OHO Live TV Suomi

Joka päivä jotain uutta

Kuva: pexels.com

Kävely on helppo ja edullinen tapa huolehtia henkisestä hyvinvoinnista

Kenenpä mielenterveys ei olisi ollut koetuksella viimeisten puolentoista vuoden aikana? Ahdistus, masennus ja yksinäisyys ovat pandemian mukanaan tuomia sivuvaikutuksia, jotka koskettavat suurta osaa ihmisistä. Pandemian synkimpinä hetkinä sosiaaliset kontaktit olivat minimissä, kuntosalit kiinni ja harrastukset tauolla. Ei siis ihme, että monella on ollut mieli maassa. Haastavina aikoina ihmiset ovat joutuneet etsimään uusia tapoja huolehtia hyvinvoinnistaan. Samalla moni suomalainen on löytänyt luonnon aivan uudella tavalla.

Luonnossa käveleminen onkin yksi helpoimmista ja edullisimmista tavoista huolehtia sekä fyysisestä että henkisestä hyvinvoinnista. Liikunta itsessään tekee hyvää mielelle, mutta myös luonnossa oleskelu tutkitusti parantaa terveyttä. Raitis ilma, auringonvalo ja metsän äänet laskevat sykettä ja rauhoittavat mielen. Metsässä tai viherympäristössä liikkuminen lievittää stressiä ja auttaa meitä irtautumaan hetkeksi globaaliin pandemiaan liittyvistä huolenaiheista. Se on myös itselle omistettu hetki, jolloin sähköposteja ei tarvitse lukea, eikä somea päivittää. Mikä parasta, ulkoilu sopii liikuntamuodoksi lähes jokaiselle ja se on helppo mukauttaa omaan kuntotasoon.

Tukea mielenterveyteen

Ulkoilun voima ei toki ole mitään uutta. Luonnon läheisyyden vaikutukset onnellisuuteen ja sairastavuuden laskuun on tiedostettu jo pitkään. Vuonna 2016 toimittaja Bryony Gordon pyrki parantamaan omaa henkistä hyvinvointiaan ulkoilemalla, kun hän sai idean.

– En voinut tuolloin kovin hyvin. Kävin juoksemassa lähellä asuinpaikkaani ja tavoitteenani oli voida paremmin. En voinut olla huomaamatta, että jalkapalloilijat, juoksijat, jopa äitiryhmät tapasivat kokoontua ulkona. Aloin miettiä, että kun meitä henkisesti huonosti voivia on niin paljon, miksi myös mielenterveysongelmista kärsivät ihmiset eivät kokoonnu ulkona, hän kuvaili Glamour-lehden mukaan.

Ajatuksen innoittamana Bryony kynäili Twitteriin kutsun kaikille kiinnostuneille, jotka haluaisivat lähteä kohottamaan mielialaansa kävelemällä.

– Yllätyksekseni paikalle saapui sateisena aamuna kaksikymmentä ihmistä, hän lisäsi.

Niin syntyi vertaistukiryhmien verkosto Mental Health Mates, joka kutsuu mielenterveysongelmista kärsivät ihmiset ulkoilemaan ja viettämään aikaa yhdessä ilman tuomitsemisen pelkoa. Vaikka järjestö ei toimi Suomessa, kannattaa lenkkipolulle suunnata vaikka hyvän ystävän kanssa vastaavien terveyshyötyjen saavuttamiseksi.

Myös urheiluvaatevalmistaja ASICS:in hiljattain julkaisemat, riippumattoman tutkimuksen tulokset osoittavat ulkoilun hyödyt. Tutkimuksessa tarkasteltiin brändin Movement for Mind -ohjelmaa. Yhdessä mielenterveysalan ammattilaisten kanssa kehitettyyn kahdeksan viikon ohjelmaan kuuluu kaksi 30 minuutin kävely- tai juoksulenkkiä kahdesti viikossa. Tutkimustulosten mukaan osallistujien henkinen hyvinvointi parani merkittävästi kansainvälisesti tunnustetulla Warwick-Edinburghin henkisen hyvinvoinnin asteikolla mitattuna.

On selvää, että tänä haastavana aikana mielenterveyteen panostaminen on kenties tärkeämpää kuin koskaan ennen. Luonnon helmassa käveleminen on lempeä, mutta tutkitusti tehokas tapa parantaa omaa henkistä hyvinvointia.

– Luonnossa oleilulla on merkittäviä psykologisia hyötyjä. Se rauhoittaa ihmisiä, edistää virkeyttä ​​ja auttaa ihmisiä olemaan läsnä nykyhetkessä. Näitä hyötyjä ei pidä aliarvioida. Se todellakin tekee ihmeitä mielenterveydelle, ylistää psykologi Becky Spelman lehdessä.

Lähde: Glamour