Suomalaiset ovat edelleen kiinnostuneempia henkilökohtaisesta taloudestaan kuin missään muualla maailmassa. Shoppailu- ja maksupalveluyhtiö Klarnan tuore Money Management Pulse -tutkimusraportti paljastaa myös mielenkiintoisia ilmiöitä suomalaisten sijoituskohteista, muuttuvista maksutavoista ja mobiilishoppailun voimakkaasta kasvusta.
Suomalaisten kiinnostus henkilökohtaista taloutta kohtaan maailman kärkeä
Suomalaisten kiinnostus henkilökohtaista taloutta kohtaan jatkui raportin mukaan vahvana vuoden viimeisellä neljänneksellä. 78 % naisista ja 74 % miehistä kertoo omaavansa korkean kiinnostuksen henkilökohtaista talouttaan kohtaan verrattuna globaaliin 65 % keskiarvoon. Suomi on edelleen selkeä poikkeus myös muilla tavoin, sillä Suomessa naiset ovat kiinnostuneempia taloudestaan kuin miehet tai naiset missään muussa maassa.
Kyselytutkimuksessa selvitettiin myös kuluttajien säästö- ja sijoitustottumuksia. Ikäryhmistä innokkaimmin Suomessa säästävät nuoremmat sukupolvet: 25-40 vuotiaista 85 prosenttia ja 18-24 vuotiaista 76 prosenttia. Sijoittamisen suhteen Pohjoismaat erottuvat positiivisesti kansainvälisessä vertailussa, sillä Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa yli puolet ilmoittaa sijoittavansa kun vastaavat luvut ovat esimerkiksi Saksassa, Alankomaissa ja Ranskassa selkeästi alle 40 prosentin.
Suomalaisten suosituimmat sijoituskohteet ovat edelleen osakkeet (64 %) ja rahastot (54 %). Kryptovaluuttoihin sijoittamisen suosio on kasvanut voimakkaasti ja vuoden 2021 viimeisellä neljänneksellä suomalaiset sijoittivat niihin Pohjoismaissa kaikista eniten. Kryptovaluuttoihin sijoittaminen oli Suomessa jopa suositumpaa (15 %) kuin kiinteistöihin (11 %). Kyseessä on selkeästi nuorten suosima sijoituskohde, sillä jopa 27 % 25-40 vuotiaista ja 20 % 18-24 vuotiaista ilmoittaa sijoittavansa kryptovaluuttoihin kun vanhemmilla sukupolvilla luvut jäävät alle 10 prosentin.
Shoppailualustat ja maksutavat murroksessa
Suomessa kortilla maksaminen on edelleen selvästi suosituin maksutapa. 55 % miehistä ja 66 % naisista ilmoittaa suosivansa Suomessa fyysistä maksukorttia muiden maksutapojen ohi. Puhelimella maksaminen on vielä Suomea selkeästi suositumpaa Ruotsissa, jossa esimerkiksi yli puolet 18-24 vuotiaista maksaa pääsääntöisesti puhelimella. Kuluttajien asenteet maksutapoja kohtaan ovat kuitenkin merkittävässä murroksessa. Esimerkiksi Suomessa 69 % kuluttajista ilmoittaa haluavansa hyödyntää digitaalisia ratkaisuja verkkokaupassa lähivuosina. 77 % vastanneista ilmoittaa tärkeimmäksi syyksi niiden paremman turvallisuuden ja yksityisyydensuojan.
Mobiilin suosio henkilökohtaisissa pankkipalveluissa on jatkanut kasvuaan niin Suomessa kuin maailmalla. 49 % suomalaisista ilmoitti puhelimen tai tabletin applikaation suosituimmaksi pankkialustakseen. Suomi jää mobiilipankkipalveluiden hyödyntämisessä juuri globaalin keskiarvon alle (50 %).
Verkossa ostamisen osalta suomalaisten suosivat edelleen eniten tietokonetta, joka on 58 prosentille suomalaisista suosituin alusta. Vastaava luku mobiilin kohdalla on 32 %. Mobiilishoppailun suosio on kuitenkin kasvanut voimakkaasti ja kehitys on ollut Suomessa jopa nopeinta maailmassa. Kahden vuoden takaisiin tuloksiin verrattuna mobiililaitteiden hyödyntäminen shoppailussa on kasvanut Suomessa peräti 55 %. Samalla 93 prosenttia suomalaisista ilmoittaa hyödyntävänsä mobiililaitteita parhaimpien tarjousten etsimiseen.
– On selvää, että suomalaiset kuluttajat ovat kiinnostuneita testaamaan uusia palveluita paremman ostokokemuksen saavuttamiseksi. Trendi on näkynyt pitkään ja on mielenkiintoista seurata, kuinka voimakkaasti se kehittyy tulevaisuudessa. Rima nousee selvästi niille kauppiaille, jotka haluavat vahvistaa asiakassuhteitaan erityisesti nuorempien kuluttajien osalta, kommentoi Klarnan Suomen maajohtaja Jacob Segercrantz.
Lähde: Klarna
Jatka lukemista
Kesän makuelämyksiä.
Yksinkertainen kesäinen Salsa
Hoitovaihtoehdot urheilijoille polvikipujen voittamiseksi