Matala vierintävastus, pienempi rengasmelu ja kestävät kumiseokset: nämä ovat ominaisuuksia, joiden merkitys kasvaa sitä mukaa kun autokanta muuttuu polttomoottorisista sähköiseksi. Sähköautojen renkailta edellytetään matalaa vierintävastusta, jotta auton akun energiasisältö riittää mahdollisimman pitkään ajoon yhdellä latauksella. Lisäksi renkaiden on oltava hiljaiset, jotta ne eivät vähennä ajomukavuutta. Erityisen hyvää kestävyyttä renkailta edellyttävät sähköauton polttomoottoriautoa suurempi omamassa ja sen suuri kiihdytysteho.
Vuonna 2021 Suomeen ilmestyi ennätyksellisen monta sähköautoa. Hieman runsaat 30 prosenttia viime vuonna ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli joko ladattavia hybridejä tai täyssähköautoja. Tämä selviää Autoalan Tiedotuskeskuksen julkaisemista tilastoista, josta näkyy myös sähköautokannan kehitys; Vuoden 2021 päättyessä Suomessa on jo lähes 100 000 ensirekisteröityä sähköautoa.
Sähköautokannan kiihtyvä kasvu asettaa kovia vaatimuksia latausinfrastruktuurin nopealle laajenemiselle niin yksityisellä kuin julkisella sektorilla ja erityisesti huoltoasemilla ja pysäköintialueilla.
Mutta kuten rengasvalmistaja Michelinin tekninen asiantuntija Toni Rämet huomauttaa, sähköautojen nopea yleistyminen asettaa haasteita myös rengasvalmistajille, joiden on kehitettävä ja tuotava markkinoille uusia rengastyyppejä sähköautojen kasvavan käyttäjäkunnan erilaisiin tarpeisiin.
– Ensimmäisiä tuntemuksia sähköauton ratin takana ovat matkustamon hiljaisuus ajon aikana ja auton tehokas kiihtyvyys. Mutta kun voimakkaan kiihdytyksen ääni taukoaa, perinteisten renkaiden rengasmelu erottuu selvästi ja muuttuu hallitsevaksi. Samaan aikaan sähköauton paino ja tehokkaampi kiihtyvyys rasittavat renkaita enemmän kuin polttomoottoriautossa, joten renkaat kuluvat nopeammin kuin mihin on totuttu, hän sanoo.
Rämet muistuttaa, että markkinoilla on jo muutaman vuoden ajan ollut saatavissa varta vasten sähköautoihin kehitettyjä renkaita.
– Kehitystyö on jatkuvaa, sillä sähköautojen suorituskyvyn ja niiden käyttöolosuhteiden kirjon kasvaessa uusien rengastyyppien tarvekin kasvaa. Uudenlaiset kumiseokset, kulutuspinnan rakenne ja pintakuvion muotoilu vaikuttavat olennaisesti rengasmelun vähentämiseen ja kulutuskestävyyden parantamiseen sekä renkaan käyttöiän pidentämiseen.
Toimintamatka – olennainen haaste
– Perinteisten, polttomoottoriautoihin suunniteltujen renkaiden suhteelliset heikkoudet niitä sähköautoissa käytettäessä eivät rajoitu meluun ja kestävyyteen. Suurin sähköauton hankintaa rajoittava tekijä on epäily toimintamatkan riittävyydestä. Se tosin on jo viime vuosina kasvanut merkittävästi, mihin sähköautoihin kehitetyillä renkailla on keskeinen vaikutus. Kyse on renkaan vierintävastuksesta, sillä mitä matalampi vierintävastus, sitä enemmän kilometrejä kertyy latauskertaa kohti, Rämet selittää ja lisää:
– Kun puhumme sähköautoista, puhumme väistämättä myös toimintamatkasta ja huolesta sen riittämättömyydestä seuraavalle latauspisteelle saakka. Näin on vielä muutaman vuoden ajan, kunnes latausinfrastruktuurin kapasiteetti vastaa sähköautojen määrää.
Koska renkaiden vierintävastuksen osuus on noin 20 prosenttia auton energiankulutuksesta, on ilmeistä, että pelkällä renkaan vierintävastuksen vähentämisellä on suuri merkitys sähköauton toimintamatkan kasvuun.
– Pienehkötkin parannukset auttavat tuntuvasti auton toimintamatkan kasvattamisessa, Rämet huomauttaa.
Sähköautoihin suunniteltujen renkaiden valikoimat kasvavat merkittävästi tulevina vuosina, kun sähköautojen odotetaan valtaavan leijonanosan henkilöautojen myynnistä Euroopassa ja ennen pitkää myös Pohjois-Amerikassa.
Lähde: Michelin
Jatka lukemista
Kesän makuelämyksiä.
Hoitovaihtoehdot urheilijoille polvikipujen voittamiseksi
Säästä sähköä