OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Kuva: pexels.com

Kesän poikkeuksellisen pitkän hellejakso sai suomalaiset ostamaan jäätelöä ja helppoja ruokia

Poikkeuksellisen pitkä kesä-heinäkuun hellejakso on näkynyt suomalaisten ostoskoreissa. K-Ryhmän mukaan jäätelöiden ja virvoitusjuomien lisäksi on ostettu muun muassa suomalaista mansikkaa, jalostettua salaattia ja valmisruokia.

Kesä 2021 on K-Ryhmän mukaan ollut kaikkien aikojen jäätelökesä. Erityisen suurta kehitys on ollut heinäkuussa, jolloin myynti on kasvanut peräti 50 prosenttia. Erilaisten vesien menekki on kasvanut heinäkuussa viime vuoteen nähden jopa 120 prosenttia ja myös muut virvoitusjuomat tekevät kauppansa erinomaisesti.

– Alkoholittomat juomat kasvavat edelleen selvästi alkoholijuomia nopeammin, Erkkilä toteaa.

Hedelmien ja vihannesten osalta pitkän hellejakson hittituotteita ovat olleet muun muassa marjat, kirsikkatomaatit ja yrtit. Erityisen kova kehitys on suomalaisella mansikalla.

– Marjojen vahva myyntikehitys on suomalaisen mansikan ansiota, joka kasvatti myyntiään huikeat 85 prosenttia. Mansikka kypsyi tänä vuonna aikaisin, mikä johti intensiiviseen mansikkakauteen myös kaupoissa, kertoo Keskon osto- ja myyntipäällikkö Liisa Eronen.

Hedelmien osalta kesän suosikkeja ovat olleet luumut, sekä klementiinit ja satsumat. Erosen mukaan myös yrtit ovat käyneet kaupaksi.

– Suomalaiset yrtit ovat kasvattaneet suosiotaan jo pidemmän aikaa, ja niitä ostetaan myös helteillä.

Helteillä ykköskriteeri on vaivattomuus

Helleajan myyntidata osoittaa, että suomalaiset arvostavat vaivattomuutta erityisesti silloin, kun ulkona on kuuma. Valmisruoista salaattiateriat, keitot, kylmät leivät, kiusaukset, pastat ja lasagnet sekä mikroateriat ja pakastepizzat ovat olleet suosittuja. Kylmäkaapin juomista smoothiet, kerta-annosmehut, nektarit ja tuorepuristetut myyvät helteillä hienosti. Vaivattomuus näkyy myös vihanneksissa: kesän hittejä ovat olleet jalostetut salaatit ja kaalit, sekä jalostetut juurekset.

Suomalaisten grillimaku on muuttunut tänä kesänä myös astetta kokeilevammaksi, vaikka sesongin myydyimpiä grillaustuotteita ovatkin melko perinteiset erilaiset broilerin, porsaan ja naudan pihvit sekä fileet.

– Esimerkiksi ribsien myynti kehittyy tasaisesti. Myös erikoisemmat tuotteet kuten naudan picanha ja petit tender sekä naudan ja porsaan sashlik-lihat ja vartaat kiinnostavat tänä kesänä kuluttajia. Yhä useampi grillaa myös katkarapuja ja äyriäisiä… Vaivattomuus ulottuu myös grillaukseen, sillä oheistuotteet, kuten peruna- ja kasvislisukkeet sekä kastikkeet ovat kehittyneet hyvin, luettelee Keskon osto- ja myyntipäällikkö Kirsi Väistö.

A-luokan grillimakkara ja erikoismakkarat ovat menestyneet hyvin, mutta makkarakentälle on myös uusia tulokkaita.

– Lihajalosteessa trendejä on nähtävillä siipikarja- ja vegemakkaroista, sekä jatkuvasti kasvavasta muidenkin erikoismakkaroiden tuotejoukosta. Yhä useampi valitsee grilliin vegetuotteita, kuten erilaisia kasvipohjaisia pihvejä, Väistö kertoo.

Yksi kesän yllättäjistä ovat erilaiset urheiluvalmisteet ja vitamiinit, jotka kasvattivat myyntiään viidentoista prosentin molemmin puolin.

– Äkkiseltään ajattelisi, että vitamiineja otettaisiin purkista pimeään aikaan, mutta meillä vitamiinien myynti on kehittynyt kesällä 17 prosenttia ja urheiluvalmisteiden 12,5 prosenttia. Voi olla, että koska kesällä syödään kevyemmin ja hikoillaan, halutaan monipuolinen ravinnonsaanti varmistaa myös erilaisin lisäravintein, Keskon osto- ja myyntijohtaja Aki Erkkilä pohtii.

Lähde: K-Ryhmä