OHO Live TV Suomi

Joka päivä jotain uutta

Kuva: pexels.com

10 askelta onnellisempaan elämään

Me kaikki unelmoimme onnesta, jota tuntuu jostain syystä olevan niin vaikea tavoittaa. Onnellisuus merkitsee jokaiselle jotain erilaista, joten on mahdotonta osoittaa yhtä onneen johtavaa polkua. Onnellisuutta lisäävät työkalut ovat kuitenkin loppujen lopuksi varsin yksinkertaisia ja kaikille meistä yhteisiä. Poosh listasi kymmenen askelta, jotka jokaisen onnea etsivän tulisi ottaa.

1. Ole kiltti itsellesi. On vaikea olla onnellinen, jos joku on sinulle koko ajan ilkeä. Valitettavan usein olemme itse itsemme pahin kriitikko ja saatamme soimata itseämme päivittäin. Sisäinen kriitikko saattaa kertoa sinulle, että kaikki muut ovat sinua parempia ja sinä olet tuomittu epäonnistumaan kaikissa tavoitteissasi. Tämä ikävä ääni on syytä haastaa. Terapiassa usein neuvotaan puhumaan itselle kuin puhuisit parhaalle ystävällesi. Kun osaat olla lempeä itsellesi, olet todennäköisesti myös paljon onnellisempi.

2. Älä usko kaikkea, mitä päähäsi juolahtaa. On hyvä muistaa, että aivomme eivät ole aina luotettava tiedonlähde. Ihmisillä on niin sanottu negatiivisuusharha, jonka takia tapaamme antaa pahoille asioille enemmän painoarvoa kuin positiivisille. Negatiivisuusharha pyrkii suojelemaan meitä; se auttaa meitä oppimaan virheistämme, mutta ikävä kyllä se saa meidät myös pelkäämään pahinta ja ylireagoimaan uhkiin. Harha voi vaikuttaa negatiivisesti päätöksentekoomme ja myös ihmissuhteisimme, kun oletamme muista aina pahinta.

3. Liiku. Likunnan tärkeydestä puhutaan paljon. Fyysisen terveyden lisäksi liikunta parantaa myös henkistä hyvinvointiamme. Liikunta auttaa tutkitusti lievittämään stressiä ja kohottaa mielialaa. Liikunta saa endorfiinien ja noradrenaliinin kaltaiset hyvän olon hormonit hyrräämään, millä on välitön vaikutus mielialaan.

4. Rajaa sisältöä. Millaista sisältöä kulutat päivittäin? Millaiseen sisältöön törmäät ensimmäisenä aamulla? Piristääkö se mieltäsi vai ruokkiiko se negatiivisia tunteita, kuten kateutta tai riittämättömyyttä? Lopeta sellaisten tilien seuraaminen, jotka vain syövät energiaasi. Etsi sen sijaan tilejä, artikkeleita ja podcasteja, jotka tuovat lisäarvoa elämääsi.

5. Mene ulos kävelylle. Luonnossa oleilu käy meditaatiosta ja lyhytkin kävelylenkki raikkaassa ilmassa auttaa kohottamaan mielialaa. Päivänvalolle altistuminen myös lisää vireyttä ja kohottaa vastustuskyvylle tärkeitä D-vitamiinitasoja. Älä siis jämähdä älä tietokoneen ääreen, vaan nauti ulkoilun keholle ja mielelle tuomista hyödyistä päivittäin.

6. Soita ystävälle. Yksinäisyys syö henkistä hyvinvointia. Se voi aiheuttaa ahdistusta ja masennusta. Älä laiminlyö sosiaalisa suhteista, vaan muista pitää päivittäin yhteyttä läheisiisi. Pandemian aikana, kun ihmiset eristäytyivät koteihinsa, FaceTime -puhelut osoittautuivat kultaakin arvokkaammaksi. Jos sinulla ei ole aikaa tavata kasvotusten, jo pikainen puhelu ystävälle auttaa piristämään mieltä.

7. Älä alirvioi ihonhoitorituaalisi tärkeyttä. Kauneudenhoitorutiinissa on kyse paljon muustakin kuin ryppyjä silottavilla voiteilla läträämisestä. Aamu- tai iltarituaali on ennen kaikkea sinun omaa aikaasi. Se on hetki, jolloin saat olla rauhassa ja panostaa itseesi. Tiesitkö muuten, että esimerkiksi kasvohieronta saa elimistön tuottamaan onnellisuushormoni oksitosiinia? Ota siis tästä arkisesta hetkestä kaikki irti.

8. Nuku hyvin. Uni on kaiken hyvinvoinnin perusta. Jos kehosi ja mielesi eivät saa palautua, eivät mukavatkaan asiat enää lopulta tuo sinulle iloa. Panosta lepoon huolehtimalla säännöllisistä nukkumaanmenoajoista ja unen laatua tukevista rutiineista.

9. Rajoita ruutuaikaa. Kiireinen, ylikuormittunut mieli ei ole onnellinen. Aivot tarvitsevat lepoa, eikä se tarkoita pelkästään unta. Irtaudu hetkeksi ruuduista ja uppoudu mieluummin hyvään kirjaan, suuntaa ulos, tai tapaa ystäviä.

10. Muista, että onnellisuus ei ole pysyvä tila. Kukaan ei elä jatkuvassa hurmoksen tilassa. Jos et juuri tällä hetkellä tunne itseäsi onnelliseksi, ei hätää, tunteet tulevat ja menevät. On tärkeää muistuttaa itseäsi siitä, että onnellisuus syntyy hetkessä ja niitä hetkiä tulee aina lisää.

Lähde: Poosh