OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Kuva: BUGG'S

Virolainen sirkkatuote lähtee valloittamaan maailmaa suomalaisvoimin

Hyönteisruoka saattaa tuntua vielä varsin etäiseltä ajatukselta monille Pohjoiseurooppalaisille kuluttajille, mutta Aasiassa hyönteisravinto muodostaa tärkeän proteiinin lähteen ja lihatuotteiden korvikkeen yli 2 miljardille ihmiselle. Hyönteisravinnosta etenkin sirkat ovat tehneet tuloaan pariinkin otteeseen myös Suomen ruokamarkkinoille, mutta vielä toistaiseksi tuotteet eivät ole saavuttaneet suurta suosiota kansan ruokapöydissä. Näköpiirissä on kuitenkin merkkejä alan voimakkaasta ja globaalista kasvutrendistä.

Myös Virossa on herätty hyönteisruokatrendiin ja markkinoille on ilmestynyt ensimmäisiä toimijoita ja hyönteisistä valmistettuja elintarvikkeita. BUGG’S on suomalaisomisteinen yritys ja valmiiden sirkkavälipalasnäkkien sekä sirkkajauheen tavaramerkki. BUGG’S:in sirkat kasvatetaan ja sirkkatuotteet valmistetaan Rakveressa, 100 kilometrin päässä Tallinnasta sijaitsevalla sirkkafarmilla Viron elintarvikeviraston valvonnan alaisuudessa.

Ravintorikas ja ympäristöystävällinen proteiinin lähde

Maailman väkiluku on ylittänyt 8 miljardin ihmisen raja, ja väestönkasvun kiihtyessä onkin hyvin aiheellista huolestua ruokatuotannon ympäristöämme kuormittavista vaikutuksista. Lukuisat kansainväliset tutkimukset kertovat hyönteisravinnon voivan tarjota ravintoaineiltaan rikkaan ja ympäristöystävällisen korvikkeen karjatuotannolle.

Yrityksen edustajien mukaan sirkat ovat ravintoarvoiltaan todellista tulevaisuuden superruokaa. Ne sisältävät jopa kolme kertaa enemmän proteiinia kuin naudan-, sian- ja kananliha, kymmenen kertaa enemmän B12 vitamiinia kuin lohi, enemmän rautaa kuin pinaatti, sekä lukuisia muita hyödyllisiä mineraaleja, kuituja, antioksidantteja ja rasvahappoja. Sirkkojen tuotanto ihmisravinnoksi on myös merkittävästi ympäristöystävällisempää kuin nautakarjan kasvattaminen.

BUGG’S on aloittanut tuotteidensa myynnin verkkokaupassaan ja rakentaa jälleenmyyntikanaviaan niin Virossa, Pohjoismaissa kuin muualla Euroopassa. Yrityksen tavoitteena on saada tuotteet mahdollisimman lähelle kuluttajia, joita uudet maut ja trendit, sekä vastuullisuus ympäristöämme kohtaan kiinnostavat.

Lähde: BUGG’S