OHO Live TV Suomi

Joka päivä jotain uutta

Kuva: pexels.com

Koiranpentu mielessä? Katso mitä kasvattaja haluaa sinusta tietää

Useimmat koirankasvattajat haluavat pennun ostajaehdokkaista laajasti taustatietoja jo ensimmäisellä yhteydenotolla, selviää lemmikkieläintarvikekauppa Mustin ja Mirrin maaliskuussa 2021 toteutetussa kyselytutkimuksessa. Kasvattajat toivovat ostajaehdokkailta myös perehtymistä sekä rotuun että koiranhoidon vaatimuksiin jo ennen ensimmäistä yhteydenottoa. Vastuulliset kasvattajat toivovat koiranpennulle perhettä, jolla on henkisiä, fyysisiä ja taloudellisia resursseja huolehtia koiran hyvinvoinnista koko sen elämän.

Hyvä ostajaehdokas koiranpennulle on henkilö, joka on perehtynyt rotuun, koiran hoitamiseen ja taloudellisiin vaatimuksiin sekä tarjoaa kattavasti taustatietoa itsestään jo ensimmäisellä yhteydenotolla, selviää Mustin ja Mirrin maaliskuussa 2021 toteutetussa kyselytutkimuksessa. Kasvattajat pyrkivät varmistamaan, että ostajaehdokas on liikkeellä realistisin odotuksin ja valmis jopa 15 vuoden mittaiseen sitoutumiseen.

Musti ja Mirri kysyi kasvattajakerhonsa jäseniltä mitä he haluavat tietää ostajaehdokkaasta ensimmäisellä yhteydenotolla.

Esivalintaa taustatietojen pohjalta

Ostajaehdokkaiden kannattaa olla kärsivällisiä pentutoiveissaan, sillä koronapandemian aiheuttaman kysynnän kasvun vuoksi pentua saattaa joutua odottamaan kuukausia – jopa vuosia. Pennun etsijän kannattaa lähestyä kasvattajia ajoissa ja valmistautuneena, sillä esivalintaa tehdään taustatietojen perusteella vasta suunnitteilla oleville pentueille.

Kyselytutkimuksen mukaan tärkeimmiksi taustatiedoiksi nousivat seuraavat muun muassa aikaisempi kokemus koirista ja kyseisestä rodusta,
ostajan valmius sitoutua tarpeellisiin terveystarkastuksiin, sekä ostajan perhe- ja asumistilanne ja resurssit hoitaa koiraa esimerkiksi sen sairastuessa. Ostajat haluavat tietää myös, kuuluuko kotitalouteen muita lemmikkejä ja onko ostajaehdokkaalla suunnitelmissa harrastaa koiran kanssa aktiivisesti tai rodunomaisesti.

Kyselyssä kysyttiin myös, millaisia voisivat olla esteet pennun myynnille. Esteiksi nousivat muun muassa ostajaehdokkaan perehtymättömyys rotuun ja sen vaatimuksiin, koiranhoitoon ja sen taloudellisiin kustannuksiin. Kasvattajat suhtautuvat varauksella muun muassa ostajiin, jotka ovat aiemmin jostain syystä luopuneet lemmikistä ennen aikojaan. Odotetusti myös mikä tahansa ilmi tullut eläinsuojelurikkomus karsisi kysyjän automaattisesti pois listalta.

Taustatiedot ja toiveet tiiviiseen muotoon sähköpostilla

Kyselytutkimuksen perusteella ostajaehdokkaiden kannattaa lähestyä kasvattajia sähköpostilla, jossa kerrotaan tiiviisti tärkeimmät taustatiedot yhteystietoineen. Noin 80 prosenttia kasvattajista vastaanottaisi kyselyt mieluiten sähköpostilla ja vain 20 prosenttia puhelimitse. Jopa 60 prosenttia vastaajista haluaa mahdollisimman paljon tietoa heti ensimmäisessä viestissä. 40 prosenttia haluaisi aluksi vain tiiviin viestin.

Jos myyjä on valmis luovuttamaan pennun olematta juurikaan kiinnostunut ostajasta tai pennun tulevista olosuhteista, kannattaa olla tarkkana, sillä se voi joissakin tapauksissa olla merkki pentutehtailusta.

Lähde: Musti ja Mirri