OHO Live TV Suomi

Joka päivä jotain uutta

Suomalaisen kirjakaupan uusi aluevaltaus: hyvinvoinnin keidas nostaa esiin suomalaisia yrittäjiä

Helsingin Aleksanterinkadun myymälässä juhlistettiin keskiviikkona 27. huhtikuuta Suomalaisen kirjakaupan uutta aluevaltausta; kymmenissä kirjakaupan myymälöissä sekä verkkokaupassa on nyt lukemisen lisäksi tarjolla hyvinvointia tukevia tuotteita suomalaisilta yrittäjiltä.

Kirjahyllyjen lomasta löytyy jatkossa monipuolinen valikoima kotimaista, vastuullisesti ja ekologisesti tuotettua kosmetiikkaa, terveystuotteita ja kodinhoidon tarvikkeita.

Suomalaista hyvinvointia

– Moni on kysynyt prosessin aikana, että miksi. Miksi Suomalainen kirjakauppa haluaa myydä hyvinvoinnin tuotteita? Siihen on yksinkertainen vastaus. Jos mietitään, että mikä on kirjakaupan ydin, niin sehän on, että se on täynnä tietoa. Se tieto on myös se, joka lisää hyvinvointia kaikilla elämän osa-alueilla, tuotepäällikkö Tiina Halko selittää yleisölleen Aleksanterinkadun myymälän yläkerrassa.

Hän on se henkilö, joka sai puoli vuotta sitten tehtäväkseen rakentaa Suomalaiseen kirjakauppaan hyvinvointituotteiden keitaan.

– Halusin tukea kokonaisvaltaista hyvinvointia, sillä se on minun sydäntäni tosi lähellä. En halunnut mennä mihinkään äärilaitoihin, vaan hakea sellaisia ihania pieniä juttuja arjen jokaiseen osa-alueeseen, sinne kodin puhdistukseen, rentoutumiseen, ruokavalioon ja ravintoon.

Tämä ajatuksen pohjalta Tiina lähti rakentamaan yhteistyökumppanuuksia. Valikoima hyvinvointia ja terveyttä tukevista, sekä itsensä hemmotteluun sopivista tuotteista alkoi muotoutua.

– Suomalaisen hyvinvoinnin perustahan on ja pitää olla nyt ja jatkossa se meidän luonto. Meidän metsät, meidän järvet, meidän peruskallio. Ne on niitä juttuja, mistä puhuttaessa jokaisella varmasti heilauttaa jotain tuolla sisuskaluissa, Tiina sanoo.

Monet brändeistä ovat suomalaisille jo entuudestaan varsin tuttuja. Luonkos, Metsä/Skogen, SEES Company ja PUR-kaupastaan tunnettu Circlum Farmasia jakavat Tiinan arvomaailman. Ne myös valmistavat korkealaatuisia, ekologisia tuotteita, joita Tiina halusi tarjota Suomalaisen kirjakaupan asiakkaille.

– Haluan korostaa, että me olemme suomalainen, vanha brändi. Suomessa on aivan ihania yrittäjiä ja Suomalaisen kirjakaupan tehtävä on myös nostaa näitä yrittäjiä ja brändejä esille, koska me voimme se tehdä, hän toteaa.

Metsästä voimaa

Superfoodeja, metsämikrobeja ja vastuullisia pakkauksia. Niistä rakentuu Suomalaisen kirjakaupan hyvinvointikeidas. Yhteistyöhön ryhtyneiden yrittäjin yhteisenä tavoitteena on ollut lisätä hyvinvointia, sekä rajoittaa arjen kemikaalikuormaa ja muovijätettä. Yksi heistä on Metsä/Skogenin Carita Peltonen.

Peltonen itse paloi loppuun toimittuaan pari vuosikymmentä yrittäjänä ja taottuaan pitkiä päiviä. Väsymyksen ja ahdistuksen kanssa painiva nainen vetäytyi kotiinsa Siuntioon. Vaikka energiat olivat kateissa, oma koira pakotti Caritan lenkeille metsään.

– Rupesin käymään metsässä joka päivä ja aloin kuuntelemaan sitä äänimaailmaa. Aloin tekemään siellä metsässä kaikkea poikkitieteellistä, makoilin sammalpedeillä, koskettelin kantoja ja kiviä ja saatoin vain tuijottaa pilviä. Tuli sekin päivä, kun piti halata puuta. Työnsin nenääni sinne männyn kaarnaan, josta niitä metsän mikrobeja saadaan.

Metsästä Carita löysi myös kiitollisuuden tunteen ja pian “maa jalkojen alla alkoi jälleen kantamaan”. Hän halusi pullottaa metsän voimat ja tuoda ne myös sellaisten ihmisten ulottuville, jotka eivät oleile luonnossa riittävästi.

– Ympärilläni on ystäviä, jotka kärsivät ahdistuksesta, työpahoinvoinnista tai ovat vain arjen oravanpyörässä, eivätkä pääse metsään. Siitä syntyi MetsäSkogenin alkutarina. Me halutaan viedä metsä kaupunkiin. Pieni pala metsää ihmisten iloksi, Carita kertaa.

Suomalaisen kirjakaupan uusi aluevaltaus pyrkii paitsi edistämään asiakkaiden hyvinvointia, myös tukemaan ympäristöorientoituneen arvopohjan omaavia pienyrittäjiä, Carita kiittelee.

– Tämä on oikeasti meille suomalaisille, kasvupolulla oleville yrityksille hieno tilaisuus.