OHO Live TV Suomi

Joka päivä jotain uutta

Kuva: pexels.com

Osaatko antaa anteeksi itsellesi ja muille? Näin päästät irti vanhoista kaunoista

Lähes jokaista meitä on joskus satutettu, petetty tai kohdeltu kaltoin. On luonnollista, että negatiivisiin kokemuksiin liittyvä viha ja katkeruus kalvavat mieltä pitkäänkin. Ne ovat kuitenkin erittäin kuluttavia tunteita. Anteeksiantaminen voi olla helpommin sanottu kuin tehty, mutta vanhoista kaunoista irti päästäminen on teko oman hyvinvointisi puolesta.

Anteeksiantaminen saattaa vaatia työtä, mutta se on tärkeää, sillä kaunaa kantava ihminen satuttaa ennen kaikkea itseään. Ensimmäinen askel onkin ymmärtää, mistä anteeksiannossa on perimmiltään kyse. Se ei tarkoita, että hyväksyisit sinua vastaan tehdyt vääryydet.

– Ihmiset tapaavat rinnastaa anteeksiannon periksiantamiseen ja kokea, ettemme taistele oikeuden toteutumisen puolesta, huomauttaa Wisconsinin yliopiston psykologian professori Robert Enright.

Anteeksiantamisen ei suinkaan tarvitse tapahtua välittömästi. Itselleen saa ja täytyykin suoda juuri niin paljon aikaa, kuin negatiivisten tunteiden käsitteleminen vaatii. Mutta kun lopulta kykenet päästämään katkeruudesta irti, vapautat itsesi turhasta painolastista ja voit siirtyä elämässä eteenpäin. Asiantuntijat neuvovat Women’s Health -lehdessä, kuinka voimme opetella ja vahvistaa anteeksiantamisen taitoa.

1. Päätä antaa anteeksi

Anteeksiantaminen on tietoinen päätös. Kaikkea ei tarvitse antaa anteeksi, eikä varsinkaan kenenkään muun kuin itsesi takia. Kun harkitset anteeksiantoa, kysy itseltäsi, palveleeko kaunan kantaminen sinua millään tavalla.

– Maailmankuvasi voi hiljalleen alkaa muuttua pessimistisemmäksi ja saatat jopa alkaa vältellä uusia ihmissuhteita. Tällöin yhdellä ihmisellä on niin paljon valtaa, että hän voi vahingoittaa kykyäsi luottaa ja tuntea iloa. Sen jo luulisi riittävän motivaatioksi anteeksiannolle, toteaa Pohjois-Iowan yliopiston psykologian professori Suzanne Freedman.

Sen sijaan että miettisit, ansaitseeko sinua satuttanut henkilö anteeksiantoa, kysy itseltäsi, mikä on se hinta, jonka itse joudut maksamaan, jos päätät pitää kaunasta kiinni.

– Niin kauan kun välttelet anteeksiantoa, sinun ei tarvitse asettaa itseäsi haavoittuvaan asemaan, eikä käydä hankalia keskusteluja, mutta maksat siitä ajalla ja energialla, koska et voi siirtyä elämässä eteenpäin, muistuttaa terapeutti Amanda E. White.

2. Tee töitä anteeksiannon eteen

Kuten sanottu, anteeksiantaminen ei käy käden käänteessä. Ei riitä, että julistat antavasi jollekulle anteeksi, vaan todellinen anteeksianto vaatii työtä. Ensimmäiseksi on hyvä lähteä tarkastelemaan sinua satuttanutta henkilöä ja hänen motiivejaan. Mieti, miten hänet on kasvatettu, millaisia ihmissuhteita hänellä on ollut ja millaisia arpia hän itse kantaa.

– Anteeksiannon myötä kykenet näkemään sinua satuttaneen henkilön koko tarinan ja ymmärrät, kuka hän todella on. Kun ymmärrät, että tämä henkilö on muutakin kuin hänen tekonsa sinua kohtaan, ymmärrät myös itse olevasi paljon enemmän kuin tuon teon uhri, Enright sanoo.

Usein ihmiset, jotka satuttavat muita, toimivat niin, koska heitä itseään on satutettu. Pahimmassa tapauksessa kaunasta kiinni pitäminen johtaa siihen, että jatkat itse satuttamisen kierrettä. On tärkeää yrittää löytää toisesta inhimillisiä piirteitä, joiden tunnistaminen auttaa sinua ymmärtämään (ei hyväksymään) hänen tekonsa ja antamaan hänelle anteeksi.

3. Keskity anteeksiantamisen positiivisiin puoliin

Haluatko rakentaa koko identiteettisi sen varaan, että olet joutunut kaltoinkohtelun uhriksi? Negatiivisistakin kokemuksista voi oppia jotain ja niitä voi käyttää henkiseen kasvun paikkana. Enrightin mukaan voi olla hyödyllistä pitää päiväkirjaa omista tunteista ja ajatuksista ennen anteeksiantamista ja sen jälkeen. Mieti, miten anteeksianto on vaikuttanut elämääsi ja muuttanut sinua ihmisenä. Tunnetko olevasi henkisesti vahvempi? Oletko oppinut myötätuntoa? Tunnetko enemmän iloa ja positiivisia tunteita?

4. Muista antaa anteeksi myös itsellesi

Usein itselleen anteeksiantaminen on kaikkein vaikeinta. White huomauttaa, että etenkin naisten on monesti vaikea osoittaa samaa lempeyttä ja myötätuntoa itseään kohtaan, jota he osoittavat muille. Saatamme kohdella kaikkein ankarimmin juuri itseämme ja soimata itseämme virheistämme. Kaikki ihmiset kuitenkin tekevät virheitä, eikä niihin pidä takertua.

– Aina kun mokaat, ota tavaksi kysyä itseltäsi, mitä voit tehdä seuraavalla kerralla paremmin? Tämä vahvistaa itsetuntoa, sillä alat nähdä itsesi ihmisenä, joka osaat ottaa vastuuta ja korjata asioita, White neuvoo.

Lähde: Women’s Health