OHO Live TV Suomi

Joka päivä jotain uutta

Miksi peliyritykset ovat tärkeitä tulevaisuudessa?

Pelaamisen suosio on nykyisellään huipussaan. Pelkästään Suomessa lähes jokainen on pelannut jonkinlaista peliä viimeisen vuoden aikana ja puolet ilmoittavat olevansa aktiivisia pelaajia. Se voi olla niin pasianssi, mobiilipeli, konsolipeli tai vaikkapa kaupan aulan rahapeli – pelaaminen tuntuu olevan monella verissä.

Sama kasvava trendi on nähtävissä myös ulkomailla. Pelaajien määrä on kasvanut jatkuvasti, joka voidaan myös selittää pelialan hurjalla kehittymisellä ja teknologian parantumisella. Varsinkin mobiilipelit tekivät pelaamisesta yhä suositumpaa.

Yhtä lailla pelaajien toiveet ja vaatimukset ovat monimuotoistuneet eikä pelien valmistaminen ole enää yhtä helppoa kuin aikaisemmin. Tänä päivänä pelien pitää toimia monella eri alustalla, jotka nekin kehittyvät jatkuvasti. Yksi suurimmista kustannuksista onkin juuri pelin kehittämiseen tarvittava raha.

Miksi peliala on tärkeä?

Pelialan odotetaan kasvavan joka vuosi 10 % luokkaa. Jo vuonna 2018 arvioitiin ihmisten käyttävän yli 122 miljardia euroa pelkästään pelaamiseen. Lisäksi Suomen pelialan liikevaihto on jo monta vuotta ollut yli 2 miljardia euroa. On sanomattakin selvää, että näin suuresta kakusta hyötyvät kaikki alalle panostavat yritykset ja samalla valtiot.

Maailman mittakaavassa aktiivisiksi pelaajiksi itseään tituleeraavia on jo yli 2,2 miljardia ihmistä. Suomalaisia tai Suomessa kehitettyjä pelejä heistä ovat pelanneet yli miljardi. Kyseessä on Suomen kannalta jättimäinen lukumäärä. Sitä on siivittänyt peliyritysten menestystarinat, kuten Rovio ja Supercell.

Suomen kansantaloudelle peliala on myös yhtä tärkeä, koska se muodostaa 0,6 % BKT:stä. Lisäksi se on tuottanut 20-kertaiset verotulot siihen sijoitettuihin julkisiin tukiin nähden. Kyseessä on siis erittäin suurta potentiaalia sisältävä ala, jonka huippua ei ole vielä edes nähty.

Rahapelaaminen ja peliyritykset

Muun pelaamisen ohella myös rahapelaaminen on vuosi toisensa jälkeen kasvattanut suosiotaan. Suomessa rahapeliala on täysin Veikkauksen hallussa, eikä Suomesta ole vielä singonnut maailmalle yhtä kuuluisia rahapeliyrityksiä kuin esimerkiksi naapurimaa Ruotsista. Sen menestystarina rahapelien keskuudessa on jatkunut jo useiden vuosien ajan.

Ruotsin kuuluisimpien peliyritysten joukkoon kuuluvat rahapelejä valmistavat NetEnt ja Evolution Gaming Group AB. Toisaalta maasta ovat lähteneet myös useat kasinoyritykset, joiden jokainen netticasino isännöi jopa kymmeniä miljoonia asiakkaita. Tunnetuimpia niistä ovat Betsson AB ja LeoVegas AB.

Kaikki yllä olevat yritykset ovat listautuneet myös Tukholman pörssiin ollen samalla maan suurimpia pörssiyrityksiä. Niiden menestys on hyvää myös koko maan taloudelle, samalla kun valtio voi itse säädellä ja valvoa yritysten toimintaa. Suomi voisi myös ottaa mallia tästä ja monipuolistaa nykyistä pelialan yritystoimintaa esimerkiksi ottamalla käyttöön Ruotsin tapaisen lisenssijärjestelmän.

Mitkä asiat tulevat vaikuttamaan peliyrityksiin tulevaisuudessa?

Pelialan hurjaa vauhtia tulevat kiihdyttämään uudet teknologiset kehitykset, joita ovat esimerkiksi pilvipelaaminen, virtuaalitodellisuus sekä lisätty todellisuus, ääniohjaaminen, yhä kasvava mobiilipelaaminen ja uusien pelialustojen kehittyminen. Tulevaisuudessa alaa eivät tule enää käskyttämään uudet konsolijulkaisut vaan pelit ja niiden kehittyminen.

Monet kyseisistä uudistuksista tulevat mahdollisiksi nykyisiä yhteyksiä yli 20 kertaa nopeamman 5G-verkoston ansiosta. Vaikka konsoli- ja tietokonepelienkin suosio tulee pysymään lähes samana – kiitos tästä kuuluu myös esportsille – tulevaisuudessa pelaaminen ei ole enää yhtä sidottua yhteen laitteeseen.

Pilvipelaaminen yhdessä 5G-yhteyksien kanssa mahdollistaa pelaamisen ilman konsolia missä vain, jopa mobiililaitteella. Teknologia on tällä hetkellä jo laajenemassa, mutta sen odotetaan antavansa hedelmää seuraavan vuosikymmenen aikana.

Yhtä lailla pelialan “sivutuotteet”, kuten pelien striimaaminen ja pelin sisäinen markkinointi ja myynti, nousevat yhä tärkeämpään rooliin. Vielä vuosikymmen sitten ihmiset maksoivat mittavia summia uusista pelijulkaisuista, mutta tulevaisuudessa niiden suurimmat tulot tullaan keräämään pelin sisäisistä ostoista ja lisämaksuista – tuotteen ollessa muuten ilmainen.