OHO Live TV Suomi

Joka päivä jotain uutta

Kuva: InspectWise Oy

Myyjä ei aina kerro käytetyn tuontiauton kolarihistoriasta

Maailmanlaajuisiin käytettyjen autojen kauppaan liittyy ongelmia rikollisuuden ja kuluttajariitojen muodossa. Kuluttajariitalautakuntaan päätyneissä riidoissa käytetyn auton kauppiaan ja ostajan välillä on usein ollut kyse siitä, että myyjä ei ole kertonut auton kolarihistoriasta.

Suomessa lautakunnan linjaus on ollut, että merkittävä vaurio tai huonosti tehty korjaus pitää ilmoittaa käytetyn auton ostajalle. Autokauppiaat taas haluavat usein nähdä tarjoamansa kolarihistorialla olevan auton hyvin korjattuna ja vain pienessä kolaroinnissa olleena. Näin he väistävät ilmoitusvelvollisuutensa kolarikorjausten osalta kuluttajan suuntaan. Joskus tietysti autokauppias itsekään ei edes tiedä myymänsä auton historiasta, eikä mahdollinen kolarihistoria ei välttämättä paljastu nopeassa silmämääräisessä tarkastuksessa.

Ostajan ja myyjän näkemykset siitä, että onko kolarointi ollut niin merkittävä, että sillä on vaikutusta auton hintaan, ja myyjällä olisi siksi niistä ilmoittamisvelvollisuus, eroavat usein toisistaan. Monet kuluttajat ovat kokeneet maksaneensa tuhansien eurojen ylihintaa autoista, joiden kolarihistoria ei ole tullut heidän tietoonsa ostohetkellä. Kolarointi voi paljastua vasta paljon kaupanteon jälkeen, muistutetaan startup-yritys InspectWise Oy:n tiedotteessa.

Yhteinen tietokanta puuttuu

Haasteena on myös se, että Suomessa tapahtuneista kolaroinneista jää tieto vain lunastukseen johtaneista kolareista. Tämä näkyy auton Traficomin historiatiedoissa, joita voi ostaa useilta Suomalaisilta toimijoilta ja joka näkyy myös osana InspectWisen tarjoamaa auton historiaraporttia. Tätä pienemmät korjaukset eivät aina paljastu ilman auton tarkastusta. Iso ja kalliskin korjaus voi jäädä alle lunastusrajan ja siksi se ei näy rekisteritiedoissa.

Useissa Euroopan maissa on vakuutusyhtiöillä yhteinen tietokanta, johon kerätään auton valmistenumerolle kohdennettuna kaikki autosta maksetut vakuutuskorvaukset. Tärkein yksittäinen tietokanta on Saksassa, koska EU-laajuisesti sieltä myydään yli puolet kaikista EU-markkinoilla toiseen maahan vietävistä käytetyistä autoista.

Vastaava yhteinen tietokanta olisi varsin toivottava yhteishanke suomalaisille vakuutusyhtiöille. Tällainen avoin data maksetuista auton kolarikorjauksista lisäisi InspectWise Oy:n mukaan huomattavasti ostajan turvaa ja vähentäisi kuluttajariitoja.

– Haluamme avoimuutta myytävänä olevien autojen kunnosta ja historiasta. Pyrimme siihen, että kaikki kuluttajat vaativat myyjiltä tietoonsa auton historiatiedot ja vielä puolueettoman kuntotarkastuksen autosta ennen kaupantekoa, toteaa nspectWise Oy:n perustaja Tomi Rantanen.

Lähde: InspectWise Oy