OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Kuva: K-ryhmä

Näin Suomi vietti joulua – tuttua ja turvallista, energiansäästö näkyi jouluostoskoreissa

Perinteet ja yhdessäolo nousivat tänä jouluna tärkeiksi, paljastaa K-ryhmän jouluviikon myyntidata. Ostoskorivalinnoissa näkyi myös energiansäästö.

K-ryhmän myyntidatan perusteella tämän joulun suosikkituotteita olivat ainakin kirjolohi ja kokonainen lohi, valmisriisipuuro, kypsät kinkkusiivut, sini- ja valkohomejuustot sekä joulukukat.

– Joulua vietettiin tänä vuonna perinteisissä merkeissä, hyvästä ruoasta haluttiin nauttia vastapainoksi maailman tapahtumille. Myyntidatamme osoittaa, että ostoskorivalintoja on tehty hintakeskustelu huomioiden, mutta jouluna on myös haluttu herkutella, kertoo Keskon päivittäistavaratoimialan tavarakaupan johtaja Harri Hovi.

Verkkokaupan datan perusteella verkosta ostettiin pääasiassa samoja tuotteita kuin kivijalasta, jouluiset ruokatuotteet nousivat verkkokauppahakujen kärkeen. Ruokaostosten yhteydessä verkosta tilattiin normaalia enemmän leluja, etenkin legoja.

Terveystilanne ei huolettanut

Kahtena edellisenä jouluna joulua on vietetty etupäässä oman perheen kesken koronatilanteesta johtuen. Nyt data osoitti, että kuluttajat liikkuivat enemmän eikä terveystilanne huolettanut enää samalla tavalla kuin aiempina vuosina. Viime vuonna kohtaamisiin valmistauduttiin testaamalla korona, mutta tänä syksynä koronapikatestien kysyntä on hiipunut merkittävästi, eikä joulu tehnyt tästä poikkeusta. Joulua edeltävänä kahtena viikkona koronatestejä myytiin 80 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna, vaikka koronatartuntoja oli tänäkin jouluna.

Hintakeskustelu ja energiansäästö huomioitiin jouluostoksissa

Pitääkseen ruokabudjetin hallinnassa moni suunnitteli ostoksiaan tänä vuonna tarkemmin. Se ei kuitenkaan tarkoittanut aina edullisimpaan vaihtoehtoon vaihtamista, vaan valintoja tehtiin omien mieltymysten mukaisesti ja monipuolisesti, myös energiansäästö huomioiden. Hintatietoisuus näkyi esimerkiksi omien merkkien suosimisena erityisesti kananmunissa, lihajalosteissa ja kalassa. Kalassa myös edullisemmat käsittelemättömät, kuten kokonaiset kalat kiinnostavat kuluttajaa. Suomalainen kirjolohi oli selvästi myydyin.

Joululaatikoiden myynti pysyi samalla tasolla viime vuoteen nähden ja valmissoseiden menekki laski hieman. Myös puuroriisien puolella kysyntää on siirtynyt valmisriisipuurojen puolelle.

Kinkuissa on jatkunut pitkään trendi isommista pakastekinkuista kohti pienempiä tuorekinkkuja. Myydyimmät kinkut olivat viime vuoden tapaan 7, 5 ja 3 kilon kinkut. Lisäksi kuluttajat suosivat myös aiempaa enemmän kypsiä kinkkusiivuja.

– Energiakeskustelu on varmasti osittain heijastunut valintoihin. Esimerkiksi kypsien kinkkusiivujen, valmisriisipuuron ja valmislaatikoiden valitseminen ostoskoriin viittaa siihen, että osa asiakkaista on saattanut tehdä valintoja sen pohjalta, ettei uunia tai hellaa tarvitse lämmittää pitkiä aikoja, kertoo Hovi.

Perinteiset joulun suosikit pitivät pintansa

Kalan suosio joulupöydässä on ollut nouseva, ja kalaa ostettiin samaan tapaan tänäkin vuonna. Esimerkiksi jouluviikolla myytiin lähes 60 % koko vuoden mädeistä, ja kirjolohen mäti oli yksi jouluviikon myydyimmistä tuotteista. Majoneesipohjaisista kalatuotteista tämän joulun hittituotteeksi nousivat rapusalaatit ja kirjolohen myynti kehittyi hyvin.

Jouluisin herkuttelujuustojen menekki kasvaa moninkertaiseksi normaaliin nähden, eikä vuosi 2022 tehnyt tästä poikkeusta. Etenkin sini- ja valkohomejuustot kehittyivät tänä vuonna hyvin. Juustolajitelmia vietiin tuliaisiksi viime vuoden tapaan. Juustojen lisäksi joulupöytään ostettiin jäätelöä, piparkakkuja, pikkuleipiä sekä suklaa- ja herkuttelukeksejä.

Myös kukkien myynti kehittyi viime vuoteen nähden. Suosituimmat kukat olivat tänäkin vuonna ne perinteiset; amaryllis, monilatvainen joulutähti ja hyasinttiasetelma.

Lähde: K-ryhmä