OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Kuva: pexels.com

Eihän kesärenkaissasi näy näitä merkkejä? Automyyjä muistuttaa selkeästä seikasta, jota ei saa jättää huomiotta

Kesärenkaiden vaihtokausi on kiivaimmillaan ja moni autoilija pohtii tällä hetkellä, ovatko oman auton renkaat tarpeeksi hyvässä kunnossa tulevaan ajokauteen. Kamux Tampere Lielahden automyyjä Minttu Kuismanen nostaa esiin selkeät merkit, joista tietää, ettei rengasta tulee enää käyttää. Myös autokaupoille lähdettäessä renkaiden kunnolla on väliä, sillä ne vaikuttavat suoraan auton jälleenmyyntiarvoon.

Työssään autojen parissa Kuismanen näkee paljon vaihtelevassa kunnossa olevia renkaita asiakkaiden tuodessa autojaan myyntiin. Hän muistuttaa, että tietyt merkit täyttävä kesärengas ei ole enää turvallinen.

– Ensin kannattaa aina silmäillä rengas ja tarkistaa, että siinä ei ole halkeamia, kulutuspinnat ovat kunnossa, eikä niissä ole sileitä kohtia. Runkovika renkaassa voi olla vaarallinen ja rengas voi jopa räjähtää ajossa, Kuismanen muistuttaa.

Myös rengaspaineiden tarkistaminen on tärkeää. Rengaspaineet ovat auto- ja painokohtaisia ja oikea paine löytyy yleensä bensatankin kannesta ja huoltokirjasta.

Rengaspaineiden lisäksi on hyvä tarkistaa, täristävätkö renkaat tai vetääkö auto sivuun. Jos jompikumpi näistä on ongelma, kannattaa asioida asiantuntijan luona. Kuismasen mukaan kannattaa ottaa muutama tärkeä asia huomioon, jos vaihtaa renkaat itse.

– Rengasta asentaessa on tärkeää varmistaa, että levyjen väliin ei jää hiekkaa. On myös hyvä muistaa, että renkaat olisi hyvä jälkikiristää noin 100 kilometrin ajon jälkeen.

Autokaupoille mentäessä renkailla on myös iso rooli. Vaikka saattaisi olla houkutus myydä oma auto niillä vanhoilla renkailla, se ei monesti Kuismasen mukaan kannata.

– Huonot renkaat ovat liikenteessä turvallisuusriski ja autoa ei missään tilanteessa voi myydä eteenpäin huonoilla renkailla. Tämä tarkoittaa sitä, että mikäli asiakkaan tuomassa vaihtoautossa on huonossa kunnossa olevat renkaat, uusien renkaiden hinta vähennetään yleensä suoraan autosta maksettavasta hinnasta. Rengasprofiilista riippuen tämä tarkoittaa 500–1 500 euroa, Kuismanen toteaa.

Lähde: Kamux