OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Isoissa kaupunkihotelleissa tyhjää, pikkukylissä tilanne parempi – matkailijat suosivat nyt paikalliskohteita

Matkailuala on kärsinyt isoja tappioita viime kuukausien aikana ja palautuminen on ollut melko hidasta. Scandic ilmoitti heidän täyttyvyydensä olevan syyskuussa noin 30-35 prosentin luokkaa. Kesä- ja heinäkuussa havaittiin pientä laskua, mutta elokuun täyttyvyys oli todella matalaa. Tänän kesänä Norja oli Scandicin menestynein.

Markkinoilla ollaankin nähty nyt kesällä se, että pikkukaupungeissa ja kylissä hotellit menestyvät paremmin. Isoissa kaupungeissa on pulaa asiakkaista ja hotelliketjujen tuleekin nyt arvioida tarkkaan, mitkä ovat syksyn työmatkailun suunnat. Lisäksi monien hotellien tulee osata maksimoida kannattavuus matalalla täyttyvyydellä. Valtioiden tuet ja avustukset ovat merkittävässä roolissa.

Matkailu ei ole kuitenkaan kokonaan kuollut, vaan moni ihminen on pyrkinyt lähtemään reissuun turvallisesti. Hotels.com julkaisi aikaisemmin tänä vuonna matkailun trendit.

Suomessa on pyritty keskittymään samalla lailla omiin lomakohteisiin. Yllättävää kuitenkin on, että Helsingistä tuli suosituin kotimaan kohde.

Vaikka matkailu kotimaassa houkuttelee, suosittelevat asiantuntijat olemaan silti varovaisia. Kotimaassakaan ei saa unohtaa niitä tärkeitä hygieniasuosituksia, kuten käsienpesua. Lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota hotellien turvallisuuteen.