OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Tommi Hallmanin kilpailutauko päättyy – Edessä kaksi debyyttiä samana viikonloppuna

Kuva Jakub Nitka

Kuopiolaisella Tommi Hallmanilla on edessään kaksi debyyttiä samana viikonloppuna, kun hän matkustaa ensi viikolla Englantiin.

Tommi Hallmanin, 22, neljän kuukauden mittainen kilpailutauko päättyy ensi viikolla, kun kuopiolainen osallistuu rallicrossin MM-sarjan yhteydessä ajettavan RX2e-luokan kauden kolmanteen osakilpailuun Lydden Hillin legendaarisella radalla Englannissa. Hallman ei aiemmin urallaan ole rallicrossin MM-sarjassa kilpaillut ja myös kilpaileminen täyssähköautolla tulee olemaan uusi kokemus.

– Olen todella innoissani siitä, että pääsen kilpailemaan MM-sarjaan ja RX2e-luokkaan. Debyyttini sähköauton ratissa kilpailujen osalta tulee kaiken lisäksi tapahtumaan rallicrossin synnyinpaikassa, niin onhan se melkoinen yhdistelmä, suomalaisen SET Promotion -tiimin väreissä kilpaileva Hallman hehkuttaa.

Lydden Hilliä voidaan todellakin pitää lajin synnyinpaikkana, ajettiinhan rallicrossin historian ensimmäinen kilpailu aikoinaan juuri siellä. Hallmanille rata on tuttu reilun vuoden takaa, kun hän nappasi rallicrossin Nitro-sarjan historian ensimmäisestä Euroopan kilpailuviikonlopusta kaksi palkintosijoitusta.

– Rata tuntui mukavalta, joten tavoitteena on yltää tuloksissa korkealle. Tietysti siinä on haastetta, että tottuu nopeasti kaikkeen uuteen ja varsinkin, kun kilpakumppanit ovat kilpailleet näillä autoilla jo parin kauden ajan. Mutta sopeutuminen uusiin asioihin ja tilanteisiin on aina ollut yksi vahvuuksistani, Hallman korostaa.

Hallman hyppäsi ensimmäistä kertaa nelivetoisen rallicross-auton rattiin Tanskan Nysumissa keväällä 2021 ja tuosta debyytistä käynnistyi huikea menestysputki. Hallman nappasi heti ensiyrittämällään RallyX-sarjasta Pohjoismaiden mestaruuden ja sen jatkoksi vuosina 2022 ja 2023 Nitro-rallicrossista palkintokaappiin tuli NEXT-luokan Euroopan mestaruus, sekä maailmanfinaalin voitto.

15 ajamastaan kilpailusta Hallman on voittanut kymmenen ja ollut niissä jokaisessa palkintopallilla. Kolmea mestaruutta ja komeaa 15 peräkkäisen palkintosijoituksen putkea yhdistää se, että kaikki ne ovat tulleet Supercar Lites -luokan autolla ja samainen auto ulkonäkönsä puolesta odottaa myös reilun viikon päästä Lydden Hillissä, mutta ero on siinä, että RX2e-sarjassa kilpaillaan täyssähköautoilla.

– Vaikka edessä onkin minulle ensimmäinen kilpailu sähköautolla, niin olen kerännyt ajokokemusta tänä vuonna jo neljästä erilaisesta sähköautosta. Joten minulla on jonkinlainen näkemys siitä kuinka sähköauto toimii ja mitkä ovat autonkäsittelyn osalta ne suurimmat erot polttomoottoriautoihin verrattuna, Hallman taustoittaa.

Voitettuaan Nitro-sarjan NEXT-luokan maailmanfinaalin, Hallman matkusti pari kuukautta myöhemmin uudestaan Yhdysvaltoihin ja pääsi kokeilemaan Nitro-sarjan pääluokan autoa, joka tunnetaan myös maailman nopeimpana rallicross-autona. Yhdysvalloista Hallman siirtyi Skotlantiin, missä hän toimi Extreme E -sarjan testi- ja varakuljettajana yhden osakilpailun ajan. Rallicrossin MM-sarjassa Hallman on toiminut CE Dealer -tiimin RX1e-luokan VIP-auton kuljettajana.

Hallmanista tulee historian toinen suomalaiskuljettaja, joka kilpailee MM-sarjan RX2e-luokassa. Luokan avauskaudella 2021 Jesse Kallio sijoittui loppupisteissä toiseksi. Tänä vuonna RX2e-luokassa on kilpailtu kaksi osakilpailua ja koko sarja käsittää yhteensä viisi osakilpailua. Hallman osallistuu Englannin lisäksi myös RX2e-kauden päättävään Saksan osakilpailuun, joka ajetaan Esteringin radalla 19.-20. elokuuta.

– Taso tulee varmasti olemaan kova, mutta minulla on positiivinen fiilis nopeuteni suhteen. Pienet yksityiskohdat tulevat olemaan avainasemassa menestykseen ja niihin aion myös keskittyä, Hallman painottaa.

Teksti: Jari Hotti, Tommi Hallmanin tiedotus