OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Jatkuuko Tommi Hallmanin menestysputki Saksan MM-rallicrossissa? – “Kovin haaste tähän mennessä”

Rallicrossin MM-sarjan RX2e-luokan kauden viides ja samalla viimeinen osakilpailu ajetaan tulevana viikonloppuna Esteringin radalla Saksassa. Mukana kilpailussa nähdään myös SET Promotion -tiimin Tommi Hallman.

Tommi Hallman, 22, on kilpaillut tänä vuonna harvakseltaan, mutta menestyksekkäästi. Keväällä kuopiolainen valloitti rallicrossin Nitro-sarjassa NEXT-luokan Maailman finaalin, voitettuaan viime vuonna samassa sarjassa ja samassa luokassa Euroopan mestaruuden. Heinäkuussa Hallman debytoi rallicrossin MM-sarjassa ja RX2e-luokassa, eikä tulos Lydden Hillin kilpailusta Englannista olisi voinut olla parempi, kun mukaan kotimatkalle lähti voittopokaali.

Saksassa Hallman saa vastaansa RX2e-luokan tämän vuoden vakiokuljettajien lisäksi myös kaksi vierailevaa tähteä MM-sarjan pääluokasta, kun RX1e:n kilpailun peruuntumisen seurauksena CE Dealer Teamin kuljettajakaksikko, MM-pistekakkonen Niclas Grönholm, sekä Klara Andersson, tähdittävät RX2e-luokkaa. Erityisesti Grönholmin kohtaaminen on mieluisa asia Hallmanille, onhan inkoolainen kaikkien aikojen menestynein suomalaiskuljettaja rallicrossin MM-sarjassa.

– Tottakai se tuntuu hienolta! Nyt pääsee ensimmäistä kertaa kunnolla näkemään ja vertaamaan omaa vauhtia MM-sarjan huippukuljettajaan. Tähän mennessä kun on noita kakkosluokkia kierretty, niin ei ihan olla päästy näkemään mikä se todellinen vauhti on maailman huippukuljettajaan verrattuna. Ja Saksassa ajetaan vielä samanlaisella kalustolla, Hallman korostaa.

RX2e:n edellisessä osakilpailussa Belgiassa pari viikkoa sitten mukana MM-sarjan pääluokan kuljettajista nähtiin muun muassa lajin ehdoton ykkösnimi, viisinkertainen maailmanmestari Johan Kristoffersson, joka ei Saksassa kuitenkaan kilpaile. Hallman olisi mielellään kohdannut myös Kristofferssonin samassa kilpailussa.

– Olihan se kieltämättä pieni pettymys. Kristoffersson kuitenkin on tässä lajissa se kaikkein kovin, niin olisihan se ollut hienoa päästä näkemään mihin häntä vastaan olisi rahkeet riittänyt, Hallman pohti.

RX2e-luokassa kilpaillaan täyssähköautoilla ja kyseessä on yksityyppiluokka, eli kaikilla kuljettajilla allaan on täysin samanlainen auto. Kilpailut ovat lähes poikkeuksetta olleet äärimmäisen tasaisia erityisesti kuumimman kärjen osalta ja tasaista vääntöä Hallman odottaa myös tulevan viikonlopun Saksan kilpailusta.

– Kolmella kuljettajalla on käynnissä mestaruustaistelu ja heillä on siitä omat paineet. Sitten kun mukana on pari kuljettajaa MM-sarjan ykkösluokasta ja minäkään en tänä vuonna täyttä kautta aja, niin tilanne on aika mielenkiintoinen, kun osa ajaa mestaruudesta ja loput yhden kilpailun tuloksesta. Tasaista tulee varmasti olemaan, Hallman ennakoi.

Esteringin radalla on ajettu rallicrossin MM-sarjaa aiemmin viisi kertaa, vuosina 2014-2018. Hallman oli viisi vuotta sitten paikan päällä katsomassa MM-osakilpailua ja vuonna 2020 Esteringillä ajettiin FIA:n Rally Star -kilpailun finaali Crosskart-autoilla, mutta Hallmanin mukaan nuo kokemukset eivät häntä tässä kohtaa juurikaan auta.

– Rally Star -kilpailussa oli radalle tehty shikaaneja ja välillä mentiin väärään suuntaan. Sen perusteella ei kyllä voi sanoa, että olisi jäänyt radasta mitään oppia käteen. Mitä olen videoita katsonut, niin Estering on mielenkiintoinen, perinteinen rallicross-rata. Ensimmäinen mutka on tosi ahdas ja siinä varmasti tulee tapahtumia, Hallman arvioi.

Vaikka Hallman onkin viime vuosina kilpaillut rallicrossissa kovatasoisissa sarjoissa menestyksekkäästi ja käynnissä on parhaillaan 16 kilpailun mittainen palkintoputki (11 voittoa), niin nyt edessä oleva kilpailu on sunnuntaina 23 vuotta täyttävälle kuljettajalupaukselle haasteena uran kovin tähän mennessä.

– Kyllä on. Kuljettajat, jotka MM-sarjassa pääluokassa ajavat, niin ei ne turhaan siellä ole. On tämä kovin kilpailu missä olen koskaan ollut, vaikka onhan niitä kovia kilpailuja tietysti aikaisemminkin ollut ja pienellä kokemuksella. Nyt on kokemusta karttunut ja itseluottamus on hyvällä tasolla. Lisäksi autosta jäi Englannin kilpailun perusteella hyvä fiilis, Hallman suuntaa luottavaisin mielin kohti Saksaa.

Viikonlopun ohjelma rakentuu niin, että lauantai-aamuna ajetaan kaksi neljän kierroksen harjoitusjaksoa, sekä aika-ajot ja myöhemmin päivällä kaksi ensimmäistä alkuerää. Sunnuntaina ohjelmassa ovat kolmas ja neljäs alkuerä, semifinaalit, sekä finaali. Hallmanin mukaan aika-ajot ovat tärkeät, vaikka ne eivät juurikaan suurta huomiota kerää, kuten esimerkiksi alkuerät.

– Aika-ajot on tosi iso osa kilpailua ja siihen panostan paljon, siinä on tärkeää onnistua. Englannissa ajoin aika-ajoissa nopeimman ajan ja se toi ensimmäiseen alkuerään paalupaikan, josta täräytin kärkeen ja tuli nopein aika. Siitä se viikonloppu lähti rakentumaan oikeaan suuntaan, Hallman muisteli.

Tavoite Saksan kilpailuun on selvä.

– Tavoitteena on tietysti jatkaa menestysputkea, turha sitä on kierrellä, Hallman päätti.

Teksti: Jari Hotti, Tommi Hallmanin tiedotus