OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Kuva: pexels.com

Verkkosivut ja mobiililaitteet: muista testata sivujesi mobiiliystävällisyys

Mobiililaitteet ovat yhä useammin se väline, jolla verkkosivuja selataan ja Googlekin priorisoi hakutuloksissaan mobiiliystävälliset sivustot. Tänä päivänä onkin ehdottoman tärkeää, että ammattimaiset verkkosivut soveltuvat käytettäväksi erilaisilla laitteilla. Kotimainen hostingpalvelu Wepardi kertoo, miten sivujen mobiiliystävällisyys varmistetaan.

Muista ottaa mobiililaitteet huomioon

Etenkin sosiaalista mediaa käytetään paljon puhelimella. Se tarkoittaa tietenkin, että somessa kiinnostavaan mainokseen tai linkkiin törmäävä käyttäjä vierailee sivulla todennäköisesti juuri mobiililaitteella. Koska niin moni sivusto kerää merkittävän osan kävijöistään sosiaalisen median kautta, on jokaisen yrityksen syytä varmistaa, että myös omilla sivuilla surffaaminen ja ostaminen sujuu vaivattomasti mobiilissa. Myös Google arvioi sivujen toimivuutta ja asiakkaiden tyytyväisyyttä, joten huonosti eri laitteilla toimivia sivuja rankaistaan heikommalla hakukonenäkyvyydellä.

Mobiiliystävälliset verkkosivut mukautuvat erikokoisiin näyttöihin ja ominaisuudet toimivat takkuamatta eri laitteissa. Muun muassa väärän kokoinen fontti ja painikkeet, Flashin käyttö, ja sisältöjen huono muovautuvuus eri näytöille tekevät sivustosta vähemmän mobiiliystävällisen. Sivujen tulee totta kai myös latautua nopeasti kaikilla laitteilla.

Koska mobiililaitteiden suosio sen kun kasvaa kasvamistaan, mobiiliystävällisyyden laiminlyöminen tarkoittaa yritykselle tulevaisuudessa yhä enemmän kilpailijoille menetettyjä asiakkaita.

Miten varmistan, että sivuni ovat mobiiliystävälliset?

Mikäli et ole perillä siitä, kuinka mobiiliystävälliset sivusi ovat, asia on helppo selvittää verkosta löytyvien työkalujen avulla. Esimerkiksi Googlen Search Console on nopea tapa testata asia. Testi on erittäin helppokäyttöinen; riittää, kun näpyttelet verkkosivujen URL-osoitteen tekstikenttään. Google hoitaa kaiken muun, eikä testiin yleensä kulu minuuttia kauempaa.

Testitulokset paljastavat mahdolliset mobiilikäytettävyysongelmat. Yleensä yksi tai kaksi pientä ongelmaa ei vielä kaada maailmaa, mutta pahimmassa tapauksessa sivuja ei voi lainkaan käyttää mobiililaitteilla.

Vaikka mobiiliystävällisyys on tärkeää, on jokaisen yrityksen tietenkin järkevää tarkastella, millaisilla laitteilla sen omat asiakkaat sivuja käyttävät (se selviää Googlen analytiikasta). Vaikka mobiililaitteet yleistyvät huimaa tahtia, perinteisemmät kävijät suosivat edelleen koneella surffaamista, eikä jokaisen yrityksen asiakaskunta suinkaan käyttäydy samalla tavalla. Jos resursseja on rajallinen määrä, kannattaa ne keskittää sinne, mistä kävijöitä eniten tulee.

Sivuston mobiiliystävällisyyden varmistamisessa voi ja kannattaa hyödyntää ammattilaisen apua. Osaava palveluntarjoaja rakentaa verkkosivut alusta lähtien mobiiliystävällisiksi, jolloin ne sopivat käytettäväksi kaikilla laitteilla. Esimerkiksi Wepardilla on vuosien kokemus mobiiliystävällisten sivujen tekemisestä.

Lähde: Wepardi