OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Helsingin Kaupunginteatteri

Nykyesityksen näyttämön ensimmäiset omat tuotannot ensi-iltaan elokuussa

Nykyesityksen näyttämön kesäresidenssityöskentely huipentuu ensimmäisiin kantaesityksiin Helsingin Kaupunginteatterin studio Pasilassa. Ensi-iltansa saavat 9. elokuuta saman illan aikana esitettävät Helsingin Feministisen Salaseuran Kohtaamisia ja Sara Grotenfeltin Last Hurrah sekä 23. elokuuta Kati Korosuon The Artist Is at Home.

Monialaisesti taiteen kentällä toimivan Helsingin Feministisen Salaseuran Laura Eklund Nhaga, Katri Naukkarinen, Amanda Palo, Olga Palo ja Sophia Wekesa tuovat Kohtaamisia-teoksessa yleisön eteen kaksi esiintyjää, lainakehoa, jotka on yhdistetty kuulokkeiden ja mikrofonien välityksellä katsojilta piilossa pysyviin kohtaajiin. Valtaa, representaatiota, anonymiteettia ja empatiaa käsittelevä Kohtaamisia kysyy, voiko kasvottomuus olla väline intiimiin kanssakäymiseen? Kuinka toista voi edustaa? Onko edustaminen sama asia kuin esittäminen? Kohtaamisia-teoksesta järjestetään englanninkielinen näytös perjantaina 12. elokuuta.

Tanssija, koreografi Sara Grotenfeltinjuhlaesitys Last Hurrah nostaa esiin karkeloinnin erilaiset tunteelliset puolet. Juhlakalun eli esityksen pääesiintyjän ruumiilliset olotilat ja niiden johdattelemat mielleyhtymät nostavat tyhjyyden tunteen ja vaivaantuneisuuden näyttämölle. Juhlabiisit ja yleisölle jaettujen käärmepillien konsertto luovat jännitteisen tunnelman, jonka puitteissa esiintyjä yrittää olla vieraillensa mieliksi. Tunnelma muuttuu kuitenkin yhä vaikeammaksi ja kiusallisemmaksi, kun esiintyjä tanssii ulos eksistentiaalista tyhjyyden tunnetta milleniaalikehostaan. Teos on tragikoominen yhdistelmä toimintoja, jossa esiintyjä yrittää etsiä merkityksellistä tekemistä ja harhailee omanarvontunnon ja häpeän välimaastossa.

Nykyesityksen näyttämön kolmas kantaesitys, tanssitaiteilijaKati Korosuon sooloteos The Artist Is at Home saa ensi-iltansa 23. elokuuta studio Pasilassa. Korosuon esityksessä korostuvat dokumentaarisuus ja itsen käyttö materiaalina. Aikamme on näyttämö, jolla kaikki on jo sanottu ja tehty, näytetty ja nähty. Mitä esiintyjän keho voi vielä peilata? Sooloteoksen lähtökohtana ovat Korosuon toistuvat painajaiset kilpikonnista, joita hän on dokumentoinut videopäiväkirjana vuodesta 2012 lähtien. Videopäiväkirja tunkeutuu yksityisestä alitajunnasta kollektiiviseen tietoisuuteen ja toimii siltana unien symbolisen todellisuuden ja vääristyneen kehollisen kokemuksen välillä.

Nykyesityksen näyttämö

Helsingin Kaupunginteatterin Nykyesityksen näyttämö tuo nykyesityksen erilaisia muotoja osaksi teatterin ohjelmistokokonaisuutta, lisää työtilaisuuksia vapaan kentän taiteilijoille sekä kehittää esittävän taiteen yhteistyötä. Teatteri on varannut studio Pasilan näyttämön kaksivuotisen pilottihankkeen käyttöön vuosina 2022 ja 2023 toukokuun puolesta välistä elokuun loppuun.

Toiminta jakautuu vierailunäyttämöön sekä kantaesityksiin ja niiden valmistamiseen suunnattuihin näyttämöresidensseihin. Vierailunäyttämö ajoittui toukokuuhun, residenssityöskentely kesä-heinäkuuhun ja residenssissä valmistettujen teosten kantaesitykset elokuuhun.

Nykyesityksen näyttämön suunnittelusta ja ohjelmistovalinnoista vastaa kolmihenkinen kuraattoriryhmä, jonka muodostavat esitystaiteilija, tanssija Suvi Tuominen, ohjaaja, väitöstutkija Tuomas Laitinen sekä kuraattori Riikka Thitz. Kaupunginteatterilla hanketta koordinoi Antti Lahti.

Nykyesityksen näyttämö on syntynyt esittävän taiteen vapaalla kentällä toimivien taiteilijoiden aloitteesta. Lauri Antti Mattilan kokoama työryhmä toimitti keväällä 2019 Helsingin Kaupunginteatterin johtoryhmälle ehdotuksen, jonka oli allekirjoittanut 885 esittävän taiteen ammattilaista. Ehdotuksessa pyydettiin teatteria vastaamaan ajankohtaisiin muutoksiin yhteiskunnassa ja esittävän taiteen työkentällä.

Helsingin Kaupunginteatteri otti vapaan kentän haasteen vastaan ja pyrkii pilottihankkeen muodossa kehittämään alalle uudenlaista tuotantokehystä, joka osaltaan voisi muuttaa epätasa-arvoa luovia ja taiteen kehitystä hidastavia rakenteita. Hankkeen tarkoituksena on tarjota esimerkki ja jakaa kokemuksia myös muille VOS-rahoitetuille teattereille.

Nykyesityksen näyttämö -hanketta tukee vuosina 2022–2023 Koneen Säätiö

Nykyesityksen näyttämön ensi-illat elokuussa 2022:

9. – 15.8.2022 Double bill: Helsingin Feministinen Salaseura: Kohtaamisia ja Sara Grotenfelt: Last Hurrah

23. – 29.8.2022 Kati Korosuo: The Artist Is at Home

Lähde: Helsingin Kaupunginteatteri