OHO Live TV Suomi

Joka päivä jotain uutta

Psykologin näkökulmasta jooga on terapiatyökalu: kirja-arvostelussa Mielijoogaa

Outi Pikkuoksa: Mielijoogaa. Otava, 2022

Kehon ja mielen välisestä yhteydestä on puhuttu pitkään, eikä ajatus liikunnasta mielenterveyttä tukevana työkaluna ole mitenkään edistyksellinen. Esimerkiksi jooga on kautta aikain ollut kehollisen harjoituksen ohella meditatiivinen kokemus. Koska länsimaissa painopiste on usein joogan fyysisessä puolessa, ei tavallinen pulliainen välttämättä ole edes tietoinen siitä, että joogaa voidaan ihan oikeasti käyttää terapian muotona. Psykologi Outi Pikkuoksa avaa joogan terapeuttisia vaikutuksia kirjassaan Mielijoogaa.

Pikkuoksan ammattitausta antaa mielenkiintoisen ja suhteellisen freesin näkökulman suosittuun harrastukseen. Kirjassa hän kohdentaa huomionsa joogaan yksinomaa terapeuttisena työkaluna, joka ei vaadi fyysistä ponnistelua. Monen joogaa karsastavan mielessä kummittelee kuva akrobaattisista, rinkelille vääntyneistä joogeista, vaikka joogaa voidaan yksinkertaisimmillaan harjoittaa vaikka matolla maaten. Hengitys on yksi joogan keskeisimmistä elementeistä ja esimerkiksi ahdistuksen lievittämiseen suositellaan usein hengitysharjoituksia. Kirjassa joogaa ei katsota niinkään liikuntamuotona kuin polkuna mielen tyyneyteen. Asanat ovat yksinkertaisia ja harjoitukset rauhallisia. Mielijoogaa voi kokeilla, vaikka ei olisi koskaan aiemmin joogaa harrastanut. Pikkuoksan perimmäinen viesti onkin, että kuka tahansa voi ikään ja liikunnallisuuteen katsomatta hyödyntää joogaa edistääkseen mielen hyvinvointia.

Pikkuoksa on laatinut teokseensa neljään eri mielen ongelmaan targetoidut harjoituskokonaisuudet. Kirjassa tarjotaan apua uupumukseen, alakuloon ja masennukseen, ahdistukseen, sekä traumasta toipumiseen. Vaikka kirjan voi lukea lineaarisesti kannesta kanteen, lukijan on myös helppo valikoida luvut omien tarpeidensa mukaisesti. Pikkuoksa muistaa vastuullisesti huomauttaa, ettei joogan ole tarkoitus korvata muita hoitomenetelmiä, kuten psykoterapiaa, vaan se soveltuu käytettäväksi niiden rinnalla. Kirjasta kuitenkin huokuu Pikkuoksan vahva usko joogan kykyyn purkaa kehosta sellaisia epämiellyttäviä tuntemuksia, jotka eivät puhumalla parane.

Mielijoogaa

sidottu, suomi, 2022

Helpoilla joogaharjoituksilla kohti mielen hyvinvointia.

Joogan juuret ovat mielen tasapainossa: harjoitus lievittää ahdistusta, stressiä ja masennusoireita.

Psykologi ja joogaohjaaja Outi Pikkuoksan kirja keskittyy hoitamaan mieltä harjoittamalla kehoa lempeästi. Teos tarjoaa neljä helppoa liikesarjaa niin uupumuksen, hermostuneisuuden kuin alakulonkin itsehoitoon. Sarjoja täydentävät hengitysharjoitukset, meditaatiot ja pohdintatehtävät.

Mielijoogaan ei tarvita notkeutta tai seesteisyyttä, mutta harjoitukset voivat niihin johtaa!

Osta kirja täältä*

*Huomaathan, että OHO Live TV voi saada komission, mikäli ostat ylläolevan linkin kautta tuotteita. Näin autat meitä pysymään laatumediana!