OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Kuva: Autonrengasliitto ry

Joka toinen ajaa renkaansa loppuun: katso tärpit liikenteeseen

Kun kesän aurinko väistyy sateiden tieltä, lain minimirajalle ajetulla renkaalla ajaminen vaatii ääretöntä varovaisuutta. Autonrengasliiton mukaan kuluneiden renkaiden uusiminen ajoissa on halpa henkivakuutus.

Suomalaisten autoilijoiden tapa käsitellä renkaitaan jättää toivomisen varaa. Autonrengasliiton tämän vuoden kuluttajatutkimuksesta käy ilmi, että lähes puolet (48%) ajaa vanhat renkaansa loppuun ennen uusien hankkimista. Kuljettajista 45% aikoo kuluttaa myös uudet renkaansa aivan loppuun ennen niiden uusimista.

– Tieto on aika hurja. Vaikka rengas on vielä urasyvyydeltään lain mukainen, sen ohjattavuus- ja jarrutusominaisuudet märällä kelillä ovat alkaneet huonontua merkittävästi jo tuhansia kilometrejä aikaisemmin, sanoo Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora.

Lain mukaan kesärenkaan urien pitää olla vähintään 1,6 mm syvät. Turvallisena urasyvyytenä vesikelillä pidetään 4 mm. Tätä matalammilla urilla vesi ei enää pääse poistumaan renkaan ja tien välistä, ja vesiliirron riski kasvaa.

– Vain joka neljäs autoilija tietää turvasyvyyden. Auto on suomalaisille rakas ja arjessa tärkeä kulkuväline, joten renkaisiin liittyvät turvallisuustekijät voitaisiin tuntea paremminkin, Nuora lisää.

Oikeat aurauskulmat antavat renkaalle pitkän iän

Autonrengasliiton Kuluttajatutkimuksen mukaan autoilijoille voi antaa myös kiitosta. Entistä useampi on kiinnostunut tarkastuttamaan rengasliikkeessä autonsa aurauskulmat.

– Nopealla toimenpiteellä aurauskulmat saadaan jiiriin. Pyöränkulmien oikealla asennolla renkaan käyttöikä kasvaa huomattavasti, Nuora toteaa.

Oireita aurauskulmien virheasennosta ovat etenkin maantienopeuksissa havaittava levoton ajotuntuma sekä renkaan epätasainen kuluminen vain toiselta olalta eli reunalta. Virheasennot heikentävät auton hallittavuutta, lisäävät polttoaineen kulutusta ja kuluttavat rengasta.

– Nykyautot ovat hienoja mutta myös säädöiltään herkkiä, eikä aurauskulmien virheasennon syntymiseksi tarvita välttämättä routamonttuun ajamista kummempaa iskua. Aurauskulmat olisikin hyvä tarkistuttaa parin vuoden välein.

Autoliiton seitsemän tärppiä liikenteeseen:

  • Tarkasta renkaiden urasyvyys ennen kesälomaa. Lain vaatima urasyvyys on 1,6 mm, mutta alle 4 mm urilla märällä kelillä vaaditaan jo äärimmäistä tarkkaavaisuutta.
  • Tarkasta renkaiden ilmanpaineet. Oikeat rengaspaineet vakauttavat ajoa ja säästävät sekä polttoainetta että rengasta kulumiselta. Jos kuormaa on paljon, kannattaa paineet asettaa vähintään 0.2 baria ohjearvoa korkeammaksi.
  • Tarkasta vararenkaan kunto ja rengaspaine. Käy myös läpi auton työkalut rengasrikon varalta. Jos autossasi on paikkaussarja, opettele sen käyttö ennen lähtöä.
  • Katso samalla, onko yksi renkaan pulteista erilainen, niin sanottu varkauden estävä lukkopultti. Jos on, varmista että tiedät missä sen avain on. Muuten renkaanvaihto ei tien päällä onnistu edes ammattilaiselta.
  • Pese tuulilasi ikkunanpesunesteellä sisältä ja ulkoa, tarkasta pyyhkijänsulat ja vaihda ne tarvittaessa. Kauppareissulla riittävät huonotkin sulat, mutta pitkällä matkalla sulan jättämät viirut häiritsevät ja rasittavat kuljettajaa.
  • Ota talteen tärkeimpien tie- ja rengaspalveluiden, Autoliiton (0200 8080) sekä oman vakuutusyhtiön hätänumerot jo etukäteen pahemman rengasrikon tai vahingon varalta.
  • Pakkaa autoon vettä ja hyvin säilyvää kuivaa purtavaa. Ruuhka-aikoina apua voi joutua odottelemaan, mutta nälän pysyessä poissa odottelu on aavistuksen siedettävämpää.

Lähde: Autonrengasliitto ry