totuus on, että yleisöt palvovat etenkin naispuolisia julkisuuden henkilöitä usein vähintään osittain siksi, että heidän ulkokuorensa näyttää virheettömältä. Oli kyse sitten Zendayan kaltaisista nuorista tähdistä, milleniaaleista, kuten Zoe Kravitzista ja Margot Robbiesta, tai jopa vanhemman sukupolven julkkiksista, kuten Gwyneth Paltrow‘sta, haluamme nähdä heidät kauneimmillaan, aina viimeisen päälle laitettuina. Jopa päälle kuusikymppinen Madonna turvautuu häpeämättömästi Facetuneen julkaistessaan itsestään nukkemaisia selfieitä. Hänen siloteltu kuvansa vastaa sitä, mitä fanit odottavat häneltä näkevänsä. Kaksinaismoraali on kuitenkin silmiinpistävä; ylistämme naisia, jotka näyttävät täydellisiltä ja ikäistään nuoremmilta, mutta samalla näkyvät kosmeettiset toimenpiteet tuomitaan kovaäänisesti.

Suuri osa meistä haluaa näyttää ikäistään nuoremmalta, eikä ainakaan missään nimessä ikäistään vanhemmalta. On kiinnostavaa miettiä, liittyykö oma vanhenemisen pelkomme tapaan, jolla arvioimme julkkisnaisia. Kenties emme halua ajatella Ariana Granden saavan harmaita hiuksia, koska silloin joutuisimme tunnustamaan, että aika kulkee eteenpäin.

Haluamme uskoa, että olemme ottaneet edistysaskelia kauneus – ja muotimaailman kapeiden kauneusihanteiden murtamisessa. Aikana, jona juhlimme monimuotoisuutta ja kehopositiivisuutta, koemme edelleen ristiriitaisia tunteita nähdessämme julkkisnaisten vanhenevan. Toki catwalkeille on ilmestynyt muutama iäkkäämpi kaunotar, mutta ikääntymistä vastaan taisteleva kauneusbisnes kukoistaa. Glamour-lehden mukaan vuonna 2019 anti aging -teollisuuden arvo oli maailmanlaajuisesti 129 miljardia puntaa, eli noin 153 miljardia euroa. Vuoteen 2030 mennessä sen arvon arvioidaan lähentelevän 306 miljardia puntaa, eli 364 miljardia euroa. Tällä hetkellä suurin kuluttajakunta on X-sukupolvi. Z-sukupolvi puolestaan tavoittelee iätöntä ulkonäköä käyttämällä nuoresta asti Botoxia ja erilaisia täyteaineita.

– 40-vuotiaat ihmiset haluavat yleensä näyttää nuorennetuilta. He suosivat hyvin minimaalisia hoitoja, jotka antavat heille raikkaan ilmeen ja auttavat säilyttämään nuorekkuuden. 30-vuotiaat puolestaan murehtivat ruutujen tujoittelusta syntyneistä juonteista. Jotkut nuoremmat naiset, joiden ei tarvitse näyttää nuoremmalta, tulevat luokseni, koska he kokevat paineita näyttää samalta kuin naiset sosiaalisessa mediassa tai tositelevisiosarjoissa, kertoo kosmettiisiin toimenpiteisiin erikoistunut tohtori Kolli Glamourille.

Nähtäväksi jää, helpottaako ikääntymiseen liittyvä pelko ikinä. Sillä välin olisi hyvä muistella Miranda Hobbesin sanoja ensimmäisen And Just Like That-jakson kohtauksessa, jossa naiset keskustelevat ikääntymisestä.

– Emme voi vain pysyä sellaisina kuin olimme. Maailmassa on tärkeämpiäkin asioita kuin yrittää pysyä nuorena, hahmo toteaa.

Lähde: Glamour, Instagram