OHO Live TV Suomi

Joka päivä jotain uutta

Kuva: Klarna

Verkko-ostamisen suosio kasvoi jälleen Suomessa

Suomalaisten halukkuus ostaa verkosta kasvoi vuoden 2021 lopulla ja yli joka kolmas suomalainen uskoo tekevänsä suurimman osan ostoksistaan verkossa vuoden kuluttua, selviää Klarnan kansainvälisestä kyselytutkimuksesta. Pandemiarajoitukset ovat saattaneet lisätä verkko-ostamisen suosiota.

Klarnan ostoindeksin mukaan suomalaisten halukkuus ostaa verkosta kasvoi 8 % vuoden viimeisellä neljänneksellä verrattuna kevääseen (81 toukokuussa, 89 loka-joulukuussa). Lapissa shoppailtiin eniten verkossa vuonna 2021 – lappilaiset tekivät 20 % enemmän verkko-ostoksia kuluttajaa kohden kuin kuluttajat keskimäärin Suomessa, ja ostivat eniten vapaa-ajan ja urheilun tuotteita, sekä harrastusvälineitä. Toiseksi eniten shoppailtiin Pohjanmaalla (12 %) sekä Uudellamaalla (9 % yli valtakunnallisen keskiarvon), missä ostettiin eniten viihdettä.

Sunnuntait ovat suomalaisten kiireisimpiä verkko-ostopäiviä. Myöhäisilta ja erityisesti kello 21 alkaen on suosituin aika tehdä ostoksia.

Klarnan Shopping Pulse -raportti seuraa kuluttajien ostokäyttäytymistä 11 maassa ja 3 eri maanosassa. Loka-joulukuussa 2021 toteutettuun tutkimukseen vastasi yli 18,000 kuluttajaa maailmalta, mukaan lukien 1,668 suomalaista. Tutkimuksessa hyödynnettiin myös Klarnan omaa ostodataa yli 250,000 verkkokaupasta ympäri maailman. 11 maan vertailussa Suomi sijoittui vuoden lopussa 8. sijalle, Norjan edelle (10. sija) mutta selkeästi Ruotsin taakse (2. sija).

Suomalaiset tutustuvat kaikista maista todennäköisimmin tuotteisiin verkossa ennen kivijalkamyymälässä vierailua. Suomalaisista 72 % tekee tämän taustatyön usein ja 98 % ajoittain. Etenkin elektroniikkaa ostaessa (93 %) suomalaiset vertailevat tuotteita ensin verkossa. 72 % suomalaista käyttää älypuhelinta tuotteiden etsimiseen, arvostelujen lukemiseen ja hintojen vertailuun ennen ostopäätöksen tekoa myymälässä. Älypuhelimen suosio verkko-ostamiseen on kasvanut vuoden 2021 aikana: kun keväällä joka neljäs (25 %) suomalaisista shoppaili verkossa mieluiten puhelimella, loka-joulukuussa miltei joka kolmas (32 %) suomalainen suosi puhelinta.

Lähde: Klarna