OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Kuva: pexels.com

Suuri suomalainen lemmikkitutkimus paljastaa: yli 60 % suomalaisista ei vaihtaisi lemmikkiään edes miljoonaan euroon

Suomalaiset ovat lemmikkikansaa. Lemmikkieläintarvikkeiden erikoisliikeketju Mustin ja Mirrin tuore tutkimuksen mukaan suomalaiset pitävät lemmikkejään tasavertaisina perheenjäseninä, joita ei olla valmiita vaihtamaan rahaan. Niiden kanssa kanssa jaetaan niin arki kuin vapaa-aika.

Tutkimukseen vastanneet kertoivat esimerkiksi suunnittelevansa lemmikkinsä kanssa kesäloma-aktiviteetteja, kuten matkustelua (26 prosenttia) ja patikointia (19 prosenttia) sekä viettävänsä päivittäiset kahvitaukonsa lemmikkinsä seurassa (74 prosenttia).

Pieniä perheenjäseniä muistetaan myös juhlapäivinä: 81 prosenttia vastaajista kertoi ostavansa joululahjan lemmikilleen ja 73 prosenttia kertoi juhlivansa lemmikkinsä syntymäpäivää. Lisäksi noin puolet vastanneista tuntee huonoa omatuntoa jättäessään lemmikkinsä yksin kotiin, ja noin neljännes vastaajista miettii lemmikkiään useammin kuin omaa kumppaniaan. Yli 60 prosenttia ei vaihtaisi lemmikkiään edes miljoonaan euroon.

Lemmikkien määrä kasvussa

Lemmikkien kysyntä on kasvanut merkittävästi viimeisen kahden vuoden aikana koronapandemian vuoksi (Yle 2022). Tutkimukseen vastanneet perustelivat lemmikin hankintaa muun muassa sillä, että lemmikki tuo iloa arkeen. Noin neljäsosa vastaajista kertoi kääntyneensä kasvattajan puoleen lemmikin hoitoon liittyvissä ja mieltä askarruttavissa asioissa. Vajaa viidesosa vastaajista puolestaan kertoi hankkineensa tietoa tuttavapiiristään, ja osa kertoi etsivänsä lisätietoa kirjoista (17 prosenttia) tai lemmikkiaiheisista Facebook-ryhmistä (10 prosenttia).

Tutkimuksen mukaan suomalaiset suhtautuvat lemmikkiensä hyvinvointiin vakavasti – yli puolet vastaajista kertoi tukeutuvansa kasvattajan, lemmikkiliikkeen tai eläinlääkärin ruokintasuosituksiin. Noin neljännes vastaajista etsii lisätietoa lemmikkien ruuasta verkosta ennen ostopäätöksen tekemistä. Myös lemmikkien turvallisuuteen liittyvät seikat, kuten heijastinliivien käyttö pimeällä sekä lemmikin suojaaminen kylmältä säältä ja helteeltä koettiin tärkeäksi.

– Haluamme suurena pohjoismaisena toimijana edistää lemmikkien hyvinvointia muun muassa jakamalla kanavissamme ajankohtaista tutkimustietoa lemmikkien hyvinvoinnista sekä kehittämällä jatkuvasti uusia tuotteita ja ratkaisuja, sanoo Mustin ja Mirrin operatiivinen johtaja Petri Siitonen.

Tutkimuksen toteutti YouGov-tutkimusinstituutti. Kaikkiaan tutkimusta varten haastateltiin 1008 suomalaista yli 18-vuotiasta lemmikinomistajaa 21.2.2022–2.3.2022 välisenä aikana. Tutkimus toteutettiin CAWI-tutkimusmenetelmän avulla.

Lähde: Musti ja Mirri