Autourheilun tulevaisuuden lupaus on tosipaikan edessä legendaarisella Nürburgringin Nordschleifenradalla, jota kutsutaan vihreäksi helvetiksi. Kilpailu käydään 26-29. toukokuuta.
19-vuotias Sami-Matti Trogen ei iästään huolimatta ole eilisen teeren poika autourheilussa. Jo 14-vuotiaana hän pokkasi ensimmäiset kansainväliset pokaalinsa rallicrossissa Unkarissa. Virtuaalisessa moottoriurheilussa nuori Trogen on jo konkari, ja ajaa F1:ssä toimivan Williamsin tiimin eSports-kuljettajana. Hän on digitaalisen rallicrossin maailmanmestari vuodelta 2019.
Trogen on edennyt systemaattisesti urallaan. Trogen muutti viime kaudella Saksaan vasta 17-vuotiaana. Mäkelänrinteen urheilulukio Helsingissä keskeytyi ja armeija lykkääntyi.
BMW:n sateliittitalli Walkenhorst Motor Sportin riveihin pääsy oli Trogenin uralla merkittävä virstanpylväs. Ansioiduttuaan BMW:n rengastestissä Ranskassa vuonna 2020. Sen jälkeen Walkenhorst kutsui hänet testikuljettajakseen. Trogen sai kahden vuoden ammattilaissopimuksen, joka umpeutuu kesällä 2022.
Nürburgringin vihreä helvetti ja näytön paikka
Nürburgringin Nordschleife -radalla käydään kuun lopulla jokavuotiset kisat, tänä vuonna kilpailu kestää 24 tuntia. Trogen osallistuu kisaan kovimmassa GT3-luokassa.
Nordschleifen rata yksi maailman vaikeimmista, ellei vaikein rata. Legendaarinen FI-kuski Niki Lauda kohtasi melkein kohtalonsa Nürburgringenissä vuonna 1976. Rataa kutsutaan vihreäksi helvetiksi. Se on arvaamaton, sillä maasto sekä sääolosuhteet vaihtelevat paljon ja nopeasti.
Trogen on valmistautunut huolellisesti pitkään kisaan. Hän on ajanut Nordschleifen rataa ahkerasti niin livenä kuin virtuaalisestikin, simulaattorissa jopa satoja kierroksia. Nürburgringin Nordschleifenin 24:n tunnin kisa on rankka niin henkisesti kuin fyysisestikin.
– Kisaan pitää lähteä kohtuullisen rauhallisesti, kuitenkin on oltava hyvä vauhti. En aio ottaa isoja riskejä. Myös tuurilla on merkitystä noin pitkässä kisassa, koska voi tapahtua ihan mitä vaan. Kisassa on noin 15 autoa, jotka kaikki voivat voittaa kilpailun, riippuen siitä, mitä tapahtuu 24 tunnin aikana. Kilpailussa on paljon tehdaskuljettajia, joiden taso on maailman huippuluokkaa, Trogen kommentoi.
Hän lisää, että itse aikoo valmistautua kisaan hyvin levänneenä ja nesteytettynä.
– Oma ajo-osuuteni on yhteensä 8 tuntia, joka on fyysisesti erittäin raskas. Keskittyminen ei saa herpaantua hetkeksikään missään kohtaa.
Lähde: BusinessRakentamo
Jatka lukemista
Kesän makuelämyksiä.
Hoitovaihtoehdot urheilijoille polvikipujen voittamiseksi
Säästä sähköä