OhoTV Suomi

Jokainen hetki on liven arvoinen

Tutkimus: Sähköauton käytöstä ollaan valmiita maksamaan nyt enemmän kuin vielä vuosi sitten

Kuvaaja: Rathaphon Nanthapreecha

Suomalaisille sähköautoilussa on edelleen tärkeintä, että latausten välinen kilometrikantama on mahdollisimman suuri.  

Kamuxin teettämän Suomalaiset ja ruotsalaiset autokaupoilla 2023 -tutkimuksen mukaan 58 prosenttia suomalaisista pitää kantomatkaa yhtenä sähköauton kriittisimmistä ominaisuuksista. Myös akun pitkän eliniän mainitsee 57 prosenttia vastaajista.  

Akun keston lisäksi keskeistä on nopea latausaika (53 %) ja matalat käyttökulut (52 %). Näiden rinnalla suomalaiset autoilijat arvostavat erityisesti helppokäyttöisyyttä (26 %) ja energiatehokkuutta (26 %).  

21 prosenttia pitää yhtenä tärkeimpänä ominaisuutena sitä, että autoilu olisi mahdollisimman ekologista. 

”Tässä on huomattavia eroja ikäryhmien välillä. 17–24-vuotiaista 36 prosenttia pitää ekologisuutta merkittävänä tekijänä. Se ohittaa nuorten aikuisten vastauksissa esimerkiksi helppokäyttöisyyden, energiatehokkuuden ja moottorin tehon”, kertoo Kamux Suomen maajohtaja Jani Koivu

Vähiten ekologisuus painaa 45–54-vuotiaille, joista sen nostaa tärkeäksi vain 16 prosenttia. Heillä painottuvat sen sijasta energiatehokkuus ja moottorin teho. Naiset mainitsevat vastauksissaan ekologisuuden miehiä useammin. 

Nuoret valmiita maksamaan jopa tuplasti sähköauton lataamisesta 

Tutkimustulokset osoittavat, että suomalaisille käytännöllisyys ja järkevät käyttökustannukset ovat sähköautoilussa edelleen tärkeitä. Nyt autoilijat ovat kuitenkin valmiita maksamaan sähköauton lataamisesta enemmän kuin vielä viime vuonna. 

Vuonna 2022 toteutetun kyselytutkimuksen mukaan kuukausittainen maksimisumma lataamiselle oli keskimäärin 126 euroa. Tänä vuonna summa kohosi 153 euroon. 

”Tähän vaikuttanee myös se, että ihmiset ovat hyvin kartalla vaihtelevista sähkön hinnoista ja suhtautuvat asiaan realistisesti”, Koivu arvelee. 

Erityisesti 17–24-vuotiaiden nuorten aikuisten ikäryhmän autoilijat olisivat valmiita maksamaan auton käyttövoimaan liittyviä kuluja jopa tuplasti muita enemmän: sähköauton lataamisen kuukausittainen maksimibudjetti kohoaa keskimäärin jopa 395 euroon, kun esimerkiksi 55–64-vuotiaiden kipuraja kulkee 91 eurossa. Polttomoottoriauton polttoaineeseen nuoret kuskit käyttäisivät korkeintaan 328 euroa.  

Riippumatta auton voimanlähteestä, miesten mainitsemat maksimisummat ovat keskimäärin hieman korkeampia kuin naisten. Tutkimuksen perusteella miehet kuitenkin vaihtaisivat sähköautoon hieman naisia herkemmin polttoaineen hinnan kohoamisen vuoksi. Jos 95-oktaanisen bensiinin hinta asettuisi 3,24 euroon, sähkö- tai hybridiautoon siirtyminen olisi monille suomalaisille todennäköinen vaihtoehto. Tästä eri ikäryhmät ovat keskenään melko yksimielisiä. 

Kamuxin teettämän Suomalaiset ja ruotsalaiset autokaupoilla 2023 -tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin online-kyselynä Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 12–23.1.2022. Kohderyhmänä olivat 17–70-vuotiaat suomalaiset ja ruotsalaiset, jotka omistavat ajokortin, joiden taloudessa on auto ja jotka vastaavat joko yksin tai yhdessä perheenjäsenen kanssa talouden autohankinnoista. Tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen ja asuinalueen mukaan vastaamaan maan väestöä valtakunnallisesti. Tutkimuksen lopulliseen kohderyhmään kuului 1 029 suomalaista ja 1 017 ruotsalaista vastaajaa. 

Lähde: Kamux